• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Dobry sezon dla sadowników po katastrofie

Z dramatu niedoboru jabłek zrodził się czas oddechu dla sadowników - informuje "Puls Biznesu". My mamy się w miarę dobrze w przeciwieństwie do wielu branż z nami współpracujących — twierdzą producenci owoców.
  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 13-03-2018, 08:50
Dobry sezon dla sadowników po katastrofie
fot. Shutterstock

Ten sezon miał być największą katastrofą sadowniczą od 30, a nawet 50 lat. Pod koniec maja 2017 r. producenci jabłek informowali o ogromnych stratach w sadach z powodu przymrozków i mrozów. Przez kolejne miesiące z różnych stron również było słychać o zbiorach mniejszych, o małe lub duże, ale zawsze kilkadziesiąt procent, i bardzo złej sytuacji sadowników. Były też głosy tonujące to czarnowidztwo, ale takiego, jaki właśnie słychać z Bialskiego Owocu, raczej nikt nie odważył się wydać. Na łamach branżowego portalu Freshplaza Marcin Świątek z tej grupy producenckiej mówi wprost: sadownicy są w dobrej sytuacji i nie mają na co narzekać, choć oczywiście zawsze znajdą się tacy, którzy będą.

 Marcin Świątek mówi, że mała liczba producentów rzeczywiście straciła prawie całość owoców, ale ich udział jest niewielki i zazwyczaj są to bardzo mali producenci. Nie należy zapominać, że wielu sadowników było ubezpieczonych, więc otrzymają pieniądze za poniesione straty. Dziennikarze portalu natomiast przekonują, że rozmawiali z ilomaś polskimi sadownikami i większość z nich ma podobną opinię, bo wysoka cena jabłek kompensuje mniejszy sprzedany wolumen.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Michał Lachowicz, szef grupy producentów owoców La-Sad mówi w rozmowie z „PB”, że ilość spadła, a cena wzrosła, i do tego nieproporcjonalnie. Podkreśla, że w zeszłym roku dostawaliśmy o tej porze za 1 kg jabłek konkretnych odmian 0,8 zł, teraz dostajemy 2 zł, a zebraliśmy 60 proc. tego, co w poprzednim sezonie.

Zbigniew Chołyk z LubApple dodaje, że to tak naprawdę sezon, w którym po 3-4 ciężkich latach w końcu producenci łapią oddech. Ale też u nas były stosunkowo małe straty, bo sięgające 20-25 proc., zaś ceny są dwukrotnie wyższe niż rok temu. Podkreśla, że są jednak rejony Polski, które potraciły nawet 50 proc. zbiorów.

Więcej w "Pulsie Biznesu"

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!