Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Rynek borówki: Łatwo już było. Rośnie globalna konkurencja

Brexit jest ogromnym zagrożeniem dla producentów borówek. Eksport borówek znacznie się różni od eksportu jabłek. Zawsze był dość mocno zdywersyfikowany - w stosunku do eksportu jabłek – ale rynek brytyjski jest dla nas nadal głównym rynkiem - mówiła Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody podczas V edycji konferencji Sady i Ogrody.

Rynek borówki: Łatwo już było. Rośnie globalna konkurencja
Dominika Kozarzewska / fot. żelazna studio

Kozarzewska przyznała, że konsekwencje tego brexitowego 'bałaganu' widać już od dwóch lat. - Związane są one ze zmianami kursów walut - anglików przestało być stać na takie ilości borówek jakie były konsumowane wcześniej. Wciąż trudno powiedzieć – w tym stanie niepewności – jaki brexit będzie miał ostateczny wpływ. Eksport się nie załamie jednak będzie zdecydowanie trudniejszy logistycznie i pod względem wymagań fitosanitarnych. Prawdopodobnie spadnie też jego opłacalność - mówiła. 

- Wcześniej – jeszcze 4-5 lat temu – patrzyliśmy z dużą nadzieją na rynki azjatyckie. Jednak globalna konkurencja na rynku borówki dużo bardziej nas dotyka niż jeszcze pięć lat temu i takie kraje jak Peru czy Meksyk zajmują czołowe pozycje w rankingach krajów produkujących te owoce. Ponadto mają łatwiejszą logistykę. Widzę natomiast w tej chwili dwa kierunki dość obiecujące. Jeden to Indie i wydaje mi się, że jeśli uzyskamy dostęp do tego rynku w przyszłym roku to powinien być to interesujący kierunek eksportowy. Nie będzie masowy jednak pozwoli zdobywać doświadczenia i dywersyfikować kierunki sprzedaży - tłumaczyła Dominika Kozarzewska. 

Według prelegentki, Wietnam stoi pod znakiem zapytania. - Gdybyśmy uzyskali dostęp do tego rynku rok temu tak jak amerykanie to bylibyśmy w stanie ten rynek zagospodarować. Jednak w tym czasie amerykanie ten rynek doskonale zagospodarowali i pierwszym sezonie wyeksportowali tam ponad tysiąc ton borówek. Jak na eksport borówki na tak daleki rynek z rosnącą ale jednak niską zamożnością społeczeństwa jest to ogromna ilość - dodała. 

- Dotychczas nie docenialiśmy dwóch rynków – rynek krajowy na którym udaje się zwiększyć konsumpcję borówek i rynki europy środkowowschodniej czyli kraje otaczające nas, które z logistycznego punktu widzenia są bardzo wygodne. Dodatkowo w opinii naszych partnerów handlowych konsumpcja na tych rynkach będzie bardzo szybko rosła - przyznała. 

- Jednak trzeba podkreślić, że bez konsolidacji nie ma w ogóle o czym mówić. Jeżeli nie jesteśmy w stanie przekonać sieci handlowych do tego, że jesteśmy w stanie zapewnić równomierne partie wyrównanego, dobrego jakościowo towaru to nie ma sensu wchodzić gdziekolwiek. Jeśli chodzi o borówki to można powiedzieć, że łatwo już było jednak przy współpracy w branży uda się utrzymać wartość eksportu na pozie 70-80 proc. produkcji - podsumowała Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

borówka amerykańska RSS ALERT    /    Dominika Kozarzewska RSS ALERT    /    Polskie Jagody RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.245.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!