Blisko 200 firm z branży mleczarskiej i piekarskiej zaprezentowało swą ofertę na tegorocznych XI Targach Piekarstwa i Cukiernictwa Baltpiek oraz XI Targach Mleczarstwa i Lodziarstwa Mleczna Rewia.
Europejska kariera polskiej żywności, która rozpoczęła się już w przededniu integracji Polski z UE, rozbudziła nadzieje i apetyty producentów na prawdziwie wielkoświatowy handel naszymi produktami spożywczymi. Tyle że atut atrakcyjnej nowości nie trwa długo, zaś przewagi konkurencyjne, wynikające tylko z niższych kosztów pracy i tańszych surowców, szybko wyczerpują się w ujednoliconych warunkach wspólnego rynku.
Polski przemysł rolno-spożywczy funkcjonuje na unijnym rynku już cztery lata. Podsumowując ten czas, z całą pewnością można stwierdzić, że szansa, jaką dawała Polsce akcesja, została w pełni wykorzystana. Warto jednak zastanowić się, co można byłoby zrobić lepiej i jak będzie wyglądała przyszłość.
Przed wojną Browar Staropolski w Zduńskiej Woli, tak jak całe miasto, tętnił życiem. Obok browaru znajdował się wspaniały park, w którym stale odbywały się jakieś imprezy kulturalne, było także niewielkie zoo.
Coraz częściej produkty spożywcze poddawane są działaniu gazów, najczęściej azotu. W zapomnienie odchodzi natomiast zastosowanie dwutlenku węgla do produkcji napojów gazowanych.
Nie ma kooperacji w łańcuchu dostaw sektora spożywczego bez wymiany informacji w systemach informatycznych kontrahentów. A te nie mogą być "uniwersalne", typowe dla każdego biznesu. Warto pomyśleć o prekonfigurowanych.
Mleczarze wydali w ubiegłym roku na inwestycje rekordowo dużo - 955,9 mln zł. Najwięcej na nowoczesne technologie i urządzenia poprawiające efektywność działania i umożliwiające zachowanie konkurencyjności. W najbliższym czasie powinny wzrosnąć nakłady inwestycyjne na informatyzację zakładów mleczarskich i ochronę środowiska.
Już nie tylko samochody osobowe czy ciężarówki są brane w leasing. Ta forma finansowania inwestycji zdobywa coraz większą popularność w całym przemyśle, także spożywczym.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowej ustawy o podatku akcyzowym, który znajduje się obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych, a więc ostateczny kształt regulacji z pewnością ulegnie jeszcze wielu istotnym zmianom. Pomimo to warto zwrócić uwagę na kilka zapisów tego projektu.
O branży spożywczej, jej przyszłości i ofercie skierowanych do niej produktów bankowych rozmawiamy z Renatą Dutkiewicz, dyrektorem zarządzającym sektorem spożywczym i kosmetycznym ING Banku Śląskiego oraz Stanisławem Ślubowskim, kierownikiem zespołu ds. analiz gospodarczych ING Banku Śląskiego.
Z Grzegorzem Pyszem, wiceprezesem zarządu firmy Smak, rozmawia Jerzy Korejwo.
Skanery radiowe, łącza laserowe oraz systemy rozpoznawania głosu to nie fantastyka naukowa, ale coraz częściej rzeczywistość nowoczesnych magazynów. Nowością, obecną już w Polsce, jest sterowanie magazynami za pomocą głosu.
W 2007 r. w rękach operatorów sieci handlowych było 12 proc. powierzchni magazynowych. To niemal trzykrotnie mniej niż 3-4 lata temu.
Jest koniec kwietnia. Jabłka wyjęte z chłodni Romana Jagielińskiego smakują tak, jakby jeszcze wczoraj wisiały na drzewach. Taki efekt daje przechowywanie w niskiej temperaturze w zmodyfikowanej atmosferze.
Klienci wymagają od operatorów logistycznych czegoś więcej niż tylko transportowania i magazynowania towarów. Dlatego coraz więcej firm świadczy usługi dodatkowe, np. oklejanie czy przepakowywanie towarów.
Polski rynek nieruchomości magazynowych bije kolejne rekordy, przyrosty powierzchni sięgają 50 proc. rocznie. Wyniki I kw. 2008 r. pokazują, że szykuje się kolejny rekord. Jednak tak specjaliści, jak i deweloperzy twierdzą, że bessa jest już blisko.
Ceny zboża są najniższe w okresie żniw. Trzeba je zatem przechować - by sprzedać, gdy cena będzie bardziej korzystna. Jest to obecnie łatwiejsze niż dawniej.
Ceny energii w ciągu najbliższych lat mają, według różnych szacunków, wzrosnąć od 30 do 50 procent. Dlatego już dziś inwestuje się w technologie energooszczędne. Obowiązujące Polskę unijne regulacje zmuszają do znacznego zwiększenia udziału energii odnawialnej w bilansie energetycznym kraju.
Wiele firm mleczarskich wydaje ogromne kwoty na centra logistyczno-magazynowe. Z uwagi na specyfikę produktów, takie inwestycje są skomplikowane technologicznie.
Gdy jedni budują wielkie centra dystrybucyjne, inni twierdzą, że najlepiej magazyny wynajmować.
Polski rynek dań gotowych rośnie z miesiąca na miesiąc. Wart jest ok. 300 mln zł rocznie. Eksperci szacują, że ten wzrost, w skali 9-10 proc. rocznie, to tendencja na lata.
Wyroby innowacyjne, najwyższej jakości, posiadające dodatkowe unikalne cechy - tak najkrócej można scharakteryzować kategorię premium, jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku soków i nektarów. Motorem jej wzrostu jest moda na zdrowy styl życia, która znajduje coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród młodych, lepiej wykształconych, zamożniejszych konsumentów.
Eksperci są zdania, że na krajowym rynku mleczarskim musi się dokonać istotna konsolidacja, jeśli chcemy liczyć się w globalnej walce o klienta. I choć ta prawda jest znana w branży, wcielanie jej w życie idzie na ogół dość opornie. Z kilkoma wyjątkami, wśród których znajduje się grupa Polmlek należąca do Andrzeja Grabowskiego i Jerzego Boruckiego.
Jakość produktów mleczarskich z roku na rok jest coraz gorsza. Masło przestaje być masłem, a sery stają się produktami seropodobnymi. Kto zawinił? Nieuczciwi producenci chcący szybko i łatwo zarobić, czy konsument, który kupuje tani towar? A może polskie normy są zbyt wyśrubowane?
Niemal pół roku po zniesieniu embarga na polskie mięso jego eksport do Rosji jest nadal niewielki. Rzeczywistość nie nadąża za deklaracjami polityków. Poza tym - rynek rosyjski jest trudniejszy niż kilka lat temu i ciągle z powodów politycznych mało przewidywalny.
Kilka lat nieobecności to w handlu cała epoka. Czy polska żywność, w tym mięso, zajmie na rosyjskim rynku pozycję, jaką miała przed wprowadzeniem embarga? Początki powrotu łatwe nie są.
Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku
Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze
Obserwuj Portal Spożywczy na Instagramie
Portal Spożywczy: dołącz do nas na LinkedIn
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych
Globalny kanał RSS
Zobacz więcej kanałów RSS
NEWSLETTER
NAPISZ DO NAS
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!