Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Zmiany na rynku napojów gazowanych wciąż dają możliwości rozwoju

Napoje gazowane pozostają najcenniejszą kategorią napojów bezalkoholowych na świecie. Niemniej, pomimo stabilnego wzrostu, rynek tych napojów zmienia się w zaskakującym tempie. Z danych Euromonitor Int. wynika, że w latach 2009-2014 łączna stopa wzrostu sprzedaży napojów gazowanych na rynkach wschodzących wyniosła 10,2 proc., natomiast na rynkach rozwiniętych zaledwie 0,4 proc.

Zmiany na rynku napojów gazowanych wciąż dają możliwości rozwoju
Sprzedaż bezalkoholowych napojów gazowanych w Europie i Ameryce Północnej; fot. shutterstock.com

Henri Attias, wiceprezes ds. kluczowych klientów globalnych w Sidel, potwierdza, że mamy wyraźny podział na rynki rozwinięte i rozwijające się. - Na rynkach rozwiniętych sprzedaż wielu linii produktów spadła, podczas gdy na rynkach rozwijających się jest odwrotnie – sprzedaż rośnie wraz z polepszaniem się poziomu życia. Na rynkach rozwijających się napoje gazowane są jednocześnie luksusem dla aspirującego konsumenta – klasy robotniczej – i częścią codziennego życia dla klas średnich. Niemniej z uwagi na większą różnicę w dochodach oraz konieczność utrzymania cen na poziomie przystępnym dla wszystkich konsumentów, ten wzrost sprzedaży nie przełożył się na większą wartość – mówi.

Nieco inaczej wygląda sytuacja na rynkach rozwiniętych. Jak tłumaczy Christophe Delpech, dyrektor globalny ds. PepsiCo w Sidel, po dziesięcioleciach wzrostu, sprzedaż bezalkoholowych napojów gazowanych w Europie i Ameryce Północnej spada, ponieważ konsument zmienia preferencje i szuka nowych smaków. Co ważne, klienci preferują małą butelkę z PET, która stanowi ponad 70 proc. wolumenu sprzedaży detalicznej.

- Organy regulacyjne i rządy pracują nad przeciwdziałaniem rosnącemu problemowi otyłości przez nakładanie surowszych wymogów na branżę dań gotowych i napojów bezalkoholowych. Instytucje te podejmują zdecydowane działania, takie jak usuwanie automatów z napojami gazowanymi ze szkół i przestrzeni publicznych, czy wprowadzanie obowiązku umieszczania ostrzeżeń o otyłości na butelkach ze słodkimi napojami. W niektórych obszarach obowiązuje nawet podatek od napojów gazowanych – komentuje Henri Attias.

Christophe Delpech przyznaje, że wielu konsumentów, w szczególności generacja Y, coraz chętniej sięga po soki, mrożone herbaty, napoje energetyczne lub napoje funkcjonalne i suplementowane o walorach zdrowotnych.

- Producenci dostrzegają, że konsumenci uważają napoje gazowane za sporadyczną przyjemność, na którą mogą sobie pozwolić od święta, ponieważ przywiązują coraz większą wagę do dbania o zdrowie. Zamiast skupiać się na ilości, wytwórcy zaczynają przykładać większą wagę do wartości. Przesunięcie napojów gazowanych do sektora wyrobów luksusowych pozwala na podniesienie cen, co może odwrócić niekorzystne trendy dotyczące rentowności na rynkach rozwiniętych. Właśnie taka argumentacja stoi za powrotem tradycyjnych napojów gazowanych, które są atrakcyjne dla zamożniejszego klienta – mówi Christophe Delpech.

więcej informacji:

Sidel RSS ALERT    /    Christophe Delpech RSS ALERT    /    Henri Attias RSS ALERT    /    Coca-Cola RSS ALERT    /    PepsiCo RSS ALERT    /    rynek napojów gazowanych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.159.8
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!