Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Branża owocowo-warzywna. Kreowanie marki i wartości produktu - pełna relacja

Co nas nie zabije to nas wzmocni. Ani embargo, ani kiepskie warunki pogodowe nie zatrzymają ekspansji polskiego sektora owocowo-warzywnego - to wnioski płynące z dyskusji, jaka odbyła się podczas panelu „Branża owocowo-warzywna. Kreowanie marki i wartości produktu” w ramach VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Branża owocowo-warzywna. Kreowanie marki i wartości produktu - pełna relacja
Panel pt. „Branża owocowo-warzywna. Kreowanie marki i wartości produktu/ fot. Żelazna Studio

Podczas sesji zatytułowanej „Branża owocowo-warzywna. Kreowanie marki i wartości produktu” na początku paneliści podsumowali mijający rok.

Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, podkreślił, że zbiory jabłek jeszcze trwają, np. odmiany Idared. - O ile wiosną i wczesnym latem wydawało nam się że zbiory będą większe, jednak susza wpłynęła na te szacunki. Zbiory jabłek będą mniejsze. Jeśli chodzi o samą kategorię jabłek deserowych to trwa dyskusja, jednak jeśli będą niższe to niewiele w porównaniu do zeszłego roku – dodał Szef Sadowników RP.

Dr Bożena Nosecka, ekspertka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, mówiła o tym, że warunki do uprawy owoców i warzyw były niekorzystne od początku wegetacji. I podkreśliła, że nie tylko susza spowodowała spadek zbiorów.

- Niedobór wody w glebie spowodowany był brakiem opadów śniegu w zimie. Następnie chłodna wiosna wpłynęła na spowolnienie wzrostu roślin. Na przełomie czerwca i lipca mieliśmy pierwszy okres suszy, a sierpniowe wysokie temperatury i brak deszczu pogłębiły tylko niesprzyjające warunki do uprawy zarówno owoców, jak i warzyw – zaznaczyła dr Nosecka.

Dodała, że aktualne szacunki GUS z końca września mówią o spadku plonów warzyw gruntowych w granicach 16 proc. - Najbardziej spadły zbiory warzyw kapustnych, w tym przede wszystkim kapusty i warzyw korzeniowych. Spadki te wynoszą około 15 proc. Najmniejszy spadek odnotowano w przypadku pomidorów, o około 10 proc. - mówiła ekspertka.

- W przypadku zbiorów owoców sytuacja jest zróżnicowana. Musimy wziąć pod uwagę zarówno te owoce, których zbiory skończyły się przed sierpniową potężną suszą, jak również te owoce, których zbiory mieliśmy później – zaznaczyła dr Nosecka.

Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, powiedział, że jego zdaniem w gatunkach gdzie mieliśmy do czynienia ze spadkiem produkcji spadnie również eksport. - Nasze główne produkty eksportowe dały plony zbliżone do roku poprzedniego. O eksporcie, wielkości i cenach zadecydują rynki wschodnie. Jeśli chodzi o inne rynki, zdobywamy je ale cały czas nie są to ilości które rekompensują stratę rynku rosyjskiego – dodał ekspert.

więcej informacji:

Witold Boguta RSS ALERT    /    FRSiH2015 RSS ALERT    /    rynek owoców i warzyw 2015 RSS ALERT    /    Bożena Nosecka RSS ALERT    /    Julian Pawlak RSS ALERT    /    Roman Jagieliński RSS ALERT    /    Mirosław Maliszewski RSS ALERT    /    Stanisław Sulima RSS ALERT    /    Artur Rytel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.35.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!