Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Czy producenci borówek powinni obawiać się kryzysu?

Przez wiele lat produkcję borówek uważano za swego rodzaju eldorado, ze względu na korzystne ceny owoców. Wielu producentów innych gatunków – nie tylko w Polsce - oczekując wysokich zysków postawiła na borówki przez co dzisiaj pojawia się obawa o nadprodukcję. Czy branża borówkowa powinna obawiać się kryzysu?

Czy producenci borówek powinni obawiać się kryzysu?
Czy branża borówkowa powinna obawiać się kryzysu?/ fot. shutterstock

Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody przyznaje, że zdaniem wielu osób, na globalnej scenie borówkowej dochodzi właśnie do przełomu. - Rynek, którego rozwój determinowała głównie strona podażowa, a największe zyski można było osiągnąć posiadając owoce w okresach, gdy ich brakowało, odchodzi w przeszłość. Ze względu na lawinowy rozwój produkcji na półkuli południowej, krzywa podaży spłaszcza się, a ceny w różnych momentach sezonu coraz bardziej się wyrównują – komentuje.

Jej zdaniem, aby rynek dalej się rozwijał, niezbędne będzie oferowanie najwyższej jakości owoców (której definicja w ostatnich latach bardzo się zmieniła) i umiejętność spełniania lub przekraczania wciąż rosnących oczekiwań konsumentów. - Do tego potrzeba dużej świadomości plantatorów i gotowości do zmian, w tym inwestowania w nowe odmiany i zaawansowane systemy uprawy – przekonuje.

- Borówka to fantastyczny owoc, ale podlega takim samym prawom rynku, jak inne gatunki. Koncentracja wyłącznie na ilości owoców i ignorowanie zmian rynkowych to droga do poważnego kryzysu. Dlatego warto uczyć się na przykładzie tych, którzy już tę drogę przeszli – mówi Dominika Kozarzewska.

Podobnego zdania jest Piotr Milewski, prezes zarządu firmy Milbor. Jego zdaniem obecnie podstawowym problemem borówki jest bardzo dynamiczny wzrost produkcji przy jednoczesnym wolniejszym rozwoju kanałów sprzedaży oraz nastawienie się producentów na ilość kosztem jakości, co przy braku realnych możliwości zagospodarowania nadwyżek przez przetwórstwo zapowiada nam poważny kryzys w najbliższych latach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dominika Kozarzewska RSS ALERT    /    borówka amerykańska RSS ALERT    /    borówki RSS ALERT    /    Piotr Milewski RSS ALERT    /    Polskie Jagody RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.29.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!