Zdaniem ekspertów branży owoców i warzyw polscy sadownicy i polski rząd starannie odrobili lekcje po wprowadzeniu rosyjskiego embarga. Najlepszym na to dowodem są kolejne rynki, na których pojawiają się polskie jabłka.
Rynek soków i nektarów owocowych wyszedł z kryzysu. Pomogły: trendy prozdrowotne, kampanie promocyjne oraz rosnąca popularność soków świeżych.
Po latach konsolidacji i przeobrażeń, na polskim rynku mleczarskim wyłania się wyraźna trójka liderów - Mlekovita, Mlekpol i Polmlek. Czy obecni liderzy zdominują krajowy rynek mleczarski? Kto ma szansę dołączyć do największych?
Jak wynika z raportu "Problemy polskiego handlu", opracowanego przez agencję badawczą Inquiry oraz firmę konsultingową Dia-Mart, 96 proc. Polaków spotkało się podczas zakupów z takim problemem, który uważają za szczególnie uciążliwy.
Opakowanie premium dla żywności i napojów powinno zwracać uwagę konsumentów w przestrzeni sklepowej. Musi się wyróżniać na tle konkurencji oraz przekonać tych niezdecydowanych klientów do zakupu. Opakowanie premium jest obietnicą emocji i przyjemności, jakie niesie ze sobą dany produkt spożywczy.
Mięso wraz z podrobami oraz przetworami stanowi największą, pod względem wartości, część polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych. W ubiegłym roku na rynki zagraniczne sprzedano asortyment mięsny o wartości ponad 4,1 mld euro, co stanowiło ok. 20 proc. całego eksportu żywności.
Polski eksport zbóż bije kolejne rekordy. W świetle wstępnych danych Ministerstwa Finansów w sezonie 2014/15 wyniósł on aż 6,45 mln ton, to jest o 1,52 mln ton więcej niż w sezonie 2013/14. Zdaniem ekspertów może być jeszcze lepiej.
Druga fala inwestycji w sektorze spożywczym stała się faktem. Nasza żywność jest doceniana w wielu państwach, a wszystko to dzięki nowoczesnym technologiom, a także wysokiej jakości produktom. Do wyścigu stopniowo dołączają kolejni gracze.
Przedłużające się negocjacje dotyczące Transatlantyckiego Partnerstwa w dziedzinie Handlu i Inwestycji (TTIP) wzbudzają niemałe kontrowersje. Wciąż nie wiadomo, kiedy umowa miałaby wejść w życie oraz jakie skutki przyniesie sektorowi rolno-spożywczemu.
Polska jest już szóstym eksporterem żywności w Unii Europejskiej i cały czas walczy o lepszą pozycję na rynku. Jednak zdobycie rynku zagranicznego to nie tylko pokonanie barier prawnych i administracyjnych. Trzeba zdobyć serca konsumentów.
Pięć wieków temu Polska nazywana była "spichlerzem Europy". Dziś na to miano w zasadzie nie mamy szans, ale i tak możemy być ogromnie dumni z tego, w jakim tempie nasza żywność podbija zagraniczne rynki - już nie tylko Europę, ale coraz częściej również inne regiony świata.
Duże możliwości produkcyjne polskich wytwórców słodyczy w połączeniu z lekką stagnacją na krajowym rynku przekładają się na wysoki poziom eksportu. W ostatnich latach nasze wyroby stały się prawdziwym hitem wysyłkowym i wszystko wskazuje na to, że pozostaną nim na stałe.
Polskie firmy spożywcze coraz śmielej wkraczają na rynki zagraniczne z inwestycjami bezpośrednimi. Najchętniej wybierają kraje Europy Środkowo-Wschodniej, ale coraz więcej słyszy się o potencjale inwestycyjnym Dalekiego Wschodu.
Eksport alkoholi z Polski ma się całkiem dobrze. W 2014 r. odnotowano wzrost całej kategorii o kilka procent, wolumenowo i wartościowo, a pierwsze miesiące tego roku przyniosły przyspieszenie wzrostów. Niestety, eksport alkoholi mocnych cierpi z powodu podwyżki akcyzy, która przyniosła pogorszenie się sytuacji finansowej producentów.
Polskie owoce i warzywa znane są na całym świecie. To, co je wyróżnia poza stosunkowo niską ceną, to smak i wysoka jakość. Polskimi hitami eksportowymi w kategorii owoce i warzywa są jabłka i pieczarki.
Rosyjskie embargo trwa już prawie półtora roku. Mimo początkowego szoku, nie zachwiało to polskim eksportem mleczarskim, a jedynie zmieniło jego kierunek.
Ostatnie 25 lat rozwoju polskiej gospodarki zaowocowało wyłonieniem się kilku potężnych graczy w segmencie rynku spożywczego. Giganci o polskich korzeniach chcą rosnąć dalej, ale rodzimy rynek staje się dla nich za mały. Za atrakcyjnymi akwizycjami rozglądają się za granicą.
W rywalizacji sieci handlowych o klienta coraz ważniejszą rolę odgrywać będzie oferta, gdyż możliwości otwierania nowych placówek stały się już mocno ograniczone.
O rynku mleka i produktów mlecznych, strategii Mlekpolu i polityce gospodarczej z Edmundem Borawskim, prezesem SM Mlekpol rozmawia Roman Wieczorkiewicz.
Polskie firmy będą coraz bardziej innowacyjne, ale by dogonić poziom krajów zachodnich, trzeba wiele lat. Innowacyjność to klucz do przetrwania dla polskich firm - mówili uczestnicy debaty zatytułowanej "Innowacyjny przemysł spożywczy, napojowy i alkoholowy w Polsce. Biznes i technologie".
Polska jest gotowa na mocne wyjście na rynki zagraniczne, ale musi być to następstwem sukcesu na rynku rodzimym - stwierdzili uczestnicy debaty inauguracyjnej VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015 zatytułowanej "Go Global. Polski przemysł spożywczy na ścieżce do globalizacji".
Wysoka zawartość białka w produktach spożywczych okazuje się czymś więcej niż tylko modą - jednak czy zmieni ona w sposób trwały model odżywiania konsumentów na całym świecie?
Stek z mięsa wyhodowanego w laboratorium? Burger, w którym jest wyłącznie białko pochodzenia roślinnego? A może obiad ze stworzeń, które mają więcej niż cztery nogi? To tylko niektóre z propozycji "żywności XXI wieku". Czy zawojuje ona nasze talerze?
Od ponad 20 lat Elewarr w znacznym stopniu stabilizuje krajowy rynek zbóż. Czy polskim rolnikom i gospodarce potrzebny jest tego typu podmiot? Czy Elewarr powinien być spółką o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa żywnościowego kraju?
Choć rynek żywności funkcjonalnej w Polsce dopiero raczkuje, to firmy mocno inwestują w tym segmencie rynku spożywczego. Firma Oshee zbudowała portfolio na bazie tego typu produktów. I rośnie coraz szybciej
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!