Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Kryzys w handlu z Rosją każe zastanowić się nad strategią eksportu

Kryzys w handlu z Rosją stworzył okazję, by zastanowić się nad długofalową strategią polskiego eksportu i systemem wsparcia dla eksporterów - podkreślili we wtorek uczestnicy dyskusji w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych nt. alternatywnych rynków dla polskich towarów.

Uczestnicy dyskusji zaznaczyli, że dla Polski rynek rosyjski zawsze będzie ważny, ale należy liczyć się z jego specyfiką, ważny tam jest np. "czynnik polityczny". Wskazywali też, że działania promocyjne i wsparcie dla eksporterów należy koncentrować na rynkach trzecich, ponieważ w UE polscy przedsiębiorcy świetnie sobie radzą.

Dyskusja była związana z prezentacją raportu PISM - Rosja nie do zastąpienia? Alternatywne rynki dla polskiego eksportu. Zestawiono w nim perspektywiczne kierunki pozaeuropejskie, stwarzające okazję dla polskich branż: rolno-spożywczej, maszynowej i produktów przemysłowych czy chemii.

W raporcie PISM przeanalizowano też sytuację w handlu z Rosją do 2014 roku. Twórcy dokumentu przypomnieli, że Rosja jest najważniejszym partnerem handlowym Polski poza Unią Europejską, ale od początku konfliktu na Ukrainie narastają problemy w dostępie do jej rynku. Dodatkowo relacje handlowe pogarszają sankcje i zła sytuacja gospodarcza Federacji Rosyjskiej.

Autor wstępu do raportu, ekonomista i prezes Fundacji Dyplomacji Publicznej Witold Orłowski w rozmowie zauważył jednak, że rynki ukraiński, białoruski i rosyjski nie odgrywają fundamentalnej roli w polskim eksporcie. - To jest zaledwie jakieś 5 proc., a więc - mówiąc najkrócej - Niemcy są pięciokrotnie ważniejsze jako nasz partner gospodarczy niż wszystkie te kraje wschodnie razem wzięte. Zdajmy sobie sprawę z proporcji - powiedział.

Według niego polska gospodarka nie jest uzależniona od rynku rosyjskiego, choć dla niektórych typów produkcji i producentów, jak np. rolników uprawiających jabłka, jest to rynek ważny.

- Nie ma co histeryzować. Rosja jest oczywiście rynkiem dużym, na którym warto rozwijać eksport, ale trzeba pamiętać o tym, że jest rynkiem wielokrotnie mniejszym od tych, które mamy pod bokiem w ramach Unii Europejskiej, bez ryzyka" - zaznaczył Orłowski. "Jest oczywiście miejscem, gdzie powinniśmy, jak tylko szczęśliwie przeminą te konflikty, na nowo swą pozycję rynkową odbudowywać - dodał.

Według niego perspektywę dla polskiego eksportu stwarzają kraje o najszybszym notowanym i prognozowanym wzroście gospodarczym. - To są rynki azjatyckie, latynoamerykańskie, również w jakiejś mierze zaczyna to być Afryka. Są oczywiście bardziej ryzykowne niż Europa czy Stany Zjednoczone, ale też gdzie można sprzedawać więcej i bardziej opłacalnie, niż na rynkach stabilnych - tłumaczył.

Zauważył także, że Polska nie musi wybierać między handlem z Unią Europejską a rynkami trzecimi. Według Orłowskiego, żeby polski eksport się rozwijał, trzeba być zarówno w UE, jak i poza nią. "Z tego punktu widzenia lepiej nie być przywiązanym do jakiegoś rynku strategicznego, taki kraj jak Polska powinien mieć zdywersyfikowany zestaw odbiorców" - podkreślił ekonomista.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

rosyjskie embargo RSS ALERT    /    embargo na jabłka RSS ALERT    /    Witold Orłowski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!