Konsumenci chcą nie tylko ograniczenia ilości cukru w produktach spożywczych, ale także mają negatywne podejście do używania przez przemysł sztucznych słodzików. To otwiera możliwości dla innowacji wokół wykorzystania naturalnych zamienników cukru.
Żywność jako specyficzny towar wymaga zachowania stałego reżimu odpowiedniej temperatury i wilgotności, a także zapewnienia pełnej identyfikowalności. Jednak w tej branży szczególnie ważny jest czas.
Coraz częściej w opakowaniu bardziej liczą się czynniki sprzedażowe oraz marketingowe niż logistyczne. A producenci opakowań to dzisiaj nie tylko wytwórcy, ale i doradcy. Od ich pracy w dużej mierze zależy sukces danego produktu spożywczego na sklepowej półce.
Z prof. Andrzejem Babuchowskim, prezesem Instytutu Innowacji Przemysłu Mleczarskiego, Roman Wieczorkiewicz rozmawia o kierunkach rozwoju branży mleczarskiej, jej innowacyjności oraz o polityce rolnej.
Polski e-commerce odnotowuje najbardziej dynamiczny wzrost spośród krajów Unii Europejskiej. Czy w tym roku przekroczy próg 40 mld zł? Czy do sieci wejdą kolejne duże marki? Chociaż eksperci są optymistami, to wizja nowego podatku może zweryfikować ich prognozy.
Zdaniem firmy analitycznej Canadean innowacje na rynku artykułów FMCG w 2016 roku będzie napędzać trend prozdrowotny, wspierany przez technologię. Klienci w tym roku na półkach sklepów będą szukać produktów wygodnych, a także przekąsek z dodatkiem zdrowych składników.
Prawo i Sprawiedliwość w kampanii wyborczej podkreślało potrzebę opodatkowania dużych sieci handlowych. Rządzące ugrupowanie słowa dotrzymało i przedstawiło założenia ustawy. Idea inspirowana węgierskimi rozwiązaniami budzi jednak obawy dużej grupy przedsiębiorców.
2015 rok upłynął firmom handlowym na optymalizacji sieci sprzedaży, szukaniu okazji do akwizycji i wchodzeniu na rynek z nowymi formatami, bardziej dopasowanymi do zmieniających się trendów konsumenckich. Jednocześnie był to rok, w którym rozwój kanału nowoczesnego drastycznie wyhamował.
O kluczowych zmianach w polityce rolnej, konieczności wspierania tradycyjnego rolnictwa oraz promocji polskiej żywności z Jarosławem Sachajko, przewodniczącym sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, posłem ruchu społecznego KUKIZ’15 rozmawia Rafał Więckiewicz.
2015 r. nie był łaskawy dla producentów rolnych. Według szacunków GUS zbiory owoców i warzyw były mniejsze niż rok wcześniej, szczególnie warzyw gruntowych. Wyzwaniem, oprócz mniejszej dostępności surowca, była także niższa jakość niektórych produktów. Mniejsza podaż warzyw przełożyła się na spadek produkcji przetworów warzywnych. Poprosiliśmy ekspertów tego rynku o podsumowanie minionego roku i zapytaliśmy, czego spodziewają się w 2016 roku.
Akwakultura to przyszłość branży rybnej - przekonują eksperci. W słowach tych nie byłoby nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w naszym kraju poziom produkcji nadal pozostawia wiele do życzenia, co nie przystaje do obrazu jednej z największych branż rybnych w Unii Europejskiej. Innowacyjne hodowle mogą być sposobem na uniezależnienie się od sytuacji surowcowej.
Nie widać końca sporu pomiędzy Krajową Radą Drobiarstwa-Izbą Gospodarczą a Farmio dotyczącego wykorzystania antybiotyków w produkcji drobiowej. Walka toczy się tak naprawdę o wizerunek całej polskiej branży drobiarskiej - największego producenta w Unii Europejskiej. Sprawa znajdzie swój finał przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zniesienie kwotowania, susza, kary za nadprodukcję mleka i przedłużenie rosyjskiego embarga - rok 2015 był niewątpliwie rokiem przełomowym i przy tym bardzo trudnym dla całej branży mleczarskiej. Czym może nas zaskoczyć rok 2016?
Do słodyczy i słonych przekąsek dzieci przekonywać nie trzeba. Ale jak zachęcić dzieci do nabiału, wędlin, warzyw i owoców? Producenci starają się być kreatywni w przekonywaniu małych konsumentów do ich produktów. Jednocześnie muszą jak najlepiej wykorzystać rynek teraz, bo polskie społeczeństwo coraz bardziej się starzeje.
W czasie, gdy w Polsce obowiązywał system gospodarki centralnie sterowanej, produkcja rolna, a w szczególności uprawa kwiatów, pozwalała na prowadzenie niezależnej prywatnej działalności gospodarczej na rynku zdominowanym przez przedsiębiorstwa państwowe.
Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia opublikowali nową piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Największą zmianą w porównaniu z wersją z 2009 roku jest awans warzyw i owoców na pierwsze miejsce wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia oraz powiązanie odżywiania z aktywnością fizyczną.
Tomatina, czyli hiszpańska bitwa na pomidory, to dowód na to, że podaż pomidorów w Hiszpanii jest duża. Jednak polska żywność z powodzeniem może odnaleźć się na tamtym rynku, a polscy eksporterzy mogą szukać swojego miejsca w Hiszpanii.
Kawiarnie przestały być miejscem serwowania szybkiej kawy na wynos. Konsumenci oczekują oferty zgodnej z najnowszymi światowymi trendami, a sieci starają się prześcigać w pomysłach na nie.
Spożycie ryb w Polsce znacząco odbiega od średniej unijnej. Pomimo tego branża przetwórcza rozwija się dynamicznie. Na rynku stale pojawiają się nowości asortymentowe, które mają zainteresować coraz bardziej świadomych konsumentów. Stopniowo też na polskich stołach pojawiają się nowe ryby, które zastępują tradycyjne niegdyś gatunki.
Nie zważając na powszechną modę na produkty health & wellness i ograniczanie spożycia napojów słodzonych i gazowanych, nowo powstała firma Blue Lemon właśnie na "bąbelkach" postanowiła oprzeć swój biznes. A to dopiero początek podboju rynku.
Rynek żywności specyficznej - bezglutenowej, bezlaktozowej i bez alergenów systematycznie rośnie. Rozwój kategorii musi się jednak odbywać w ramach standardów wyznaczanych przez prawo żywnościowe.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!