Problem dłuższego przechowywania żywności istniał od zawsze. Na przestrzeni dziejów różnie sobie z nim radzono. Obecnie pod wpływem nacisków opinii publicznej szuka się innych niż chemia metod konserwacji żywności.
Gospodarcza zadyszka wymusza na przedsiębiorstwach cięcie kosztów, zwłaszcza w obszarach nie związanych bezpośrednio z produkcją. Czy i w jaki sposób można zyskać oszczędności dzięki logistyce i magazynowaniu towarów, zwłaszcza szybko psujących się?
Jakimi kryteriami kierują się firmy branży spożywczej przy wyborze rozwiązań IT, jakie wyzwania stawiają dostawcom i integratorom, z jakich systemów korzystali wcześniej? Szczególnie w czasie gospodarczego dołka warto przyjrzeć się inwestycjom w rozwiązania informatyczne od strony inwestorów.
Wilgoć w procesie produkcji, przechowywania i handlu żywnością ma kluczowe znaczenie. Jej nadmiar powoduje psucie się żywności. Dlatego urządzenia pomiarowe są nieodzowne, jeśli ma być zachowana wysoka jakość produktów.
Kupując różne produkty spożywcze, często nie wiemy, że większość z nich została zapakowana przez automaty - bez bezpośredniej ingerencji człowieka. To nowość ostatnich lat: pierwszy zrobotyzowany system w tej dziedzinie gospodarki zaczął działać w 1996 r. w Japonii.
Z Tomaszem Kurpiszem, prezesem zarządu Hortex Holding SA, rozmawiamy o planach rozwoju oferty spółki, możliwych akwizycjach, kryzysie w branży oraz trendach.
Z Janem Kolańskim, prezesem zarządu spółki Jutrzenka Holding, o wyzwaniach, inwestycjach w nowe marki, konsolidacji i realizacji nowych pomysłów rozmawia Weronika Pietrykowska.
Zbliża się najgorętszy okres dla producentów słodyczy. 20 proc. całorocznej sprzedaży tabliczek czekoladowych oraz 25 proc. pralin jest realizowane właśnie w okolicach świąt Bożego Narodzenia.
Branża słodyczy jest wyjątkowo czuła na wszelkie zachwiania na rynku surowcowym. Dyrektorzy odpowiedzialni za zakupy uważnie śledzą zwłaszcza ceny kakao, cukru, zbóż, mleka, a także tłuszczów i orzechów. Pierwsza połowa tego roku była dla nich wyjątkowo trudna.
Prawie 30 lat temu Adam Radaś zaczynał biznes od suszenia ekstraktu z buraka. Dzisiaj jest właścicielem firmy Paula, jednego z najbardziej innowacyjnych polskich przedsiębiorstw, którego unikalna technologia MirVac budzi pożądanie największych światowych koncernów.
81,7 mln kg słonych przekąsek za 1,8 mld zł kupili Polacy od sierpnia 2008 r. do września 2009 r. Większość pieniędzy trafiła do dwóch głównych graczy na rynku: Frito Lay, należącego do koncernu Pepsi Co, oraz The Lorenz Bahlsen Snack. Obie firmy kontrolują blisko 70 proc. rynku wartościowo i blisko 60 proc. ilościowo.
Producenci słodyczy tną wydatki na reklamę i marketing. Kryzys gospodarczy sprawił, że rezygnują z kampanii wizerunkowych na rzecz działań reklamowych wspierających sprzedaż. W komunikacji z klientami coraz większą rolę odgrywa internet.
Początek 2009 roku nie był najłaskawszy dla spożywczej branży. Nawet giełdowi przetwórcy ryb nie mogli powiedzieć, że czuli się w tym czasie jak ryby w wodzie. Jednak koniec roku jest już lepszy, spółki widzą poprawę. wyników i nastrojów konsumenckich.
Od kilku lat jemy coraz więcej kozich serów i jogurtów, pijemy więcej koziego mleka. Jest to już ok. 1 proc. rynku mleczarskiego, ale do europejskich liderów Polsce jeszcze daleko.
Sycenie miodu ma w Polsce historię dłuższą niż nasza państwowość. Sycono, czyli przerabiano miód pszczeli na alkohol na ziemiach pomiędzy Odrą i Bugiem, a także od Bugu na Wschód na pewno dobrze ponad tysiąc lat temu.
Najgorsze są sytuacje bez wyjścia. Najlepiej o tym wiedzą przedstawiciele branży przetwórstwa owocowo-warzywnego, a zwłaszcza sadownicy i przetwórcy jabłek.
Maspex zarzuca swemu konkurentowi nierzetelność, nieuczciwość i dyskredytowanie marki Caprio. - Edukujemy społeczeństwo - odpiera zarzuty Agros Nova. Sprawa jest w sądzie. To efekt emisji jednej z pierwszych na polskim rynku reklamy porównującej konkurujące napoje.
O wychodzeniu branży spożywczej z kryzysu, przeinwestowaniu, przewadze dywersyfikacji nad specjalizacją, budowaniu dobrych marek z Krzysztofem Półgrabią, prezesem Grupy Kapitałowej Pamapol, rozmawiają Magdalena Brzózka i Jan Bazyl Lipszyc.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!