Ruszyło pierwsze regularne połączenie kolejowe między Polską a Chinami, wkrótce ruszą kolejne, podobne projekty. Dzięki systematycznym kolejowym przewozom cargo polska żywność będzie regularnie trafiała na chiński rynek. Pojadą tam m.in. polski cydr, piwo czy soki. Kolejowy Jedwabny Szlak otwiera nowe możliwości rozwoju polskiego sektora spożywczego.
Branża spożywcza stale poszukuje nowych rozwiązań, które pomogą nie tylko zoptymalizować i wesprzeć wewnętrzne procesy biznesowe w firmach, ale przede wszystkim wpłyną na wzrost sprzedaży. W tego typu rozwiązania producenci nie boją się inwestować, niezależnie od sytuacji rynkowej
W oparciu o rozwiązania informatyczne rejestrowane są ogromne ilości danych pochodzących z prowadzonych transakcji. Tak ogromne zasoby informacji umożliwiają budowanie kompleksowej polityki lojalnościowej, ale także coraz bardziej dokładnych i rozbudowanych profili konsumentów. Wszystko po to, aby jak najwięcej dowiedzieć się o nawykach klientów, sposobie zakupów czy samej konfiguracji ich koszyka.
Mimo że analiza konkurencyjności polskich producentów żywności wskazuje na ich dość wysoką pozycję na rynku unijnym i światowym, to jednak wciąż pojawiają się nowe technologie i metody pozwalające</i><i>na redukcję kosztów i zwiększanie efektywności produkcji. Praktycy twierdzą, że optymalizacja jest procesem ciągłym, bo to jeden z warunków utrzymania się na rynku.
Jeszcze kilka lat temu roboty montowały samochody w supernowoczesnych japońskich fabrykach. Dziś pakują, układają i sortują produkty nawet w niewielkich i lokalnych firmach mleczarskich, napojowych, mięsnych, ciastkarskich czy rybnych.
Lista oczekiwań konsumentów względem opakowań do żywności jest imponująca. Jakie powinno być opakowanie przyszłości? Ekologiczne, inteligentne, atrakcyjne wizualnie, bezpieczne, wygodne, a do tego innowacyjne, przemawiające do wszystkich zmysłów i po prostu funkcjonalne, nowoczesne i oryginalne. Przed handlem, producentami żywności i opakowań więc duuużo pracy!
Na temat konsekwencji suszy dla sektora zbożowego, sytuacji na rynku przemiału zbóż oraz planów firmy z Piotrem Piąstką, prezesem GoodMills Polska, rozmawiają Paweł Jachowski i Rafał Więckiewicz.
Od 2016 r. polscy rolnicy zyskają nowe możliwości zarobkowe. Będą mogli sprzedawać przetworzone produkty rolne, co ma zwiększyć ich zyski, a w obliczu takich klęsk jak tegoroczna susza liczy się każdy grosz. Przedstawiciele sektora przetwórczego oraz handlu lobbowali przeciwko ustawie, obawiając się jej skutków dla biznesu. Czy słusznie?
Na temat tego, w jaki sposób innowacyjność może wspierać rozwój i konkurencyjność polskiego sektora spożywczego, a także napędzać eksport krajowej żywności z Bożeną Lublińską-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), rozmawiają Łukasz Stępniak i Rafał Więckiewicz.
Z Radosławem Szatkowskim, prezesem Agencji Rynku Rolnego, na temat rynku żywności w Polsce, o skutkach suszy i konsolidacji branży spożywczej rozmawia Roman Wieczorkiewicz.
Współczesny konsument jest bardzo różnorodny, śmiały, a tym samym otwarty na innowacje, jak też na eksperymentowanie z produktami z kategorii żywności i napojów. Jest to wielkie wyzwanie dla producentów, którzy chcą przyciągnąć uwagę takiego konsumenta i tym samym wyróżnić się spośród konkurencji.
Jeszcze kilka lat temu wielkie zachodnie koncerny mleczarskie miały się nad Wisłą znakomicie. Świetne, nowoczesne produkty zdobywały rynek, a zyski rosły. Dziś wiele z tych firm jest w odwrocie. Co się zmieniło?
Indonezji przez długi okres nie było w orbicie zainteresowań polskiej branży spożywczej. Dopiero w obecnej dekadzie Polacy odkryli, że ten kraj wraz ze swoimi 250 mln konsumentów to miejsce, w którym trzeba się pojawić. Nasz eksport do Indonezji dopiero raczkuje, ale tempo jego wzrostu może imponować.
Historia firmy Wawel to jedno z największych "success story" ostatniego 25-lecia w polskim biznesie. Przedsiębiorstwo, które na początku lat 90. podupadało, dziś święci triumfy i jest oczkiem w głowie inwestorów. Nietypowa, będąca swoistym pójściem "pod prąd" strategia Wawelu opłaciła się i pozwoliła na wejście do pierwszej ligi czekoladowego biznesu.
Przemysł spożywczy, obwiniany za postępującą epidemię nadwagi i otyłości, postanowił uruchomić szereg inicjatyw w walce z tym zjawiskiem. Wpływa to już nie tylko na segment produktów "fit", ale na cały rynek żywności i handlu.
Z badań firmy Regis wynika, że 22 proc. polskich konsumentów nie zna żadnej marki wędlin. Może to oznaczać, że konsumenci w dalszym ciągu podejmują decyzje zakupowe przede wszystkim w oparciu o cenę lub przyzwyczajenia. Wydaje się, że obecna sytuacja stanowi szansę dla firm, które mocno inwestują w promocję swoich brandów.
O zdrowe nawyki żywieniowe polskich dzieci warto zabiegać, jednak sposób, w jaki postanowiło realizować ten postulat Ministerstwo Zdrowia, budzi wiele wątpliwości.
W zeszłym roku minister rolnictwa Marek Sawicki zapowiadał, że pierwsza połowa 2015 r. upłynie pod znakiem przebudowy struktury inspekcji odpowiedzialnych za rynek żywności. Obietnicy nie zrealizowano. Część zainteresowanych jest rozczarowana, inni odetchnęli z ulgą.
Największym problemem dla przetwórców mleka jest obecnie brak popytu na światowym rynku. Dzieje się tak, mimo że od miesięcy ceny surowca spadają. Dlaczego?
Rozpoczyna się jeden z najbardziej ekscytujących etapów rozwoju polskiego przemysłu spożywczego. Seria konsolidacji, do których doszło w ostatnich miesiącach, doprowadziła do istotnych zmian w czołówce największych firm spożywczych w Polsce.
W Biedronce 68 proc. asortymentu dostępnego w kategoriach FMCG (dóbr szybko zbywalnych) to asortyment wyprodukowany w Polsce. Z 2187 produktów dostępnych w tej sieci1495 artykułów miało kod EAN rozpoczynający się od prefiksu 590, wskazującego na polskie pochodzenie.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!