Branża spożywcza od 3 lat, podobnie zresztą jak inne sektory gospodarki, musi mierzyć się z nieznanymi dotąd wyzwaniami: najpierw pandemią, następnie wybuchem wojny w Ukrainie i jej skutkami, a następnie rosnącą inflacją i wysokimi kosztami surowców, transportu i logistyki, opakowań, energii. Jak z tymi wyzwaniami radzi sobie FoodWell (dawniej Bakalland)?

FoodWell: nasze koszty wzrosną w 2023 r. o ok. 15 proc. 

- Wzrost kosztów bezpośrednich w naszym budżecie na 2023 to ok 15% i to jest uśredniony koszt energii, materiałów pomocniczych w produkcji, surowców i koszt pracy we wszystkich naszych fabrykach. Wzrost wydatków na promocję naszych marek zarówno w obszarze marketingu konsumenckiego jak i trade marketingu będzie dużo wyższy. Staramy się, aby nasze podwyżki były jak najmniej dotkliwe dla naszych klientów - mówi Marian Owerko, prezes zarządu FoodWell (dawniej Bakalland).

Przypomnijmy, że w październiku 2022 r. firmy ogłosiły połączenie. 

Wówczas Marian Owerko podkreślał, że połączone marki Bakalland i Purella będą funkcjonować bez zmian i rozwijać dotychczasowe brandy i produkty. Firmy i brandy Bakalland i Purella będą działać w ramach nowej grupy FoodWell. To nowa marka korporacyjna a nie nowy brand na opakowaniach.

Czy, z (krótkiej) perspektywy czasu to był odpowiedni moment na połączenie z firmą Purella Superfoods?

- Połączenie z Purella wydarzyło się w idealnym momencie dla obydwu firm i mimo trudnej zewnętrznej sytuacji ekonomicznej przebiegło od strony biznesowej i HR-owej bardzo dobrze, wręcz wzorcowo. Rozczarowany jestem tylko zachowaniem kilku naszych klientów, którzy w bardzo niefajny sposób chcieli wykorzystać nasze proceduralne prośby o przepisanie umów handlowych z NIPU Purelli na NIP Bakalland (obecnie FoodWell ). 32 lata jestem w biznesie w „kilku” negocjacjach brałem udział ale to było słabe - dodaje.

Prezes FoodWell: konsumenci mają skromniejsze budżety. Z czego zrezygnują?

Mój największy niepokój budzi oczywiście spadek siły nabywczej Polaków wynikający z inflacji i wzrostu cen wielu surowców. Nasi klienci po zapłaceniu wszystkich bieżących, niezbędnych rachunków jak: hipoteka, inne kredyty, paliwo, gaz, prąd, woda, będą mieli mniej pieniędzy w domowych budżetach na droższe produkty w tym żywność. Na co będą je wydawać, jak i gdzie? Co ograniczą lub z czego zrezygnują - to jest kluczowe pytanie dla wielu branż w 2023 roku - mówi Marian Owerko.

FoodWell stawia m.in. na roślinne zamienniki mięsa

Pod koniec 2022 roku marka Purella Superfoods rozszerzyła gamę swoich produktów o kolejną kategorię, jaką stanowią roślinne zamienniki mięsa. 

- Potrzeby i oczekiwania klientów się zmieniają, więc producenci spożywczy muszą ewoluować. Obserwujemy to, co dzieje się na bardziej rozwiniętych rynkach i bez wątpienia zyskującym na popularności trendem są roślinne zamienniki mięsa i mleka. Będziemy inwestować w tę kategorię i rozwijać własne produkty. Zamierzamy robić to stopniowo bo trend jest widoczny i bardzo ciekawy - zapewnia Marian Owerko. 

Rafał Brzoska zainwestował w FoodWell

Jaka będzie jego rola w projekcie? - Staram się patrzeć na to przez pryzmat czterdziestu kilku spółek, w które zainwestowałem. Ważne jest dla mnie posiadanie dobrego zarządu, sprawnego zespołu. Wtedy jako inwestor nie muszę nad tym wszystkim czuwać. Jednak mamy tu do czynienia z przejściem z  kanału klasycznego, na coś zupełnie nowego. Wiele spółek omnichannelowych czy e-commerce, w które zainwestowałem, są już duże i funkcjonują samoistnie – tłumaczył podczas FRSiH 2022 szef InPostu.

Mimo, że Polacy lubią sięgać po nowości, wielu osobom wydaje się, że bez tradycyjnego schabowego nie da się przetrwać. - Jak popatrzymy na twarde dane, to Polacy najchętniej chcą odejść od mięsa. Nie mówię o przejściu na weganizm czy wegetarianizm, ale o rzadszym jedzeniu mięsa. Dlatego zajęliśmy się ich produkcją. Cały czas nasz dział R&D pracuje nad nowymi produktami. Komisja Europejska mówi, że do 2030 roku żywność ekologiczna i żywność będąca zamiennikami zyskają na popularności znacznie bardziej niż teraz. 46 proc. Polaków mówi, że bardzo chętnie włączą te produkty do diety. Kotlet zrobiony z zamiennika powoduje 11 razy mniejszą emisję gazów – tłumaczył Rafał Brzoska..

Twórca InPostu zauważył, że każdy rozsądny menedżer powinien posiadać naprawdę wyjątkowy produkt. A jeśli to się ma, to dokłada się kolejne , żeby dostać się na rynek i go zawojować.

Kim jest Rafał Brzoska?

Rafał Piotr Brzoska urodził się 13 listopada 1977 w Raciborzu. To polski przedsiębiorca, menedżer. Jest założycielem, współwłaścicielem i prezesem zarządu Grupy Kapitałowej Integer.pl, do której należy marka InPost. 

Działalność gospodarczą Brzoska zaczynał w roku 2002 jako wspólnik w spółce zajmującej się roznoszeniem ulotek.

Spółkę InPost – operatora sieci samoobsługowych paczkomatów, założył w roku 2006.  W roku 2015 InPost zadebiutował na GPW w Warszawie. Rok później stracił kontrakt na dostarczanie druków sądowych, wycofał się z rynku przesyłek listowych, sprzedał spółkę Bezpieczny List i całkowicie skoncentrował się na świadczeniu usług e-commerce. W roku 2017 zarząd GPW wykluczył spółkę z obrotu giełdowego na rynku głównym. Wtedy akcje InPostu skupiła razem z Rafałem Brzoską spółka AI Prime należąca do funduszu Advent International. W styczniu 2021 InPost zadebiutował na giełdzie Euronext w Amsterdamie.

W 2011 roku zadebiutował na liście najbogatszych Polaków. A w 2021 zajął siódme miejsce na liście najbogatszych Polaków magazynu „Forbes” z majątkiem wycenianym na 5,7 mld zł.

W roku 2022 założył Rafał Brzoska Foundation celem finansowego i mentorskiego wspierania młodych utalentowanych ludzi.

InPost jest największą w Europie platformą dostaw dla e-commerce. InPost i jego spółka zależna Mondial Relay dostarczyły w 2021 roku ponad 609 mln przesyłek. Przychody grupy wyniosły 4,6 mld zł (w tym 3,5 mld zł w Polsce), skorygowane EBITDA sięgnęło 1,6 mld zł. Spółka ma 16,5 tys. paczkomatów i rocznie inwestuje blisko miliard zł w nowe maszyny i rozwiązania. 

W 2022 r. Bakalland połączyl się z firmą Purella Superfoods, a jednym z inwestorów połączonego podmiotu FoodWell jest Rafał Brzoska.

Kiedy powstał pomysł na FoodWell? - Temat pojawił się odrobinę wcześniej, w ramach funduszu, w którym działamy razem z Marianem Owerko, jakieś 5-6 lat temu. Trafiła się nam taka perełka jak Purella i wiedzieliśmy, że pora połączyć swoje siły – mówił na FRSiH 2022 Rafał Brzoska.

 

FoodWell (Bakalland) to firma założona w 1991 roku, z wyłącznie polskim kapitałem, działa w segmencie zdrowych przekąsek głównie bakalii, batonów i superfoodów oraz w kategorii dodatków do ciast i deserów oraz kaw zbożowych. W portfelu Foodwell ma takie marki jak: Bakalland, Delecta, Purella, Anatol i BeRaw. Produkcja odbywa się w 3 fabrykach w Janowie Podlaskim, Włocławku i Białymstoku. Co roku Foodwell wprowadza na polski i zagraniczny rynek ok. 400 mln sztuk produktów roślinnych, a samych batonów zbożowych, owocowych i proteinowych ok. 100 mln sztuk.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl