• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polscy producenci mrożonek tracą szanse na udział w rynku rosyjskim

Złote czasy dla polskich mrożonek na Wschodzie się kończą. Tamtejsi biznesmeni budują własne zakłady, i to z pomocą Polaków - czytamy w Pulsie Biznesu.
  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 28-10-2008, 06:23
Polscy producenci mrożonek tracą szanse na udział w rynku rosyjskim

Podczas ostatnich targów Polagra w Poznaniu Aleksiej Wasilewicz Gordiejew, minister rolnictwa Federacji Rosyjskiej, zapowiedział w rozmowach z polskim ministrem rolnictwa Markiem Sawickim, że Rosja jest zainteresowana tworzeniem wspólnych przedsiębiorstw, zwłaszcza w przetwórstwie owoców i warzyw, w tym mrożonek. Wygląda jednak na to, że projekty te trafią do zamrażarki.

- Nic się w tej sprawie nie wydarzyło. Nikt się do nas nie zgłosił z propozycją. Na dodatek, mimo odtrąbionego zniesienia embarga, dalej nie możemy eksportować swoich mrożonek rybnych i mięsnych do Rosji. Tak jak inni przetwórcy rybni, nie możemy się doczekać na rosyjskie kontrole i zezwolenia eksportowe - informuje Adam Basałaj, prezes Frosty.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

- Nie otrzymaliśmy żadnych ofert. A byłoby to bardzo pozytywne. Rozwój działalności w Rosji z lokalnym partnerem byłby na pewno prostszy - mówi Jerzy Sidor, prezes Fritaru.

- Za kilka lat może już być za późno na tego rodzaju inwestycje. W branży wszyscy wiedzą, że Rosjanie ściągają do pracy u siebie specjalistów z polskich firm. Przy ich pomocy będą w stanie samodzielnie rozwinąć produkcję - ocenia Zofia Dębska, odpowiedzialna za eksport na rynki wschodnie w Hortino ZPOW Leżajsk.

Jerzy Sidor potwierdza, że Rosjanie podkupują naszych specjalistów z branży, m.in. z jego firmy. - Z pomocą polskich fachowców Rosjanie budują własne zakłady. Zrobił już tak jeden ze znanych dystrybutorów mrożonek - mówi Jerzy Sidor.

- Widać gołym okiem, że zamierzają rozwinąć własny przemysł spożywczy, zamiast wpuszczać szerokim strumieniem firmy z Zachodu. Mimo obecnego kryzysu biznesmeni rosyjscy mają sporo pieniędzy, a potencjał rynku jest ogromny - dodaje Zofia Dębska.

Co prawda, Hortino w ostatnich latach otrzymało oferty współpracy od władz regionalnych w Rosji, ale nic z tego nie wyszło. Powód?

- Wciąż nie ma ustawy o ochronie wzajemnych inwestycji. Do tego klimat inwestycyjny nie jest w Rosji dobry, a jakość lokalnych surowców nadal nie najlepsza. Aby tam zainwestować, trzeba mieć dużo pieniędzy. Z rozwojem działalności wiąże się dużo problemów i ryzyka. Okres zwrotu z takiej inwestycji może być długi - mówi Zofia Dębska. Jej zdaniem, Rosjanie są zainteresowani głównie naszym know-how, i to nie tylko technologią produkcji, ale także upraw oraz ogrodnictwa.

Firmą, która od dawna szykuje się do budowy zakładu w Rosji, jest Hortex Holding, jeden z największych dostawców mrożonek na ten rynek. - Mamy podpisany list intencyjny z miastem Woroneż, analizujemy przedstawione nam lokalizacje. Prace nie ruszą przed wiosną 2009 r. We wstępnym etapie planujemy centrum dystrybucji i pakowania, a w drugim przetwórstwo - zapowiada Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!