Partner portalu
partner portalu
Owoce i warzywa

Innowacyjność siłą konkurencyjną polskiego sektora spożywczego

Zdaniem Sebastiana Kwiatkowskiego, dyrektora ds. strategii i rozwoju Krajowej Spółki Cukrowej, kolejnym etapem konkurowania z zachodnimi przedsiębiorstwami spożywczymi są innowacje. Jak podkreśla, polscy przedsiębiorcy już dziś posiadają kapitał oraz równie dobre systemy zarządzania, jak ich partnerzy z państw zachodnich.

Wiceprezes Agencji Rynku Rolnego Lucjan Zwolak zwrócił uwagę, że w ciągu 11 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dodatnie saldo w handlu zagranicznym produktami rolno-spożywczymi wzrosło ponad 13-krotnie, do 6,7 mld euro. - Ta tendencja się utrzymuje. Według danych za pierwsze półrocze bieżącego roku w stosunku do pierwszego półrocza zeszłego roku mamy dalszy wzrost wyników handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi o 6 proc. - zaznaczył.

W tym okresie, pomimo 70-proc. spadku eksportu tych produktów do Rosji, dodatnie saldo w handlu zagranicznym zwiększyło się o kolejnych 500 mln zł.

Zdaniem dyrektora ds. strategii i rozwoju Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Sebastiana Kwiatkowskiego obecnie polscy przedsiębiorcy posiadają kapitał i równie dobre systemy zarządzania, co ich zagraniczni odpowiednicy.

– Po modernizacji cukrowni należących do KSC, likwidacji opóźnienia technologicznego, uzyskania efektu skali i wdrożenia najnowocześniejszych systematów zarządów, kolejną płaszczyzną konkurowania są innowacje, rozszerzanie portfolio produktów, dywersyfikacja branżowa i ekspansja międzynarodowa – wyliczał Sebastian Kwiatkowski.


Jak podkreślił Kwiatkowski, KSC S.A. robi to już teraz. - Zaczynamy oferować produkty, których nasza konkurencja jeszcze nie posiada, więc możemy mieć na nich wysoką marżę – wskazał. – Polski Cukier jest koncernem zintegrowanym pionowo. Dzięki umowom kontraktacyjnym i doskonałej współpracy z plantatorami ma zapewnioną dostawę odpowiedniej ilość surowca w stabilnej cenie. Cukier z KSC zapewnia surowiec dla polskiego przemysłu spożywczego i jest również wykorzystywany we własnej fabryce słodyczy, zapewniając konsolidację marży na kolejnych etapach wytwarzania produktu, od rolnika do klienta indywidualnego.

Krajowa Spółka Cukrowa jest ósmym co do wielkości w Europie i największym w Polsce producentem cukru buraczanego. Tylko w ciągu dwóch lat 2012-2013 z KSC S.A. do Skarbu Państwa wpłynęła większość dywidendy wynoszącej 930 mln zł (Skarb Państwa ma 80 proc. udziałów w KSC). - W ciągu trzech ostatnich lat łącznie z dywidendy i podatków wygenerowaliśmy 1,6 mld zł – wyliczył Sebastian Kwiatkowski.

Podkreślił przy tym, że początki były trudne - na jedną cukrownię przypadało 33 tys. ton produkcji, a na pracownika 177 ton. Dla porównania: w ostatnim roku na jedną cukrownię przypadło 109 tys. ton produkcji, a na pracownika 510 ton: - Miarą postępu technicznego jest fakt, że na jedną jednostkę produktu cukrownie zużywają 90 proc. mniej wody, 50 proc. mniej ciepła i 30 proc. mniej koksu lub antracytu, a także o jedną czwartą mniej energii elektrycznej. Jesteśmy efektywni i osiągnęliśmy efekt skali. Zmodernizowaliśmy cukrownie, które są porównywalne do cukrowni z Zachodu – podkreślił dyrektor ds. strategii i rozwoju spółki.

W ciągu 10 lat spółka wydała na inwestycje ok. 1,5 mld zł. Rozpoczęto budowę silnej grupy kapitałowej, poszerzając obszary działania. - Weszliśmy w segment przetwórstwa owocowo-warzywnego i zbożowo-młynarskiego. Produkujemy również skrobię i białko ziemniaczane, mamy także fabrykę cukierków i zaczynamy budowę nowoczesnego zakładu wyrobów czekoladowych - wyliczył dyrektor Kwiatkowski. – Wejście w nowe segmenty rynku spożywczego gwarantuje nam stabilność i finansowe bezpieczeństwo, dzięki uzyskiwaniu przychodów z różnych obszarów działalności.

W ocenie dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Andrzeja Gantnera to słuszny kierunek - aby sprostać przyszłym wyzwaniom branży, potrzeba silnych grup producenckich. Musimy wprowadzić i promować produkty premium, wreszcie doprowadzić do tego, żeby nasze produkty zaczęły być sprzedawane na masową skalę - zaznaczył.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • gość1 2015-09-28 15:05:22
    p. Kwiatkowski powinien raczej unikac mediów w kontekście historii swojego brata prezesa NIK i faktu, ze pracuje w KSC z nominacji. czy instynkt obu panów zawiódł?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.188.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!