Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Wartość unijnego eksportu jabłek spada

Łączny eksport jabłek w Unii Europejskiej w drugiej połowie 2014 roku ukształtował się na poziomie 1,59 mln t i był o 0,4 proc. wyższy niż przed rokiem. Mimo utraty rynku rosyjskiego, aż o 33 proc. wzrósł eksport do krajów pozaunijnych (do 642 tys. t). W sposób znaczący zmniejszyła się natomiast sprzedaż wewnątrzunijna. Ze względu na większą produkcję w większości krajów Unii wyniosła ona 95 tys. t i była o 13,7 proc. niższa niż rok wcześniej. Najbardziej, biorąc pod uwagę wolumen, import jabłek zmniejszyły Niemcy - ukształtował się on na poziomie 287 tys. t i był o 26,7 proc. niższy niż przed rokiem - podają analitycy Banku Gospodarki Żywnościowej.

Wartość unijnego eksportu jabłek spada

Mimo wzrostu wolumenu, wartość unijnego eksportu jabłek obniżyła się o 14 proc. r/r (897 mln euro), co było skutkiem niższych cen. Średnia cena kilograma jabłek w unijnym eksporcie w okresie VII - XII 2014 r. wyniosła 0,56 euro/kg i była o 14,5 proc. niższa niż przed rokiem.

Największy wolumenowo wzrost eksportu spośród krajów UE odnotowano w przypadku Włoch. Z danych Eurostatu wynika, że kraj ten okresie VII-XII 2014 wyeksportował 461 tys. t tych owoców, tj. o 28,2 proc. więcej niż przed rokiem. Gdyby dynamika wzrostu eksportu utrzymała się w kolejnych miesiącach, Włochy mają szansę stać się największym eksporterem jabłek na świecie w sezonie 2014/2015. Jeżeli chodzi o pierwszą połowę sezonu znaczny wzrost wolumenu sprzedaży zanotowała Litwa oraz Austria - odpowiednio o 132 i 22 proc. do 67 i 41 tys. t. W przypadku Litwy, był to w dużej mierze reeksport jabłek, głównie na Białoruś.

Polska charakteryzowała się największym wolumenowo spadkiem eksportu jabłek spośród wszystkich państw Wspólnoty. Dane statystyki unijnej wykazują, że w trzecim i czwartym kwartale 2014 roku łączna sprzedaż zagraniczna jabłek z Polski zmalała o 18 proc. (-55 tys. t) r/r i wyniosła 252 tys. t. Drugim, co do wielkości obniżki eksportu krajem Unii była Holandia, ze spadkiem w stosunku do drugiego półrocza 2013 r. na poziomie 46,8 tys. t.

Kierunkami, które zyskały na znaczeniu eksportowym Unii były przede wszystkim kraje Europy Wschodniej, Północnej Afryki oraz Bliskiego Wschodu. Największy wolumen wzrostu w drugiej połowie 2014 r. odnotowała Białoruś. Sprzedaż do tego kraju wyniosła 124 tys. t i była o 199 proc. większa w relacji do roku poprzedniego. Za wzrost sprzedaży do tego kraju w dużej mierze odpowiadała Polska, która zwiększyła dostawy na ten rynek o 32 tys. t (39 proc. udziału we wzroście eksportu do tego kraju). Eksport do Egiptu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w analogicznym okresie wzrósł o odpowiednio 150 i 98 proc. do 94 i 44 tys. t. W największy udział w zwiększeniu dostaw na te rynki miały Włochy - 67 proc. Udział Polski we wzroście wyniósł tylko 6,6 proc. Znaczny wzrost wywozu jabłek odnotowano również w przypadku Algierii oraz Arabii Saudyjskiej - odpowiednio 37 i 80 proc. do 59 i 42 tys. t. Zwiększenie dostaw na te rynki było możliwe dzięki większej sprzedaży ze strony Włoch oraz Francji, które łącznie odpowiadały za 89 proc. wzrostu eksportu, przy marginalnym udziale Polski (0,3 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

eksport jabłek RSS ALERT    /    jabłka RSS ALERT    /    rynek jabłek RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.182.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!