Tendencja wprowadzania zmian technologicznych w branży spożywczej jest napędzana spowolnieniem gospodarczym. Paradoks? Niekoniecznie, zważywszy że większość wdrażanych rozwiązań podnosi wydajność procesu produkcji oraz efektywność zarządzania tym procesem.
W okresie gorszej koniunktury producenci żywności szczególnie mocno dostrzegają wartość rozwiązań informatycznych wspomagających śledzenie kosztów oraz poprawne wyliczanie rentowności dla wyrobu gotowego.
Współczesna rzeczywistość, także biznesowa, niesie ze sobą ciągłą zmianę. Stąd wynika konieczność stałego nadążania za nią, w produkcji nazywa się to optymalizacją działalności.
Już nie nowoczesne urządzenia, które są praktycznie w każdym zakładzie przetwórstwa żywności, ale efektywność ich wykorzystania stanowi o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Polska w ostatnim roku wyrosła nie tylko na światowego lidera w produkcji malin, lecz także jest w czołówce produkcji jabłek w Unii Europejskiej. Polskie warzywa i owoce każdego roku podbijają kolejne rynki eksportowe.
Zgodnie z nowymi przepisami UE, etykiety żywności będą musiały zawierać szczegółowe informacje dotyczące składu, wartości odżywczych i pochodzenia produktu. Jednak czy konsumenci będą potrafili je odczytać?
Sklepy wielkopowierzchniowe (hipermarkety, supermarkety i dyskonty) kontrolują już niemal połowę polskiego rynku handlu detalicznego. Z prognoz ekspertów wynika, że ich udział w rynku będzie systematycznie wzrastał, tym samym będzie rósł ich wpływ na dostawców oraz słabiej zorganizowaną konkurencję.
Czy może powstać w naszym kraju jedna potężna mleczarnia, na wzór koncernów Danone, Arla, Fonterra czy Lactalis? Czy szefowie największych polskich spółdzielni są gotowi na taki projekt? Czy w ogóle jest potrzebny?
Branża drobiarska jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów polskiego sektora rolno-spożywczego, ze średnim rocznym wzrostem wynoszącym 7 proc. w ostatnich sześciu latach. Branża ta dowiodła, że potrafi rosnąć nawet w trudnych latach.
Eksperci Deloitte ogłosili, że kluczowym czynnikiem sukcesu dla detalistów będzie umiejętność wykorzystania potencjału urządzeń mobilnych. Liczba użytkowników smartfonów w naszym kraju przekroczyła już 6 milionów, a na koniec tego roku powinna być o 1-2 mln wyższa. Takiej rzeszy konsumentów rodzimi detaliści nie mogą lekceważyć.
Polska znajduje się w ścisłej czołówce globalnych producentów zagęszczonych soków owocowych zwanych potocznie koncentratami. Jednak wkrótce nasza pozycja może się znacznie osłabić.
Młynarstwo od lat boryka się z podstawowym problemem, jakim jest zmienność cen surowców. Z powodu wysokich wahań kosztów produkcji wiele małych zakładów musi walczyć o rentowność. Jednak nie jest to sytuacja bez wyjścia.
Według ekspertów, dla przedsiębiorstw branży spożywczej zarówno sytuacja bieżąca, jak i perspektywa średnio i długookresowa nie są złe. Jednak nie dla wszystkich branż. Poziom zagrożenia upadłościami w branży napojowej niebezpiecznie zbliża się do granicy alarmowej.
Coraz więcej Polaków chce próbować nowych produktów spożywczych. Z jednej strony konsumenci są jednocześnie coraz bardziej ostrożni i poszukują dobrej oferty w niskiej cenie. Z drugiej zaś część producentów przekłada wdrażanie nowości na inny, lepszy czas.
Niepewna sytuacja polityczna, ryzyko konfliktów na tle narodowościowym i religijnym oraz słabość gospodarki odstraszały do tej pory inwestorów i eksporterów żywności od krajów regionu bałkańskiego. To jednak powoli się zmienia.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!