Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Wegetarianie już nie przyciągają mięsnego biznesu

Szał na bezmięsne wędliny przemija w Niemczech. W Polsce zmienne nastroje fleksitarian czy wegetarian zniechęciły jednego z mięsnych graczy. Teraz stawia na wegan – informuje „Puls Biznesu”. Nic tak dobrze nie uzupełnia mięsnego biznesu jak biznes bezmięsny. O tym trendzie, bardzo silnym za zachodnią granicą, „Puls Biznesu” pisał jesienią 2015 r., gdy o powtórzeniu tego schematu zaczęli myśleć Polacy.

Niemieccy giganci w produkcji kiełbas i szynek budowali właśnie drugą nogę biznesu — „przetwory mięsne” bez grama mięsa, czyli produkty wyglądające jak sznycle czy parówki, ale wytworzone ze składników roślinnych, np. soi. Przyszedł też czas dla wegetariańskich rzeźników — w jednej z dzielnic Berlina powstał wegetariański sklep masarski. Rynkiem zainteresowali się też politycy i rozgorzała dyskusja o prawo (czy też jego brak) do określania takich produktów mianem kiełbasy czy polędwicy.

Tak ten kwitnący jeszcze niedawno rynek podsumowuje właśnie niemiecki tygodnik biznesowy „Wirtschafts Woche” („WiWo”). Powołuje się na dane firmy badawczej GfK, z których wynika, że miesięczne wysokie dwucyfrowe zwyżki w 2015 r. zaczęły słabnąć w zeszłym roku i w drugiej połowie doznały na moment nawet spadków. Początek tego roku też był ujemny. Dziennikarze „WiWo” zwracają także uwagę na zmniejszenie wydatków reklamowych — w I kw. 2016 r. na reklamę tego typu produktów przekraczały 12 mln EUR, a w tym roku — 7 mln EUR (dane firmy Ebiquity). Firmy badawcze nie mają danych o tym, czy załamanie dotarło już do Polski.

Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia, które wzorem Niemców zadebiutowały w wegetariańskiej roli ponad rok temu mówi, że na Zachodzie rzeczywiście był boom, a teraz jest odwrót, ale raczej od produktów sojowych, a nie wszystkich tzw. wegetariańskich wędlin. Do zniechęcenia konsumentów przyczyniło się wiele negatywnych doniesień na temat soi.

Krzysztof Woźnica zaznacza, że od razu postawił nie tylko na brak mięsa, ale także soi. Rozmówcy „WiWo” podkreślają, że odwrotowi od wegetariańskich kiełbas i szynek winne są m.in. sieci handlowe, które chcąc zarobić na trendzie, w ekspresowym tempie wypuściły na rynek niedopracowane produkty — pod względem jakości i smaku. Klient próbuje raz i automatycznie przekłada niezadowolenie na całą kategorię. Ci więc, którzy od mięsa całkowicie się nie odżegnują, po prostu do niego powrócili. W efekcie część firm — zdaniem dziennikarzy tygodnika — już żegna się z kategorią czy też wraca na swoją starą mięsną ścieżkę.

Więcej w „Pulsie Biznesu”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

mięso RSS ALERT    /    wędliny RSS ALERT    /    wegetarianizm RSS ALERT    /    fleksitarianizm RSS ALERT    /    weganizm RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Czytelnik 2017-05-22 10:27:45
    mięso jest szkodliwe dla zdrowia, nie ma wyboru

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.159.8
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!