Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

BNP Paribas: w Polsce można produkować dużo więcej żywności ekologicznej

Żywność ekologiczna jest coraz bardziej doceniana przez Polaków. Nasz kraj może jej produkować znacznie więcej niż dotychczas. Choć rynek produktów ekologicznych rośnie, to Polsce daleko do innych krajów - informują eksperci banku BNP Paribas.

BNP Paribas: w Polsce można produkować dużo więcej żywności ekologicznej
Choć polski rynek produktów ekologicznych rośnie, to Polsce daleko do innych krajów fot. Shutterstock

Segment żywności ekologicznej w Polsce dynamicznie rośnie. W latach 2011-2018 jego wartość wzrosła w Polsce trzykrotnie i w 2018 roku przekroczyła 1 miliard złotych brutto. To wciąż 20 razy mniej niż w Niemczech.

W 2018 r. wartość globalnego rynku produktów ekologicznych wyniosła 90 mld euro. Prawdziwym hegemonem tego segmentu są Stany Zjednoczone, które generują niemal połowę tej kwoty (40 mln euro). W Europie przodują Niemcy (10 mld euro) i Francja (7,9 mld euro). Światową czołówkę gonią Chiny (7,6 mld euro).

Produkcja żywności bez użycia chemicznych środków ochrony roślin czy nawozów sztucznych, bez stosowania chemii weterynaryjnej i spożywczej stale zyskuje na popularności. Sprawia to m.in. coraz bardziej proekologiczne podejście konsumentów, ale także np. unijna polityka rolna. Wielu decydentów zauważa, że zachowanie równowagi biologicznej czy utrzymanie odpowiedniej żyzności gleb to działania, których korzyści odczują następne pokolenia.

Jak wskazują eksperci BNP Paribas, Komisja Europejska wyznaczyła bardzo ambitny cel - do 2030 roku 25 proc. upraw w Unii Europejskiej ma spełniać standardy rolnictwa ekologicznego. W 2017 r. całkowita powierzchnia gruntów rolnych pod uprawy ekologiczne w UE wynosiła 12,6 mln ha, czyli 7 proc. ogółu, a w Polsce tylko - 3,4 proc.

Eksperci oceniają, że potencjał wzrostu jest zatem bardzo duży. "Wartość polskiego rynku, przekraczająca 1 mld zł, odpowiada ok. 0,3 proc. całego rodzimego rynku produktów spożywczych (liderem w UE jest Dania z udziałem 8,4 proc.). Polski konsument na produkty ekologiczne wydaje średnio 6 euro rocznie. To mniej niż jedna dziesiąta unijnej średniej" - informuje BNP Paribas.

Zdaniem dyrektor zarządzającego Pionu Marketingu, Komunikacji, Zaangażowania Społecznego w Banku BNP Paribas Dariusza Maciołka, nie ma wątpliwości, że segment żywności ekologicznej będzie rósł, być może nawet szybciej niż dotychczas. Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie i decyzje przy sklepowej półce podejmują z namysłem.

Dodał, że Bank BNP Paribas, jako Bank Zielonych Zmian, zamierza napędzać tę ekologiczną rewolucję i wspierać największych w kraju producentów organicznej żywności.

Według ostatniego raportu GUS nt. rolnictwa, w 2018 r. liczba gospodarstw stosujących ekologiczne metody produkcji rolniczej wynosiła 19,2 tys. a powierzchnia takich upraw wynosiła ok. 485 tys. ha. Średnia powierzchnia gospodarstwa ekologicznego w 2018 r. wynosiła 25,2 ha.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

żywność RSS ALERT    /    żywność ekologiczna RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT    /    produkcja żywności RSS ALERT    /    produkcja żywności ekologicznej RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.3.228.47
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!