Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Ekspert o planach Horteksu: Nowy projekt tylko polaryzuje sytuację na rynku mrożonek

- Stanowiący od miesięcy tajemnicę poliszynela, a właśnie skomunikowany publicznie przez Hortex projekt przejęcie Grupy Dystrybucyjnej Ren, stanowi istotne, choć wcale nie nowe jakościowo, przedsięwzięcie na polskim rynku. Jest w pewnym stopniu plagiatem konceptu biznesowego projektu Iglotex - Penta - ocenia Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company.

Ekspert o planach Horteksu: Nowy projekt tylko polaryzuje sytuację na rynku mrożonek
Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company

- Ten rodzaj konsolidacji, mimo ewidentnych zmian na polskim rynku dystrybucyjnym FMCG, których wyróżnikiem jest rosnący udział kanału nowoczesnego w całości sprzedaży, nie uważam wcale za najbardziej efektywny na polskim rynku, właśnie z uwagi na fakt, że słabością obu projektów jest póki co brak efektywnej, wydolnej struktury wewnątrz grup kapitałowych, w zakresie logistyki dostaw do sieci handlowych. To logistyka, poziom jej organizacji, efektywność i możliwe optymalizacje w tym zakresie, stają się coraz bardziej barierą wejścia i jest od dawna czynnikiem decydującym o sukcesie, także w segmencie żywności mrożonej - dodaje Zbigniew Mendel.

Jego zdaniem oceniając projekt Hortex - Ren, trzeba zwrócić także uwagę na inne elementy, stanowiące w mojej cenie słabość projektu.

- Niezależnie od publicznych zapewnień o pełnej transparentności, pojawia się pytanie o relacje Hortexu z całą dotychczasową siecią dystrybucji, wobec której Hortex występuje już nie tylko w roli partnera i dostawy, ale i konkurenta, w aspekcie lokalizacji i skali operacji Grupy Ren. Jest pewne, że malejący rynek detaliczny doprowadzi nieuchronnie do konfliktów interesów między Hortexem producentem i Hortexem właścicielem sieci dystrybucji, a dotychczasowymi podmiotami dystrybucyjnymi na rynku detalicznym. Po raz kolejny - tak jak w przypadku projektu Iglotex - Penta - pojawia się pytanie o zasadność i efektywność wchodzenia producenta w funkcje dystrybutora, z punktu widzenia istniejącej sieci dystrybucji i innych graczy rynkowych - producentów, którzy stoją przed realną groźbą utraty suwerenności biznesowej i uzależnienia od Hortexu, którego siła przetargowa stać się może zagrożeniem dla ich egzystencji i obecności rynkowej - wylicza ekspert

Zdaniem Zbigniewa Mendla strategiczna decyzja Hortexu o bezpośrednim zaangażowaniu w dystrybucję zmusi niewątpliwie innych graczy rynkowych, zarówno po stronie producentów, dystrybutorów, jak i części odbiorców, do głębokiej refleksji i redefinicji własnych celów oraz relacji z Grupą Hortex, z prymatem dla ochrony własnych interesów, pod groźbą marginalizacji rynkowej i utraty istotnej części operacji.

- Nowy projekt Hortexu nie kończy, a jedynie przyśpiesza, dynamizuje i polaryzuje sytuację na polskim rynku mrożonek. Paradoksalnie, moim zdaniem głównym beneficjentem nowej sytuacji będą podmioty, które dążyć będą do rynkowej równowagi, koncentrując się na funkcji producenta, kreatora marki i rynku, decydujące się na outsorcing dystrybucji i logistyki na wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne. Mam dwóch faworytów: już obecny w mrożonkach Top Farm i potencjalnego lidera - Maspex - dodaje Zbigniew Mendel.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Zbigniew Mendel RSS ALERT    /    Hortex RSS ALERT    /    Ren RSS ALERT    /    Penta RSS ALERT    /    rynek mrożonek w Polsce RSS ALERT    /    dystrybucja mroĹźonek RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • ph 2015-01-10 21:50:19
    Czym zajmuje się firma Mendel Company. Od niedawna pracuje w branży mrożonek, ale zdążyłem zauważyć że Pan Mendel często występuje w roli Eksperta, a nie obiła mi się o uszy taka firma.
  • orient 2015-01-13 21:53:53
    Odpowiadam : Pan Mendel zajmuje sie tworzeniem zdań potrójnie złozonych.. ;)Myślę, że sam nie rozumie co mówi. Wystarczy poczytać wcześniejsze exsperckie słowotoczki.. ;)Dokonania pana M. w mrozonkach są olbrzymie, może nawet najwieksze..;). Mendel- może i nie brzmi dumnie, ale company i owszem... ;)
  • Wiesław 2015-01-14 22:58:21
    Nie deprecjonowałbym opinii pana Zbigniewa. Wystarczy przyjąć dokładnie odwrotnie, jak przewiduje pan Zbigniew, i już mamy wiedzę, co tak naprawdę może się wydarzyć w branży;)
  • strażnik 2015-01-15 20:05:42
    Gratuluję Panie Wiesławie, krótko i z klasą ;)Nie wytyka Pan P. Mendlowi braku znajomości branzy - raptem 3-4 lata w Jago ( gdzie najwiekszym sukcesem było wywieszenie skrzynki na donosy, pt. \"Wrzucaj tu swoje uwagi i pomysły\"...czyli donosy ;) )a porażką wprowadzenie firmy na równię pochyłą, z której zjechał do końca pan Niebrzydowski i jego świetni doradcy... :)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.29.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!