Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

IŻŻ: Podstawą diety cukrzyka powinny być surowe warzywa

- Z danej grupy produktów chorzy na cukrzycę powinni wybierać te o małej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, izomerów trans i soli. W cukrzycy występuje dużo większe ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Obniżenie zawartości tych składników w diecie zmniejsza to ryzyko - mówi Aleksandra Cichocka z Instytutu Żywności i Żywienia.

IŻŻ: Podstawą diety cukrzyka powinny być surowe warzywa
Większość warzyw charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym. fot. shutterstock

Instytut Żywności i Żywienia przedstawił siedem zaleceń żywieniowych dla chorych na cukrzycę typu drugiego. Wytyczne zgodne są ze stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego 2016 i Światowej Federacji Diabetologicznej 2015.

- Jeśli chodzi o produkty mleczarskie, najkorzystniejsze dla cukrzyków są tzw. mleczne produkty fermentowane: jogurt, kefir, maślanka, mleko zsiadłe, które w mniejszym stopniu podwyższają glukozę we krwi niż mleko słodkie. Zawierają jednak laktozę, a więc dwucukier, dlatego należy pić je kilka razy dziennie w mniejszych ilościach aby zapewnić pokrycie na wapń - mówi Cichocka.

Niski indeks glikemiczny ma także większość warzyw, m.in. brokuły, cukinia, kalafior, kapusta, cykoria, papryka, pomidory, sałata, szpinak, jak również rośliny strączkowe: fasola, soja, groch i soczewica. Zwłaszcza strączkowe są bardzo wartościowymi produktami w diecie cukrzycowej, gdyż zawierają wiele antyoksydantów i flawonoidów, które chronią ściany tętnic przed rozwojem miażdżycy.

- Zachęcamy pacjentów, aby jak najczęściej wykorzystywali warzywa surowe. Na przykład surowa marchew ma niski indeks glikemiczny, ale gotowana już średni. Rekomendujemy także spożywanie świeżych owoców, choć w ograniczonych ilościach, ponieważ zawierają one znacznie więcej cukru - dodaje Aleksandra Cichocka.

Ważnym elementem w diecie osób z cukrzycą są orzechy, nasiona, pestki, siemię lniane czy sezam. Jak dodaje przedstawicielka IŻŻ produkty te powinny być włączane w umiarkowanej ilości. Zawierają bowiem dużo tłuszczu. Można je dodawać do surówek, na deser albo jako przekąskę. Szczególnie cenne są orzechy włoskie, które zawierają dużo kwasu alfa-lenolinowego z grupy kwasów omega-3. 

- Pacjent ma wybierać mleko i produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, sery białe, twarożki: chude lub półtłuste, chude mięso. Dwa razy w tygodniu mięso należy zastępować daniem z tłustej ryby morskiej ze względu na kwasy tłuszczowe omega-3. Jeśli chodzi o tłuszcze warto wybierać oleje roślinne i margaryny miękkie - dodaje Cichocka.

Specjaliści Instytutu Żywności i Żywienia radzą aby zmniejszyć ilość izomerów trans w diecie poprzez unikanie dań typu fast-food, chipsów i słodyczy. Należy wybierać zupy ze świeżych warzyw zamiast zup w proszku czy innych gotowych, sosy domowe zamiast sosów w proszku, margaryny miękkie zamiast twardych. Zawartość soli ograniczyć można także poprzez zastępowanie jej ziołami i przyprawami, niedosalanie potraw na talerzu oraz wybieranie produktów bez soli lub z ograniczoną jej zawartością.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

IŻŻ RSS ALERT    /    Instytut Żywności i Żywienia RSS ALERT    /    Aleksandra Cichocka RSS ALERT    /    cukrzyca RSS ALERT    /    warzywa RSS ALERT    /    dieta RSS ALERT    /    produkty mleczarskie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.79.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!