Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Odporność można wzmacniać na co dzień dobrze zbilansowaną dietą

- Nie ma cudownego produktu żywnościowego, który wzmocniłby naszą odporność od zaraz. Odporność możemy wzmacniać na co dzień zdrową, dobrze zbilansowaną dietą - mówi Iwona Kibil, dietetyk, autorka książek, wykładowca wegecentrum.pl.

Odporność można wzmacniać na co dzień dobrze zbilansowaną dietą
Odporność można wzmacniać na co dzień dobrze zbilansowaną dietą/ fot. shutterstock

Jakie produkty są szczególnie istotne dla wzmocnienia odporności?

- Przede wszystkim jak najmniej przetworzone oraz bogate w witaminy, składniki mineralne i antyoksydanty o działaniu przeciwzapalnym. Im produkt jest mniej przetworzony, tym bardziej jest wartościowy. Warto wybierać więc chleb żytni na zakwasie, płatki owsiane górskie, kasze gruboziarniste (gryczana, pęczak), ryż brązowy, strączki, warzywa i owoce itp. Poprawi to nie tylko odporność, ale również twoje samopoczucie, koncentrację i pamięć - wylicza Iwona Kibil, dietetyk, autorka książek, wykładowca wegecentrum.pl.

Warzywa i owoce są źródłem witaminy C, ale zawierają również beta-kartoten, który przyczynia się do produkcjii wydzielniczej  immunoglobuliny A w płynach ustrojowych (m.in. ślinie, łzach wydzielinie nosowej, wyściela również śluzówkę jelit). Jest ona pierwszą linią obrony organizmu podczas kontaktu z bakteriami, czy wirusami i może stanowić barierę ochronną przy przedostawaniu się patogenów do organizmu.

-  Należy jeść warzywa krzyżowe (brokuły, kalafior, brukselka, jarmuż itp.). Zawierają glukozynolany, które po zmiażdżeniu (lub przeżuciu) przekształcają się w izotiocyjaniany o właściwościach immunomodulujących. Starajmy się wybierać częściej roślinne źródła białka zamiast mięsa i serów. Zawierają nie tylko białko, ale również mniej tłuszczów ogółem i kwasów tłuszczowych nasyconych, które mają niekorzystny wpływ na nasz organizm. Według rekomendacji WHO, jak i polskich norm żywienia powinniśmy unikać kwasów tłuszczowych nasyconych w diecie. Poza tym, ograniczając produkty pochodzenia zwierzęcego minimalizujesz ryzyko zakażeń wirusowych i bakteryjnych, wspierasz naturalną florę bakteryjną (produkty roślinne są bogate w błonnik - pożywkę dla bakterii) i dostarczasz sobie mnóstwo antyoksydantów z diety - dodaje.

Nasiona roślin strączkowych, orzechy i pestki są świetnym źródłem żelaza i cynku - składniki wspierające pracę układu odpornościowego. Po połączeniu z witaminą C (z warzyw lub owoców), biodostępność żelaza z nasion wzrasta.

więcej informacji:

Iwona Kibil RSS ALERT    /    żywność na odporność RSS ALERT    /    odporność RSS ALERT    /    Covid-19 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.40.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!