Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Prezes Farmy Świętokrzyskiej: konsumenci muszą racjonalnie planować zakupy

- Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności to krok w dobrym kierunku, choćby dlatego, że niejako wymusza współpracę pomiędzy biznesem a NGO w kwestii redystrybucji żywności, która z założenia zamiast na śmietnik ma trafić do potrzebujących - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej, członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej

Prezes Farmy Świętokrzyskiej: konsumenci muszą racjonalnie planować zakupy
Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej, członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej/ fot. PTWP

W Polsce do marnowania jedzenia przyznaje się aż 42 proc. społeczeństwa, a w śmieciach rocznie  ląduje 9 mln ton żywności, przede wszystkim pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Statystyczny Kowalski marnuje rocznie blisko 250 kg żywności, co daje nam niechlubne piąte miejsce w UE. Jednocześnie 2 mln Polaków żyje w skrajnym ubóstwie.

1 marca 2020 weszły w życie artykuły 5-14 ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Dotyczą one m.in. opłaty za marnowaniu żywności. Jeśli zamiast oddać niesprzedane jedzenie organizacji, z którą podpisał umowę, sprzedawca żywności będzie ją wyrzucał, zapłaci na rzecz tej organizacji opłatę za marnowanie żywności. Stawka opłaty wynosi 0,1 zł za 1 kg marnowanej żywności. Za brak rozliczenia się z należnej opłaty albo jej zaniżenie inspektor ochrony środowiska ma karać mandatem od 500 zł do 10 tys. zł.

- Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności to na pewno krok w dobrym kierunku, choćby dlatego, że niejako wymusza współpracę pomiędzy biznesem a NGO w kwestii redystrybucji żywności, która z założenia zamiast na śmietnik ma trafić do potrzebujących. Na pewno nie jest to jednak całościowe rozwiązanie problemu. Ustawa dotyczy na razie największych jednostek handlowych, z czasem ma zostać rozszerzona również na mniejsze. A dane wskazują jednoznacznie, że najwięcej - bo ponad połowa - żywności marnuje się nie w sklepach, a w gospodarstwach domowych – dopiero na kolejnych miejscach są przetwórstwo, gastronomia, produkcja i dystrybucja. I to jest wielkie wyzwanie - jak nauczyć konsumentów, żeby racjonalnie planowali zakupy, właściwie przechowywali żywność, zwracali uwagę na daty ważności, przetwarzali resztki i w konsekwencji wyrzucali mniej.  Jako PIŻE jeszcze przed wejściem w życie ustawy uruchomiliśmy kampanię „Eko jemy - nie marnujemy”, której celem było dotarcie zarówno do producentów rolnych, dystrybutorów żywności, jak i właśnie do konsumentów z wiedzą na temat problemu marnotrawstwa żywności, a także zalet zwiększania konsumpcji żywności ekologicznej, w tym jej właściwego rozpoznawania, nabywania i przechowywania. Takich kampanii edukacyjnych, prowadzonych zarówno przez państwo, jak i przez sektor prywatny powinno być dużo więcej - zapewnia Łukasz Gębka.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.202.44
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!