Grupa Maspex: Sytuacja covidowa obnażyła słabości w łańcuchu dostaw
- Autor: MB
- Data: 19-01-2022, 12:28

Grupa Maspex - zatory logistyczne w 2021 r.
Jak informuje dyrektor operacyjny Grupy Maspex, w 2021 roku spółka miała do czynienia z kumulacją zatorów logistycznych wynikającą z brexitu, nierównomiernym wychodzeniem gospodarek z kryzysów, co miało przełożenie na niedobory także na rynkach środkowoeuropejskich.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl
Pandemiczna sytuacja obnażyła wiele słabości w łańcuchu dostaw w globalnej gospodarce. - Szczególnie bolesna okazała się zapaść w logistyce w transporcie morskim, co w konsekwencji doprowadziło do gigantycznych wzrostów cen. Wydłużenie czasu samego frachtu, przestoje fabryk, braki surowców i komponentów to dalsze konsekwencje. Jeśli nałożymy na to problemy energetyczne, braki półprzewodników czy politykę ochrony środowiska to widzimy jak bardzo niestabilny okazał łańcuch dostaw - wylicza Robert Wawro, dyrektor operacyjny Grupy Maspex.
Zaburzenia w transporcie przejawiające się m.in. brakiem dostępności kontenerów i ogólne problemy z frachtem miały realny wpływ zarówno na przepływ towarów, jak i zaowocowało wieloma konsekwencjami w handlu Grupy Maspex na przykład z Wielką Brytanią. – Krajem, który jest dla nas jednym z najistotniejszych rynków. W ślad za wysokimi cenami transportu lądowego i morskiego poszedł również transport lotniczy. W obszarze zakupowym doświadczyliśmy wzrostu kosztów zakupów pośrednich i bezpośrednich, jak również wydłużenia czasów realizacji od dostawców. Wynikiem zmian na rynku logistycznym i dużego popytu na tego typu usługi w połowie ubiegłego roku - przy jednoczesnym wyhamowaniu pandemii - były zatory - dodaje Robert Wawro.
Jaka była reakcja Grupy Mapex na te wydarzenia?
- Reagujemy w sposób adekwatny na pojawiające się wyzwania i mam przekonanie, że reagujemy na nie właściwie, o czym świadczy fakt, że w 2021 zrealizowaliśmy cele. Nasze założenia się sprawdziły, działaliśmy według planu i to się opłaciło. Zmieniliśmy strategię poziomu zapasów, zdywersyfikowaliśmy bazę dostawców, koniecznością okazała się też weryfikacja warunków handlowych z partnerami. Kluczowym, długofalowym elementem w strategiach zakupowych firmy była dywersyfikacja bazy dostawców – realizowana już od dawna. W kontekście zaburzeń w łańcuchu dostaw zaczęliśmy przywiązywać do niej większą wagę. Dołożyliśmy większą mobilizację w weryfikacji strategii zakupowych, struktury komunikacyjnej z dostawcami, dokonaliśmy przeglądu procesów i sytuacji prawno-handlowej. Do strategicznych decyzji należało zgromadzenie części opakowań do naszych produktów, a co za tym idzie – zwiększenie pojemności magazynowej, by je przechowywać. Dzięki biznesowej odwadze oraz ciężkiej pracy udało się zrealizować ten cel i powiększyć magazyny nie tylko w Polsce, ale także i za granicą - zapewnia Robert Wawro.
Rozmowa jest częścią wspólnego projektu Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC) oraz ING Banku Śląskiego. Raport dotyczący wpływu zaburzeń w łańcuchach dostaw na gospodarkę i działające w Polsce firmy powstaje jako część kampanii EEC. Tematyka raportu będzie przedmiotem jednej z debat EEC Trends (20 stycznia).
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Carrefour Polska sprzedany! Na ten ruch zanosiło się od lat
-
Czy opakowania i etykiety mogą być eko?
-
Maspex rezygnuje z dodawania cukru. Nie tylko w produktach dla dzieci
-
Gastronomia to biznes coraz mniej przypadkowy
-
Polski eksport: dominuje mięso i przetwory mięsne
-
Analityk PIE: można się spodziewać dalszego wzrostu deficytu handlowego
-
Maspex wprowadza Antybaton i Owsiankę w opakowaniach pouch
-
Niedzielski: "Zmierzamy w kierunku endemii". Czym jest endemia?
-
Polska szuka nowych rynków zbytu dla jabłek
-
Rząd Indii zakazał eksportu pszenicy
- Mleczarnia z Ciechanowa kupiła zakład w Ozorkowie
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
komentarze (2)
Panie Wawro. Jbać to co było 😁 tak to się u Was mówi????
OdpowiedzPanie Wawro, a kiedy zrobi Pan porządek żeby usprawnić zaladunki? Żeby kierowcy nie oczekiwali godzinami pod zaladunkami, bo ich też obowiązują normy godzinowe.
Odpowiedz