Komisja Europejska zmienia zasady używania GMO, teraz każdy kraj samodzielnie będzie mógł zdecydować, czy dopuszcza dany organizm, czy nie. Jest jednak haczyk.
Analitycy BESI Grupo Novo Banco w rozmowie z dlahandlu.pl oszacowali potencjalny wpływ wyborów prezydenckich na wycenę akcji Jeronimo Martins, przypominając, iż Andrzej Duda w kampanii przed wyborami zapowiadał, że zamierza chronić polskie firmy, m.in. "przez wprowadzenie obciążeń podatkowych dla dużych sieci supermarketów, które w stosunku do swoich obrotów płacą grosze podatków".
Kondycja globalnej sieci McDonald’s nie wygląda dobrze. W Polsce marka radzi sobie jednak świetnie - notuje rekordową sprzedaż i dynamicznie rozwija sieć.
Rynek makaronów w Polsce cały czas rośnie i zdaniem ekspertów jest bardzo perspektywiczny. Dzisiaj jego wielkość to prawie 154 tys. ton rocznie, a wartość około 951 mln zł.
Nastał sezon letni i producenci wina i piwa dwoją się, by zachęcić konsumentów do sięgnięcia po ich cydr. Czy to lato będzie należeć do cydru, jak w ubiegłym roku?
Tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach (20-22 kwietnia) potwierdził swoją rangę najważniejszego spotkania biznesowego w Europie Centralnej. Coraz bardziej staje się też wydarzeniem o znaczeniu światowym. Od kilku bowiem lat na wiosnę do Katowic zjeżdżają przedstawiciele krajów nie tylko europejskich, ale z całego świata.
O jakości polskiej demokracji, kondycji państwa, a także strategii rozwoju firmy i awersji do dyskontów z Markiem Roleskim, założycielem i właścicielem Firmy Roleski, rozmawiają Magdalena Brzózka i Łukasz Stępniak.
Z jednej strony czysta etykieta i ograniczanie ilości dodatków do żywności, a z drugiej perspektywy rozwoju dla produktów funkcjonalnych, wzbogaconych błonnikiem, witaminami i substancjami mineralnymi - to perspektywiczne trendy w recepturach produktów mleczarskich na polskim rynku.
Globalny rynek decyduje o sytuacji w branży mleczarskiej. Susza lub powódź w Nowej Zelandii mają duży wpływ na to, jaką cenę za mleko otrzymają rolnicy na Suwalszczyźnie i na Podkarpaciu. Z tego powodu mleczarze i rolnicy coraz uważniej obserwują światowe trendy.
Rok 2015 jest niewątpliwie rokiem przełomowym. Zniesienie kwotowania, które samo było wielkim wydarzeniem, spowodowało początek wielkich zmian na rynku. Warto zadać pytanie, czy zachodzące właśnie zmiany wyjdą polskiemu mleczarstwu na dobre?
Dwa na trzy mleka kupowane w Polsce są zapakowane w kartony. Dlaczego są tak popularne w tej branży? Bo są lekkie, poręczne, odporne na uszkodzenia oraz higieniczne, a do tego chronią wartości odżywcze mleka przed światłem i innymi czynnikami zewnętrznymi.
Statystyczny Europejczyk spożywa około 350 litrów mleka rocznie. Na tym tle statystyczny Polak, który wypija zaledwie 200 l mleka rocznie, wypada bardzo słabo. Dla producentów to jednak nadzieja na wzrosty.
Po wódce i piwie sery to największa kategoria FMCG. Sery są także - obok mleka w proszku - kluczowym produktem mleczarskim. Wartość tego rynku szacowana jest na ponad 5 mld zł.
Podobnie jak cały polski sektor rolno-spożywczy, branża mleczarska w dużym stopniu wykorzystuje już nowoczesne urządzenia i technologie. Szefowie mleczarni są coraz bardziej świadomi, że przy aktualnych cenach i wymaganiach sanitarnych tradycyjne rozwiązania sprawdzają się tylko na małą skalę. Tymczasem innowacji wciąż przybywa.
Eksport na alternatywne rynki, unijne mechanizmy wsparcia, wzrost spożycia krajowego oraz popyt ze strony przetwórstwa pozwoliły na złagodzenie negatywnych skutków rosyjskiego embarga i odbudowanie sytuacji cenowej w drugiej połowie sezonu sprzedaży jabłek.
Polski rynek maszyn vendingowych goni Europę Zachodnią i ma perspektywy dla dalszego rozwoju. Jednak eksperci ostrzegają: będzie wzrost, ale raczej powolny i stabilny.
Współpracę w każdej dziedzinie dotykają mniejsze lub większe problemy i turbulencje. Z tego punktu widzenia współpraca hodowców żywca i zakładów przetwórczych nie jest wyjątkiem. Relację komplikuje niestabilna rentowność produkcji tuczników, zwłaszcza po zablokowaniu rynku wschodniego, a także trudne do przewidzenia wahania cen skupu w Unii Europejskiej.
Coraz większa konkurencja na rynku oraz ewoluujące gusta polskich konsumentów wymuszają na producentach inwestycje w marki. Produkty dotychczas znane jako "no name" - sery, czerwone mięso, owoce i warzywa - sukcesywnie zyskują obrandowanie.
Świadomi konsumenci coraz bardziej otwierają się na produkty niskoprzetworzone, naturalne i takie, które zawierają znane im składniki. Prostota i naturalność to również recepta na przyciągnięcie uwagi konsumenta, który w obliczu różnych afer związanych z jakością żywności, często nie wie, w jaki sposób dokonywać dobrych wyborów.
Charakter i warunki współpracy, jakie proponują swoim dostawcom obecne w Polsce sieci dyskontowe, coraz częściej budzą wśród producentów żywności skrajne emocje. Obserwujemy obecnie polaryzację stanowisk związanych z relacją dyskont-dostawca. Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy dyskontów są przekonani o słuszności swoich sądów.
Jedyny sposób na podbój Afryki to zrozumienie specyfiki tamtejszego konsumenta. Tyle tylko, że jego upodobania zmieniają się w tempie nieporównywalnym do tego, z czym mamy do czynienia w Polsce.
W 2015 r. producenci muszą skupić się na pilnowaniu marży, co w praktyce oznacza konieczność cięcia kosztów. Jednocześnie szansę na zwiększanie słupków sprzedaży upatrują w sklepach handlu tradycyjnego. Obie te tendencje służą firmom outsourcingowym przejmującym część działań producentów w terenie.
Import bananów, produkcja i dystrybucja pomidorów, logistyka, transport, myjnie, serwis samochodowy, stacje paliw, hotele, restauracje oraz supermarkety - tym wszystkim zajmuje się firma Citronex. Czy biznes prowadzony na tylu polach może być efektywny i przynosić zyski? Właściciele twierdzą, że tak!
Innowacyjność to chyba jedno z najmodniejszych pojęć tej dekady, używane i nadużywane przez przedstawicieli niemal wszystkich branż polskiej gospodarki. Jednak po rozmowie z szefem firmy Zentis Polska, która produkuje m.in. owocowe i warzywne dodatki do żywności i napojów, można dojść do wniosku, że innowacja w branży spożywczej to nie tylko moda. To stan umysłu!
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!