Firma Krynica Vitamin znalazła się na 349. miejscu rankingu najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce w 2011 r. przygotowywanego przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN. Jak to się stało, że firma rozlewająca usługowo napoje i nie posiadająca właściwie swoich marek, znalazła się wśród najbardziej innowacyjnych firm w Polsce?
Firmy spożywcze masowo inwestują w technologie, które pomagają im zmniejszyć zużycie energii, co czyni je bardziej ekologicznymi i powoduje niemałe oszczędności. Jednym ze sposobów na zmniejszenie rachunków jest także zmiana dostawcy energii.
Klienci sklepów oczekują nowych produktów, co wpływa na rozwój opakowań, a tym samym całego zaplecza technologicznego, w tym linii pakujących. Z kolei przemysł szuka rozwiązań ekonomicznych i ekologicznych.
Zgodnie z przewidywaniami, za pięć, sześć lat z polskiego rynku zniknie blisko 10 tys. sklepów. Drugie tyle zostanie przejętych przez sieci franczyzowe i te mniejszego formatu. Wszystko po to, aby być bliżej klientów, tuż za rogiem. W roku ubiegłym byliśmy świadkami zaledwie jednego dużego przejęcia w handlu wielkopowierzchniowym. Transakcja dotyczyła przejęcia sieci hipermarketów Real przez Auchan Polska. Wiele za to wydarzyło się na rynku mniejszych formatów.
Na temat możliwych scenariuszy rozwoju sektora handlu detalicznego w Polsce z Piotrem Grauerem, dyrektorem w Dziale Corporate Finance, KPMG, rozmawiają Paulina Bełżecka i Łukasz Stępniak.
Opakowania kartonowe są kilkanaście procent tańsze od opakowania z folii, dlatego mają szanse dynamicznie się rozwijać na polskim rynku. Ale nie tylko od ceny zależy rozwój danego segmentu rynku - w dużej mierze decyduje o tym klient.
Na temat sytuacji i zmian w polskim sektorze dystrybucji oraz krajowej gospodarce z Luisem Amaralem, prezesem zarządu Grupy Eurocash, rozmawia Barbara Woźniak.
Firmom spożywczym pozostało już tylko kilka miesięcy na dostosowanie się do unijnego rozporządzenia w sprawie znakowania żywności. Ich inwestycje skierowane są nie tylko w nowe etykiety opakowaniowe, ale także w system informowania klientów internetowych sklepów spożywczych.
Jak będzie się rozwijał rynek przetwórstwa owoców i warzyw w perspektywie kilku lat? Część firm wypadnie z rynku w drodze naturalnej selekcji, inne zostaną wchłonięte przez większe przedsiębiorstwa. Kluczem do rozwoju tej kategorii jest eksport i poszerzanie oferty o produkty niszowe i innowacyjne.
Rynek olejów roślinnych w Polsce to jeden z najbardziej skonsolidowanych rynków sektora spożywczego. I jeden z najbardziej stabilnych. Od niedawna producentów niepokoi jednak problem związany z niepewnością dalszego przeznaczania oleju rzepakowego na cele biopaliwowe.
Ostatnie miesiące przyniosły niesamowity boom na rynku serów dojrzewających. Eksport stale rośnie, a firmy nie nadążają z produkcją.
Na temat eksportu i strategii promocji polskiej żywności, a także kluczowego znaczenia rynku ukraińskiego dla sektora spożywczego w Polsce z Markiem Sawickim, kandydatem na ministra rolnictwa, posłem na Sejm RP i wiceprzewodniczącym Sejmowej Komisji Rolnictwa i Wsi, rozmawiają Paulina Bełżecka i Łukasz Stępniak.
Wydawać by się mogło, że polski rynek dyskontów został tak bardzo zdominowany przez czterech graczy, że dla nowych podmiotów nie ma już miejsca. Zdaniem ekspertów nowa sieć mogłaby jednak powalczyć o 10-15 mld zł obrotu. Taki kawałek tortu skusił nawet Mariusza Świtalskiego, twórcę takich projektów jak: Biedronka, Eurocash i Żabka.
Jak to się stało, że to polskie, a nie norweskie firmy królują w branży przetwórstwa łososia? Wielu ekspertów rybnej branży za ojca tego sukcesu uważa Jerzego Malka, założyciela firmy Morpol. Inni mówią, że to zasługa położenia geograficznego naszego kraju.
Kiedy włoski inwestor Piero Pini ogłosił w 2009 r. zamiar przeprowadzenia inwestycji w zakład ubojowo-rozbiorowy na terenie Polski, krajowa branża mięsna obserwowała jego działania z lekkim uśmiechem. Wydawało się, że na borykającym się z wieloma problemami rynku nie ma już miejsca na kolejnego poważnego gracza.
To, jak będzie wyglądała w Polsce przyszłość sieci handlowych i producentów, zależy od tego, w którym kierunku podąży rynek hurtowy.
Dzieli nas niemal wszystko - odległość, kultura, język, nawyki kulinarne. Łączy - zamiłowanie do dobrego jedzenia. Czy polska żywność ma szanse znaleźć swoje stałe miejsce na rynku Korei Południowej?
Sprzedaż zagraniczna krajowego mięsa i jego przetworów skoncentrowana jest na rynkach wewnątrzwspólnotowych. To się szybko nie zmieni. Niemniej obserwujemy stopniowy proces dywersyfikacji rynków zbytu. Szczególnie w eksporcie wieprzowiny, w ramach którego znacząco wzrósł udział krajów Dalekiego Wschodu.
11 stycznia tego roku w Końskowoli oficjalnie rozpoczął działalność zakład produkcji wołowiny Pini Beef. Firma chce powtórzyć sukces porównywalny do tego, jaki na rynku wieprzowiny odniosła spółka Pini Polonia.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!