Kasza (kiedyś mówiło się - krupy) to obok chleba najstarszy "wypełniacz" jadany w Polsce. Popularność kartofli spada, a kasza trzyma się mocno, bez niej nie sposób wyobrazić sobie polskiej kuchni. Pozycję wśród kasz szczególną ma hreczka, czyli kasza z gryki.
Konsumpcja mrożonek w Polsce będzie rosła - szacują eksperci. To bardzo dobra wiadomość nie tylko dla producentów mrożonych produktów, ale i dla firm, które zajmują się ich logistyką.
Każdy liczący się producent samochodów, jeśli nie chce stracić szerokiego segmentu rynku biznesowego, ma w ofercie samochody dostawcze. Często są one od razu dostosowane do transportu żywności.
Większość konsumentów negatywnie reaguje na pojęcie "gazy spożywcze" i "modyfikowana atmosfera", kojarząc to z czymś niezdrowym i niebezpiecznym. Tymczasem jest to nic innego, jak tylko zmienione proporcje gazów wchodzących w skład powietrza, którym oddychamy na co dzień.
Bankructwo czy kłopoty z płynnością kontrahenta mogą. zagrozić istnieniu najlepiej zorganizowanej firmy. Warto z tego powodu dmuchać na zimne i starać się zminimalizować zagrożenie związane z zatorami płatniczymi.
Większość towarów spożywczych trafia do konsumentów w opakowaniach. Pudełka, kartony, puszki, tacki, butelki plastikowe i szklane. Stanowią pokaźną część ponad 11 mln ton nieposegregowanych odpadów, trafiających co roku na składowiska śmieci. Sposób na ich sensowne wykorzystanie to odzysk i recykling. UE wyznacza tu ostre normy, którym Polsce trudno sprostać.
Z prezesem Spółdzielni Mleczarskiej Ostrołęka Tadeuszem Nadrowskim rozmawiają. Jan Bazyl Lipszyc i Roman Wieczorkiewicz.
O sukcesie sprzedażowym coraz częściej decyduje spojrzenie klienta. Jak bowiem często może on spróbować wędlinę przed zakupem? Decyzja "kupić czy nie" zależy w dużej mierze od wyglądu produktu.
Analitycy są zgodni - na polskim rynku działa zbyt wiele zakładów mięsnych, a konsolidacja postępuje zbyt wolno.
Rynek maszyn i linii technologicznych dla sektora mięsnego rozwija się pod dyktando dwóch głównych czynników - kryzysu ekonomicznego oraz dofinansowania ze środków unijnych. Branża boryka się ze zniżkującą rentownością, ale uzyskała zastrzyk środków na unowocześnienie produkcji.
Henryk Amanowicz zaczynał od handlu mięsem na targowisku. Teraz jest właścicielem dużej firmy. Prowadzi zakłady mięsne o mocnej i stabilnej pozycji na rynku. Jego firma jest jednym z większych eksporterów mięsa na Ukrainę, a on sam twierdzi, że nie boi się zawirowań w gospodarce.
Mimo że polscy konsumenci coraz częściej sięgają po tradycyjne i wysokogatunkowe produkty mięsne, najlepiej sprzedają się nadal parówki, tanie szynki, kiełbasy cienkie i salami.
Specyfika branży mięsnej, w której prowadzony jest obrót produktami o krótkich terminach trwałości z naturalnymi ubytkami wagowymi, przy niskich marżach, dużej konkurencji i rosnących wymaganiach klientów, stawia przed firmami IT coraz większe wyzwania.
W eksporcie polskiego mięsa i wędlin jedno jest pewne. Do czasu wejścia Polski do strefy euro rentowność tej sprzedaży będzie uzależniona od wahań kursu euro.
Konsolidacja rynku, kryzys, a może naturalny proces rozwoju handlu w Polsce? Eksperci nie są zgodni, które z tych zjawisk ma decydujące znaczenie dla rosnącego zainteresowania ofertą franczyzową w handlu. Na rozwój swoich brandów przy pomocy partnerów franczyzowych decydują się zarówno małe podmioty, jak i wielcy gracze rynkowi, a proponowane koncepty są coraz śmielsze.
Ubiegły rok na rynku wódki nie był typowy. Kryzys gospodarczy i podwyżka akcyzy mocno dała się we znaki producentom. Szacuje się, że sprzedaż spadła nawet o 11 proc. Jak by tego było mało, pojawił się gracz, który dzięki agresywnej kampanii zaczął odbierać udziały innym.
Z Pawłem Jagiełło, partnerem z grupy Konsultingowej Jagiełło, wrębiak i wspólnicy, z głównym ekonomistą BGŻ Dariuszem Winkiem oraz z Jackiem Woźniakiem, partnerem w Enterprise Investors, o fuzjach, przejęciach i upadłościach w branży spożywczej rozmawia Jan Bazyl Lipszyc.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!