Ponad 60 wystawców i kilka tysięcy gości wzięło udział w XVI edycji Targów Mleko-Expo 2007, które odbyły się w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki w listopadzie ub.r.
Należąca do rodziny Płonków Tłocznia Soków Owocowych TeSO z Kokanina działa od 17 lat, produkując doskonałe soki owocowe, znane w kraju i za granicą. Jednak zwyczaj tłoczenia soku ze świeżych owoców w tej rodzinie sięga XIX w.
Nad rzeczką Toczną, małym dopływem Bugu, na krańcu podlaskiej wsi Tabory pradziadek Krzysztofa Kluczyńskiego wybudował młyn. Było to jakoś jeszcze przed pierwszą wojną światową. Niby nic dziwnego, młynów takich było w Polsce w owych czasach pewnie kilkadziesiąt tysięcy. Tyle że ten akurat działa do dzisiaj.
Logistyka produktów świeżych i mrożonych rozwija się w Polsce coraz szybciej - mimo to nawet dla specjalistów z branży TSL pozostaje ciągle dużą niewiadomą.
Pomimo ograniczonego zainteresowania inwestorów sektorem spożywczym i jego nie najlepszych notowań w minionym roku, spółkom z tej branży udało się osiągnąć zamierzony cel, jakim było zdobycie poprzez giełdę kapitału na dalszy rozwój.
Rozmowa z Bogdanem Golikiem, posłem do Parlamentu Europejskiego, sprawozdawcą Raportu PE "W sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich"
Grudniowy atak ptasiej grypy na polskie fermy drobiarskie był dla branży nieoczekiwanym ciosem. Nie dość, że choroba zaatakowała już po okresie przelotu dzikich ptaków, to po raz pierwszy u nas dotknęła stada drobiu. Konsumencka panika ograniczyła się jednak do niespełna dwóch tygodni nieco zmniejszonych zakupów. Wygląda na to, że z ptasią grypą nauczyliśmy się żyć.
Zmienia się szybko handel detaliczny, rosną wymagania konsumentów, a także siła i znaczenie sieci handlowych. Oznacza to nowe wyzwania dla producentów mięsa i jego przetworów. Duże firmy mięsne budują własne sieci dystrybucyjne, małe muszą zadowolić się dostawami, często we własnym zakresie, bezpośrednio do pobliskich sklepów i hurtowni.
Konkurencja na rynku mięsnym wymusiła w ostatnich latach na producentach spore inwestycje. Nowoczesne rozwiązania informatyczne umożliwiają nie tylko optymalizację kosztów wytwarzania, ale i błyskawiczne dostosowanie produkcji do zmian rynkowych.
Zakłady mięsne w Łukowie stoją w dużej mierze eksportem i współpracą z McDonalds. Przyszłość mogłaby się wydawać prosta, gdyby nie osoba głównego udziałowca.
Prawie nie jemy mięsa innego niż wieprzowina i drób. Coraz mniej jest na naszych stołach wołowiny, a inne rodzaje mięsa pojawiają się tam w śladowych ilościach. I nic nie wskazuje na to, żeby te trendy mocno się zmieniły.
W ciągu pięciu ostatnich lat inwestycje branży mięsnej w Polsce osiągnęły prawie 2 miliardy euro, a dzięki temu potencjał firm wzrósł o około 30-40 proc. Przedsiębiorstwa mają nowe linie i maszyny - wzrosła wartość dodana zakładów, ale brak nowych rynków zbytu.
Mięso to wśród artykułów żywnościowych jeden z czołowych polskich produktów eksportowych. Mimo wcześniejszych obaw, branża mięsna gładko pokonała w tym względzie unijny próg akcesyjny. Dziś nie jest najgorzej, eksport rośnie, zdobywamy nowe rynki - ale całość wciąż przypomina rosyjską ruletkę. Ostatnio odnotowaliśmy w niej wygraną.
Firmy utylizujące odpady poubojowe każą sobie płacić za dużo i coraz więcej - mówią przetwórcy mięsa. Od dawna nie podnosimy cen, a nie są one wysokie - bronią się utylizatorzy.
Przedsiębiorstwa wydały duże pieniądze na inwestycje, ceny mięsa spadły, a eksport utrudnia przewartościowana złotówka. Nie wiadomo na dobrą sprawę na jak długo udało się odzyskać rynek rosyjski. Ptasia grypa jednym wprawdzie pewnie trochę pomoże, ale innym bardzo zaszkodzi. Wniosek: dla branży mięsnej nadchodzą ciężkie czasy.
Tendencje na rynku sprzedaży produktów mrożonych pokazują nie tylko zmiany w nawykach żywieniowych konsumentów, ale także zmiany cywilizacyjne zachodzące w całym polskim społeczeństwie.
W ciągu 10 lat z lokalnego producenta konserw Mispol rozwinął się w grupę, która jest jednym z głównych rozgrywających na rynku przetworów mięsnych. Z procesu konsolidacji, który na tym rynku jest nieuchronny, chce wyjść jako jego lider. Jednocześnie inwestuje w najbardziej przyszłościową jego część - dania gotowe.
Połączenie dystrybucji orientalnych produktów spożywczych z produkcją środków chemicznych to ryzykowny pomysł na biznes. Jednak Ryszard Dymny potrafił to zrobić, a jego firma Sanechem w połowie 2008 r. zadebiutuje na warszawskiej giełdzie.
Rozwój rynku biopaliw to duże wyzwanie nie tylko dla branży tłuszczowej, ale i dla rolników. Od nich bowiem zależy, czy wyprodukują taką ilość rzepaku, która zaspokoi zapotrzebowanie rynku. W 2008 roku należy spodziewać się wzrostu ceny rzepaku, a w konsekwencji także tłuszczów roślinnych przeznaczonych do celów spożywczych.<
Z Markiem Sawickim, ministrem rolnictwa i rozwoju wsi, o trzech segmentach branży żywnościowej, stabilizacji rynku mięsa, kwotach mlecznych i biopaliwach rozmawia Małgorzata Białasiewicz
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!