Polacy mają dość cukru i sztucznych słodzików w produktach spożywczych. Dostrzegają to już nie tylko producenci napojów, ale także branża słodyczowa i mleczarska, które eksperymentują z wykorzystywaniem naturalnych - i zdrowszych - zamienników substancji słodzących.
Z raportu Polskiej Izby Opakowań wynika, że całość polskiego rynku opakowaniowego może wynosić około 9 mld euro. Opakowania z kartonu i tektury zajmują drugą pozycję, za opakowaniami z tworzyw sztucznych, z prawie 33-proc. udziałem w rynku. Według szacunków PIO, do roku 2020 ich udział powinien wzrosnąć do 36 proc., nieznacznie skracając dystans do miejsca pierwszego.
O planach ekspansji w Polsce, korzyściach współpracy z dużym partnerem oraz o wyzwaniach, jakie stawia polski rynek kawiarniany przed sieciami, z Adamem Ringerem, prezesem Green Caffe Nero, rozmawiają Anna Wrona i Paulina Mroziak.
Inwestycje zagraniczne w sektor spożywczy nie ograniczają się już wyłącznie do przetwórstwa czy produkcji. Jak mówi Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, w rozmowie z Anną Wroną, w najbliższych latach ze strony zagranicznych inwestorów możemy się spodziewać także budowy nowych centrów badawczo-rozwojowych.
Narzędzia wsparcia sprzedaży są rozumiane bardzo szeroko. Niektórzy pod tym terminem odnajdują działania marketingowe, inni stosowaną przez handlowców technologię czy zaawansowane metody analizy danych.
Za nami ciekawy rok w sektorze e-commerce. Nie brakowało wydarzeń, które elektryzowały branżę i konsumentów - jak choćby sprzedaż Allegro czy wejście sieci IKEA w kanał online. Rynek sprzedaży internetowej wedle wszelkich przewidywań będzie nadal rósł. Dużą rolę w jego rozwoju odegra kanał mobile.
Eldorado w handlu skończyło się już dawno temu. Ostatni rok również nie był łatwy. Rok 2017, w którym detaliści nadal nie wiedzą, w jakim otoczeniu regulacyjnym przyjdzie im działać, raczej nie będzie lepszy...
O konsolidacji polskiej branży mleczarskiej mówi się od wielu lat. Fuzje zazwyczaj odbywają się na podstawie prawa spółdzielczego i to przeważnie wtedy, gdy któraś spółdzielnia nie może już dalej samodzielnie funkcjonować. Firma doradcza Roland Berger proponuje nową, sprawdzoną na zachodzie Europy wizję konsolidacji mleczarstwa.
W ostatnim czasie sieci handlowe coraz chętniej i wyraźniej komunikują, że mają w ofercie polskie owoce i warzywa. Dla jednych to patriotyzm lokalny, dla innych chwyt marketingowy. Jak naprawdę wygląda współpraca na linii dostawcy-sieci? Wszystko zależy od punktu siedzenia. Jednak pewne jest jedno: dla polskich konsumentów miejsce pochodzenia owoców i warzyw ma znaczenie.
Trudne chwile przeżywają w ostatnich tygodniach producenci drobiu. Ptasia grypa pojawiła się w naszym kraju w najmniej dogodnym momencie - kiedy polskie firmy mocno zaangażowane są w walkę o zdobycie nowych rynków zagranicznych. Sytuacja jest bardzo dynamiczna i trudno przewidzieć, jakie będą konsekwencje dalszego rozwoju ptasiej grypy.
Na koniec 2016 roku w Polsce działało 3 809 sklepów dyskontowych czterech głównych sieci. W porównaniu z 2015 rokiem przybyło 116 sklepów, przy czym tylko 55 w sieci Biedronka (83 nowe otwarcia, 28 zamknięć). Oznacza to, że po raz pierwszy od wielu lat udział Biedronki we wzroście całkowitej liczby sklepów dyskontowych był niższy niż 50 proc. - wynika z prognozy Market Side.
2017 rok na pewno będzie intensywny, bo wystarczyło, że minął styczeń, a już było wiadomo o kilku ważnych zmianach personalnych w sieciach i organizacjach handlowych. POHiD opuszcza Andrzej Faliński, Tesco - Adam Manikowski, dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu Tesco Polska, a Jerzy Mazgaj opuszcza radę nadzorczą stworzonej przez siebie Almy Market.
O sytuacji na rynku spożywczym, istniejących barierach eksportowych i możliwościach ich wspólnego pokonywania dzięki tworzeniu marki "polska żywność", a także prognozach dla przetwórców i wsparciu, jakie oferuje Bank Zachodni WBK z Renatą Dutkiewicz, dyrektorem ds. sektora spożywczego w BZ WBK, rozmawiają Paulina Mroziak i Edyta Kochlewska.
Co czwarty z nas jest millenialsem, czyli urodził się między 1980 a 2000 rokiem. Jest to najsilniejsza siła nabywcza na świecie, która w ciągu dekady będzie stanowić ok. 75 proc. osób aktywnych zawodowo. Dla wielu firm millenialsi stali się najważniejszą grupą docelową i sporym wyzwaniem.
Indie są jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek, a także jednym z największych rynków konsumenckich na świecie, dlatego to kusząca perspektywa i łakomy kąsek dla polskich firm, tym bardziej że wymiana handlowa naszych krajów jest niewielka. Wejście na tamten rynek wiąże się jednak z wyzwaniami, szczególnie dla firm spożywczych, ale nie jest niemożliwe.
Według danych GfK wartość rynku gastronomicznego w 2016 r. wyniosła 32,7 mld zł. Branża HoReCA odnotowała wzrost liczby punktów gastronomicznych o 1,4 proc. oraz wzrost wartości wygenerowanej przez nie sprzedaży o 5,6 proc. To stwarza korzystne warunki dla producentów żywności i napojów do inwestowania w ten kanał. Jak zbudować mariaż, który będzie służył obu stronom?
Polskie firmy spożywcze coraz śmielej myślą o ekspansji daleko poza Europę. Obecność w Azji i Afryce wymaga jednak posiadania olbrzymich mocy produkcyjnych. W 2016 roku wiele firm rozpoczęło lub kontynuowało wielomilionowe inwestycje w budowę nowoczesnych zakładów i linii produkcyjnych, głównie pod kątem eksportu do krajów spoza UE. Czy dobry klimat dla inwestycji utrzyma się także w 2017 roku?
Emigracja i zmiany społeczno-demograficzne zmieniły strukturę polskiego społeczeństwa. Naukowcy i ekonomiści biją na alarm, że na polskim rynku pracy zabraknie pracowników. Lekarstwem na te problemy mają być pracownicy z krajów byłego ZSRR, głównie Ukrainy.
Co może zrobić polski wegetarianin, który chce dobrze i zdrowo jeść, podczas gdy na sklepowych półkach wieje nudą? Na przykład założyć firmę, która produkuje słoiki wypełnione prozdrowotną żywnością dla osób, które mięsa nie spożywają. Tak 19 lat temu postąpił Paweł Skrzypczak, prezes firmy Primavika. Obecnie postrzegany jest jako wizjoner przewidujący konsumenckie trendy. Jednak kiedy startował z biznesem, był po prostu dziwolągiem, który nie jadł mięsa.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!