Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

IŻiŻ ogłosił nową piramidę żywieniową. Owoce i warzywa podstawą diety

Instytut Żywności i Żywienia opublikował nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Największą zmianą w porównaniu z wersją z 2009 roku jest awans warzyw i owoców na pierwsze miejsce wśród grup produktów zalecanych do spożycia.

IŻiŻ ogłosił nową piramidę żywieniową. Owoce i warzywa podstawą diety
Owoce i warzywa powinny być podstawą naszej diety - przekonuje Instytut Żywności i Żywienia. fot. shutterstock

Jak mówił podczas I Narodowego Kongresu Żywienia prof. Mirosław Jarosz, ostatnie badania wskazują ponad wszelką wątpliwość, że warzywa i owoce powinny być podstawą naszego żywienia, a nie - jak wcześniej sądzono - produkty zbożowe.

- Dostarczają one wielu bezcennych składników mineralnych i witamin, co w istotny sposób zmniejsza zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory. Warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę tego co jemy. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce - dodaje dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Specjaliści zalecają także ograniczenie spożycia mięsa, zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych, do 0,5 kg na tydzień. Jednocześnie zaleca się jedzenie ryb (przynajmniej dwa razy w tygodniu) i jaj (co najmniej 6 sztuk tygodniowo). 

W najnowszej wersji piramidy po raz pierwszy pojawiły się zioła. Ich stosowanie pozwala ograniczyć spożycie soli, "cichego zabójcy", współodpowiedzialnego m.in. za sporą część zawałów serca i udarów mózgu. Jak wynika z badań, sól jest przyczyną 50 proc. udarów, zawałów i nadciśnienia tętniczego oraz 25 proc. raków żołądka, otyłości u dzieci i innych chorób. IŻŻ sugeruje także unikanie spożywania cukru, słodyczy i napojów słodzonych na rzecz orzechów i owoców.

Podczas swojego wystąpienia Mirosław Jarosz przypomniał o dużym znaczeniu aktywności fizycznej. - Działa ona podobnie jak składniki żywieniowe. Co najmniej 30-45 minut dziennie w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą pozwala zapobiec nadwadze i otyłości - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Instytut Żywności i Żywienia RSS ALERT    /    IŻŻ RSS ALERT    /    Mirosław Jarosz RSS ALERT    /    piramida żywienia RSS ALERT    /    owoce i warzywa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.4.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!