Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Ekspert Fidei: Najwięksi gracze w polskim sektorze spożywczym zanotowali wzrost w czasie kryzysu

- Żywność to dobra pierwszej potrzeby. Polacy zawsze lubili dobrze zjeść, tym bardziej, że w ciągu ostatnich lat przyzwyczaili się do lepszych produktów i rosnącego wyboru. Trudno było im więc oszczędzać na produktach spożywczych - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marek Dojnow, prezes firmy doradczej Fidea.

Ekspert Fidei: Najwięksi gracze w polskim sektorze spożywczym zanotowali wzrost w czasie kryzysu

- W Polsce, w ubiegłym roku miała miejsce dość szczególna sytuacja, bo nasza gospodarka jako jedyna w UE zanotowała dodatni wzrost gospodarczy. Było to spowodowane dwoma czynnikami. Po pierwsze mieliśmy duży popyt wewnętrzny, co potwierdziło, że Polska gospodarka nie jest uzależniona od eksportu i że popytem wewnętrznym jest w stanie sobie radzić. Po drugie paradoksalnie osłabienie złotego spowodowało, że nasz eksport stał się dużo bardziej konkurencyjny, czyli przy słabnących rynkach, z którymi Polska handlowała, nagle nasze produkty stały się jeszcze bardziej konkurencyjne - mówi Marek Dojnow, prezes firmy doradczej Fidea.

Jego zdaniem konsumpcja zagranicą nie zniknęła, ale trochę się skurczyła, przez co większą wagę przywiązywało się do cen poszczególnych towarów - okazało się, że polskie produkty całkiem nieźle sobie poradziły na tym trudnym rynku. A te dwa czynniki spowodowały, że mimo największej recesji światowej od wielkiego kryzysu z lat trzydziestych minionego wieku nasza gospodarka zanotowała jednak niewielki wzrost.

- W 2009 r. kryzys w zasadzie nie dotknął sektora spożywczego - szczególnie w przypadku większych graczy, którzy zanotowali w większości wzrosty sprzedaży. W gorszej sytuacji byli mniejsi gracze - to często kwestia braku efektu skali, co powoduje, że mniejsze podmioty są bardziej podatne na dekoniunkturę - mówi Marek Dojnow.

W ubiegłym „kryzysowym" roku polski konsument, nawet jeśli zaczął odczuwać spowolnienie i obserwował wzrost bezrobocia, to niezbyt mocno się tym przejął.

- Paradoksalnie - ludzie, którzy nie byli przyzwyczajeni do tak głębokiego spowolnienia, tracili pracę, a dostawszy odprawy - maszerowali do sklepu po różnego rodzaju produkty i towary - wydawali pieniądze. Zakładali, że w ciągu trzech miesięcy znajdą pracę. Życie ich jednak zaskoczyło, bo mieliśmy poważniejszy kryzys niż mogłoby się wydawać - mówi Marek Dojnow.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marek Dojnow RSS ALERT    /    Fidea RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    kryzys żywnościowy RSS ALERT    /    kryzys finansowy RSS ALERT    /    konsumpcja RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.119.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!