Konsolidacja branży, reformy Wspólnej Polityki Rolnej oraz programy wsparcia mleczarstwa - te tematy dominowały podczas tegorocznego IX Forum Spółdzielczości Mleczarskiej w Augustowie.
Podczas panelu "Efektywne zarządzanie produkcją w zakładach spożywczych", odbywającego się w trakcie IV Forum Rynku Spożywczego, eksperci reprezentujący firmy spożywcze, informatyczne, certyfikujące i energetyczne dyskutowali m.in. o sposobach na obniżanie kosztów, usprawnieniu zarządzania czy optymalizacji produkcji.
Podczas sesji handlowej w trakcie IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011 r. przedstawiciele sieci handlowych najwięcej uwagi poświęcili relacjom między producentami i przetwórcami żywności.
Podczas panelu poświęconego branży mleczarskiej, który odbył się w trakcie IV Forum Rynku Spożywczego, eksperci reprezentujący to środowisko dyskutowali m.in. o strategiach marketingowych, markach własnych sieci oraz konsolidacji mleczarstwa.
Procesy konsolidacyjne w branży mięsnej są nieuniknione, ale będą niezwykle trudne do przeprowadzenia - stwierdzili uczestnicy IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011 r.
Wyzwania związane z wahaniami cen surowców, a także konsolidacja oraz perspektywy rynku produktów ekologicznych zdominowały debatę nt. innowacyjności i specjalizacji przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce, która odbyła się w ramach IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011.
Dostęp do finansowania przejęć jest dość łatwy i w najbliższym czasie nie powinno się to zmienić. Już wkrótce w sektorze spożywczym można się zatem spodziewać kolejnych transakcji - stwierdzili uczestnicy panelu "Rynek fuzji i przejęć w przemyśle spożywczym i handlu".
Inauguracyjny panel październikowego IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011 "Polska branża żywnościowa i handel pod presją globalnych zmian" został zdominowany przez dyskusję o relacjach sieci handlowych z producentami. Uczestnicy spotkania zwracali także uwagę na zagrożenia, jakie może przynieść ze sobą druga fala kryzysu oraz ostrzegali przez bankructwami.
Henry Ford mawiał, że "jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my". Przykładem tego jest outsourcing.
Coraz większa konkurencja na rodzimych i regionalnych rynkach skłania producentów żywności do poszukiwania nowych okazji do sprzedaży produktów, czasem nawet bardzo daleko. Wiele firm próbuje swoich sił w Chinach.
Światowy rynek aromatów spożywczych rośnie w tempie ok. 3,5-4 proc. rocznie. W 2010 roku jego wartość wyniosła 7,35 mld dol. i był to największy segment branży dodatków do żywności.
Transport wewnętrzny jest bardzo istotnym komponentem kosztowym wewnątrzzakładowego systemu logistycznego. Firmy, które dokładnie się przyjrzą temu, jak zorganizowane są procesy transportu i składowania, mogą zauważyć duże możliwości ograniczenia kosztów, a tym samym podniesienia własnej konkurencyjności.
Przy wyborze usług operatora logistycznego firmy spożywcze nad cenę przedkładają usługi dodatkowe oraz solidność i doświadczenie kontrahenta.
Palety drewniane są chyba najbardziej niedocenianym i niedoszacowanym czynnikiem kosztotwórczym w łańcuchu dostaw. Ten z pozoru tani środek do magazynowania i transportu nierzadko decyduje o kosztach sięgających kilku procent wartości znajdujących się na nim towarów.
Skala przeinwestowania w branży mięsnej jest bardzo duża. Problem dotyczy zwłaszcza uboju trzody i zakładów mięsnych średniej wielkości.
Na temat sytuacji na rynku surowców rolnych i przeciwdziałaniu spekulacji żywnością z Lucem Guyau, przewodniczącym Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), rozmawia Paulina Bełżecka.
W Polsce na sery dojrzewające przeznacza się ponad jedną czwartą skupowanego mleka. Sery to rynek trudny, ale stale rosnący.
O rosnącym znaczeniu mediów społecznościowych w planowaniu nowych metod dotarcia do konsumentów i tworzeniu strategii produktowych, a także perspektywach dla rynku FMCG w Polsce ze Stefanem Golonką, prezesem Kraft Foods Polska, rozmawiają Paulina Bełżecka i Łukasz Stępniak.
Polska to rynek herbaty taniej, ale marki premium rosną - niektóre nawet dwucyfrowo. Chociaż jesteśmy przyzwyczajeni do czarnej herbaty, to coraz bardziej popularne są zielone czy owocowe.
Operatorzy handlowi coraz intensywniej testują, na ile dostępne obecnie technologie są w stanie zmniejszyć zużycie energii, a tym samym obniżyć koszty funkcjonowania sklepów. Inwestycje w energooszczędność nabierają rumieńców.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!