Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Prezes Sadowników RP: Doceniamy znaczenie rynku rosyjskiego

- Nasza branża ma bardzo korzystny bilans handlu zagranicznego. Eksport owoców jest znacznie większy od importu. A obawy, które mieliśmy, kiedy wstępowaliśmy do UE, że poddając się międzynarodowej konkurencji może się nam ten bilans znacząco zepsuć, okazały się bezpodstawne. Nasza branża doskonale sobie z tym poradziła - mówi Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.

Prezes Sadowników RP: Doceniamy znaczenie rynku rosyjskiego
Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP

Zdaniem Mirosława Maliszewskiego, prezesa Sadowników RP, polscy sadownicy mogą pochwalić się pozytywnymi wynikami jeśli chodzi o handel zagraniczny owoców deserowych.

- Znaczący udział w tych wynikach ma eksport do Federacji Rosyjskiej, dlatego nasz związek chętnie będzie uczestniczył w zachęcaniu plantatorów do uprawy owoców przy zastosowaniu tzw. zintegrowanego systemu produkcji, co ma ułatwić eksport m.in. jabłek do Rosji - mówi Mirosław Maliszewski.

Zintegrowany program zakłada stosowanie wyłącznie substancji dopuszczonych przez rosyjskie służby fitosanitarne.
- Polscy sadownicy nie boją się wdrożenia nowego systemu, bo stwarza on duże szanse na zwiększenie eksportu do Rosji. Myślę, że upowszechnienie tego systemu, spowoduje, że większość sadowników już w tym sezonie będzie te metody stosowała, także w celu uzyskania certyfikatu - mówi Mirosław Maliszewski.

Pewne obawy oczywiście istnieją - zwłaszcza wynikające z tego, że wokół tego funkcjonuje otoczenie administracyjne i trzeba złożyć wniosek, poddać się rygorom kontroli, przebadać owoce. - Nie ma natomiast obaw co do tego, że ten system może zakłócić racjonalną ochronę przed chorobami i szkodnikami - dodaje prezes.

Jak podkreśla polskie owoce i przetwory są chętnie kupowane na rynku rosyjskim, dlatego trzeba dbać o tamtych konsumentów.

- Doceniamy znaczenie rynku rosyjskiego. Chcemy dać rosyjskim konsumentom zdrową i bezpieczną żywność i planujemy przeprowadzić na rynku rosyjskim akcje informujące o walorach polskich owoców - mówi Mirosław Maliszewski.

Od 2012 r. przez kolejne 3 lata Sadownicy RP planują przeprowadzić dużą kampanię promującą polskie owoce, zwłaszcza jabłka.

- Złożyliśmy już stosowny wniosek do Agencji Rynku Rolnego, który opiewa na kwotę 16 mln zł. Za kilka tygodni trafi on do Komisji Europejskiej. Myślę, że to spowoduje, przy założeniu upowszechnienia systemu integrowanej produkcji, że rosyjscy konsumenci będą w jeszcze większym niż dotąd stopniu, kupować polskie owoce - mówi Mirosław Maliszewski.

Sadownicy RP prowadzą również akcję promującą polskie jabłka na rynku wewnętrznym pod hasłem „Polskie jabłko wysokiej jakości" - która ma na celu poinformować polskiego konsumenta o doskonałych walorach polskich jabłek. W ostatnim czasie pożycie rodzimych jabłek w Polsce spada.

Polska jest największym dostawcą jabłek do Rosji. W 2009 r. polski eksport jabłek do tego kraju wyniósł ponad 300 tys. ton, w 2010 r. 345 tys. ton

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mirosław Maliszewski RSS ALERT    /    Związek Sadowników RP RSS ALERT    /    jabłka RSS ALERT    /    eksport do Rosji RSS ALERT    /    eksport jabłek RSS ALERT    /    owoce deserowe RSS ALERT    /    system integrowanej produkcji RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.62.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!