Rynek owoców i warzyw w Polsce. Co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów? - raport
- Dla 53 proc. konsumentów podstawowym czynnikiem wyboru owoców i warzyw świeżych jest ich niska cena. Drugim ważnym kryterium, którym kierują się kupujący owoce i warzywa, jest ich polskie pochodzenie. Cechą wyboru, która odróżnia owoce i warzywa świeże od pozostałych kategorii, jest również atrakcyjny wygląd produktu - wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

Konsumpcja warzyw świeżych w ostatnich latach była stosunkowo stabilna, co potwierdzają dane GUS, jak też GfK. Zmieniała się natomiast jej struktura. Przejawiało się to głównie spadkiem spożycia warzyw tradycyjnych. Z badań GfK PGD wynika, że wolumen zakupów kapusty białej w gospodarstwach domowych w latach 2011–2014 zmniejszał się w tempie 2,8 proc. rocznie. Prawdopodobnie zmienia się również forma, w jakiej warzywa są kupowane. Spadek dotyczy warzyw oferowanych w tradycyjny sposób (luzem, na wagę), takich jak marchew czy cebula. Z drugiej strony, w wielu przypadkach, można zauważyć wzrost popularności sprzedaży warzyw w formie konfekcjonowanej pakowanej (mytych, na tackach). W strukturze spożycia zyskują na znaczeniu takie kategorie, jak pieczarki, których popularność wciąż w Polsce jest niewielka w odniesieniu do innych krajów UE.
W ostatnich dwóch dekadach widoczny był systematyczny spadek spożycia ziemniaków. Według danych GUS ich roczne spożycie per capita od 1999 do 2014 roku zmniejszyło się o 49,5 proc. do 47,04 kg. Dynamika spadku wyhamowała w ostatnich latach, niemniej wciąż jest wysoka. Dane GfK CAPIBUS wskazują, że w ostatnich 3 latach aż 12 proc. respondentów wskazywało na zmniejszenie ich konsumpcji, podczas gdy tylko 3 proc. na jej wzrost. Spadek w dużej mierze spowodowany był wzrostem spożycia przetworów ziemniaczanych (frytki), a także substytutów, takich jak makarony. Spadek popytu na ziemniaki i zastępowanie ich dobrami wyższego rzędu były możliwe dzięki realnemu wzrostowi dochodów gospodarstw domowych. Badania wskazują jednoznacznie, że częstotliwość zakupów ziemniaków w gospodarstwach domowych charakteryzujących się wyższym dochodem (ponad 5 tys. zł) jest wyraźnie niższa niż w pozostałych grupach gospodarstw o niższym dochodzie - informują eksperci BGŻ BNP Paribas i GfK w raporcie.
Relatywnie stabilny poziom konsumpcji, jeśli chodzi o ostatnią dekadę, zauważalny jest w przypadku warzyw szklarniowych, m.in. pomidorów. Ich powszechna dostępność i możliwe nasycenie rynku czynnikami ograniczającymi wzrost konsumpcji pod względem wolumenowym. Niemniej, obserwując zmiany w produkcji krajowej, jak też eksportu, można przypuszczać, że zwiększa się spożycie warzyw krajowych przy obserwowanym jednoczesnym spadku spożycia importowanych. Prawdopodobnie następują również zmiany w zakresie spożywanych odmian pomidorów – w strukturze spożycia zwiększa się udział pomidorów malinowych, śliwkowych czy też koktajlowych.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.