Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Ważne, aby podatek cukrowy nie wpłynął na potencjał produkcyjny

O przebiegu kampanii cukrowniczej 2020/2021, problemach i wyzwaniach dla branży w rozmowie z portalem Farmer.pl mówi Roman Kubiak, prezes spółki Pfeifer & Langen Polska S.A.

Ważne, aby podatek cukrowy nie wpłynął na potencjał produkcyjny
Roman Kubiak, prezes spółki Pfeifer & Langen Polska S.A., fot. P&L Polska
  • Źródło www.farmer.pl

Autor: Farmer.pl
Data: 08-03-2021, 12:51

Farmer: Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje tzw. podatek cukrowy. Jak wpłynął on na branżę i czy może przyczynić się do ograniczeń produkcji buraka cukrowego w Polsce?

Roman Kubiak: Jest za wcześnie, żeby powiedzieć, jakie następstwa przyniesie wprowadzony w tym roku podatek cukrowy. Musimy jeszcze chwilę poczekać. Jako firma zrobimy wszystko, aby nie wpłynął na potencjał produkcyjny. Nie dopuszczam myśli, że moglibyśmy sugerować plantatorom zmniejszenie produkcji. To już będzie nasze zadanie, jako producenta cukru, żeby w przypadku spadku popytu krajowego, znaleźć nowe rynki. Będziemy musieli sobie poradzić.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Farmer: Rolnicy są rozgoryczeni opłacalnością i przyszłością uprawy buraka cukrowego, czego dają upust w mediach społecznościowych i na forach internetowych. Z jednej strony są wymagania tzw. Europejskiego Zielonego Ładu, m.in. kłopoty ze zmniejszającą się pulą substancji czynnych do ochrony roślin. W ostatnim czasie wycofano wiele pestycydów kluczowych dla tej uprawy. Ochrona przed agrofagami jest trudniejsza. Z drugiej strony, jak wynika z danych wcześniej przytoczonego Związku Producentów Cukru, o ile w ostatnim czasie mamy do czynienia z niższą produkcją cukru czy zmniejszającą się liczbą plantatorów, to wzrasta średnia wielkość uprawy buraka cukrowego, ale też obszar uprawy. Czy uprawa buraka cukrowego w Polsce ma jeszcze przyszłość i czy warto w nią inwestować?

Roman Kubiak: Wszyscy narzekamy, ale obszar uprawy rośnie. Zielony Ład nie dotyczy tylko buraka, ale całej produkcji rolnej zarówno roślinnej, jak i zwierzęcej. Nie może ona odbywać się w oderwaniu od oczekiwań klientów. Konsumenci chcą kupować cukier, ale chcą być pewni, że jego produkcja nie będzie degradować środowiska, nie spowoduje zanieczyszczenia wód. A my – producenci cukru oraz rolnicy, musimy się w tym odnaleźć.

Jestem przekonany, że na zwalczanie chwastów czy chorób roślin branża znajdzie inne rozwiązania, niż obecne sposoby stosowania herbicydów czy fungicydów. Być może powinniśmy zastanowić się nad trochę innym podejściem, wziąć pod uwagę zmianowanie. Bo np. niektóre gatunki chwastów trudno, drogo i dużym nakładem substancji czynnych zwalcza się w buraku, ale bardzo łatwo można je zwalczyć w roślinie przedplonowej np. w zbożu. Pytanie jakie my: rolnictwo czy cała branża cukrownicza – plantatorzy i cukrownia, przyjmiemy nowe rozwiązania korzystne dla środowiska i klientów. Ale też – co bardzo ważne w ramach zasad zrównoważonego rozwoju - by te nowe rozwiązania w równym stopniu były dobre dla plantatorów.

Uważam, że dzisiaj przemysł cukrowniczy w Polsce jest gwarantem sukcesu rolnictwa w następnych latach. Cukrownie to pewny odbiorca, pewny klient, który jest wyznacznikiem stabilności.

Czytaj więcej: Farmer.pl

Chcesz zacząć sprzedawać towary rolno-spożywcze w sieci? Wypróbuj serwis Giełda Rolna.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Roman Kubiak RSS ALERT    /    Pfeifer & Langen RSS ALERT    /    Pfeifer & Langen Polska RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.177.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!