Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Rynek owoców i warzyw w Polsce. Co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów? - raport

- Dla 53 proc. konsumentów podstawowym czynnikiem wyboru owoców i warzyw świeżych jest ich niska cena. Drugim ważnym kryterium, którym kierują się kupujący owoce i warzywa, jest ich polskie pochodzenie. Cechą wyboru, która odróżnia owoce i warzywa świeże od pozostałych kategorii, jest również atrakcyjny wygląd produktu - wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

Rynek owoców i warzyw w Polsce. Co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów? - raport
fot. shutterstock

Konsumpcja warzyw świeżych w ostatnich latach była stosunkowo stabilna, co potwierdzają dane GUS, jak też GfK. Zmieniała się natomiast jej struktura. Przejawiało się to głównie spadkiem spożycia warzyw tradycyjnych. Z badań GfK PGD wynika, że wolumen zakupów kapusty białej w gospodarstwach domowych w latach 2011–2014 zmniejszał się w tempie 2,8 proc. rocznie. Prawdopodobnie zmienia się również forma, w jakiej warzywa są kupowane. Spadek dotyczy warzyw oferowanych w tradycyjny sposób (luzem, na wagę), takich jak marchew czy cebula. Z drugiej strony, w wielu przypadkach, można zauważyć wzrost popularności sprzedaży warzyw w formie konfekcjonowanej pakowanej (mytych, na tackach). W strukturze spożycia zyskują na znaczeniu takie kategorie, jak pieczarki, których popularność wciąż w Polsce jest niewielka w odniesieniu do innych krajów UE.

W ostatnich dwóch dekadach widoczny był systematyczny spadek spożycia ziemniaków. Według danych GUS ich roczne spożycie per capita od 1999 do 2014 roku zmniejszyło się o 49,5 proc. do 47,04 kg. Dynamika spadku wyhamowała w ostatnich latach, niemniej wciąż jest wysoka. Dane GfK CAPIBUS wskazują, że w ostatnich 3 latach aż 12 proc. respondentów wskazywało na zmniejszenie ich konsumpcji, podczas gdy tylko 3 proc. na jej wzrost. Spadek w dużej mierze spowodowany był wzrostem spożycia przetworów ziemniaczanych (frytki), a także substytutów, takich jak makarony. Spadek popytu na ziemniaki i zastępowanie ich dobrami wyższego rzędu były możliwe dzięki realnemu wzrostowi dochodów gospodarstw domowych. Badania wskazują jednoznacznie, że częstotliwość zakupów ziemniaków w gospodarstwach domowych charakteryzujących się wyższym dochodem (ponad 5 tys. zł) jest wyraźnie niższa niż w pozostałych grupach gospodarstw o niższym dochodzie - informują eksperci BGŻ BNP Paribas i GfK w raporcie.

Relatywnie stabilny poziom konsumpcji, jeśli chodzi o ostatnią dekadę, zauważalny jest w przypadku warzyw szklarniowych, m.in. pomidorów. Ich powszechna dostępność i możliwe nasycenie rynku czynnikami ograniczającymi wzrost konsumpcji pod względem wolumenowym. Niemniej, obserwując zmiany w produkcji krajowej, jak też eksportu, można przypuszczać, że zwiększa się spożycie warzyw krajowych przy obserwowanym jednoczesnym spadku spożycia importowanych. Prawdopodobnie następują również zmiany w zakresie spożywanych odmian pomidorów – w strukturze spożycia zwiększa się udział pomidorów malinowych, śliwkowych czy też koktajlowych.

więcej informacji:

BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    GfK RSS ALERT    /    rynek owoców i warzyw 2016 RSS ALERT    /    spożycie owoców i warzyw 2016 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!