Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Słodycze i przekąski

Identyfikacja fałszowania frakcji tłuszczowej wybranych czekolad

Definiowanie fałszowania żywności stanowi przedmiot wielu dokumentów. Zarówno w krajowej, jak i w światowej literaturze przedmiotu znajduje się wiele definicji o zróżnicowanym stopniu złożoności. Do bardzo syntetycznych zaliczyć można definicję podaną przez Polską Federację Producentów Żywności, która fałszowaniem określiła „stosowanie dodatków do żywności niezgodnie z przepisami” [6]. Przykładem rozbudowanej, o dużym stopniu uszczegółowienia zakresu działań uznanych za fałszowanie jest definicja zawarta w Ustawie o bezpieczeństwie zdrowotnym żywności i żywienia [26], czy w nowelizacji Ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych z roku 2008 [25].

Identyfikacja fałszowania frakcji tłuszczowej wybranych czekolad
Identyfikacja fałszowania frakcji tłuszczowej wybranych czekolad; fot. unsplash.com
  • Źródło

Autor: Grzegorz Suwała, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2020, 27,2 (123)
Data: 02-03-2021, 15:32

W dokumentach wspólnotowych najczęściej powoływana jest definicja, której autorami są Spink i Moyer [21], określająca oszustwo w branży spożywczej jako: „termin złożony, który obejmuje zamierzone i umyślne zastąpienie, dodanie, manipulowanie lub wprowadzenie w błąd odnośnie do żywności, składników żywności lub opakowania żywności lub fałszywe, lub wprowadzające w błąd oświadczenia na temat produktu służące uzyskaniu korzyści gospodarczej”. Tym samym do najważniejszych elementów oszustwa w branży spożywczej należą: niezgodność z prawem żywnościowym lub wprowadzanie w błąd konsumenta, umyślność oraz chęć uzyskania korzyści finansowej [4]. Według danych z 2018 roku oszustwa na rynku żywności w skali świata szacuje się na ok. 30 mld euro (czyli ok. 129 mld złotych) [23].

Jednym z produktów, który może być fałszowany, jest czekolada. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2002 roku [19] w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej wyrobów kakaowych i czekoladowych: „czekolada jest produktem otrzymanym z wyrobów kakaowych i cukrów, zawierają-cym nie mniej niż 35 % suchej masy kakaowej, w tym: nie mniej niż 18 % tłuszczu kakaowego oraz nie mniej niż 14 % beztłuszczowej suchej masy kakaowej”. Prawo-dawca dopuścił również pod pewnymi warunkami dodawanie do omawianych produktów tłuszczu roślinnego innego niż kakaowy. Zabieg ten nie może jednak zmniejszyć minimalnej zawartości tłuszczu kakaowego i minimalnej zawartości suchej masy kakaowej w wyrobie, a także nie może wynosić więcej niż 5 % całkowitej masy produktu końcowego pomniejszonej o masę dodanych składników. Dodatek takiego tłuszczu skutkuje koniecznością rozszerzenia informacji przekazywanych konsumentom.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. [20] w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (§ 11 punkt 5) w oznakowaniu wyrobów czekoladowych, określonych w przepisach w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej wyrobów kakaowych i czekoladowych, w których został użyty jako składnik czekolady tłuszcz roślinny inny niż tłuszcz kakaowy podaje się dodatkowo informację o tym, że wyrób „oprócz tłuszczu kakaowego zawiera tłuszcze roślinne”. Jednocześnie zgodnie z punktem 6. tego paragrafu informację, o której mowa w ust. 5., umieszcza się w pobliżu nazwy wyrobu czekoladowego, w tym samym polu widzenia co wykaz składników, w sposób wyraź-nie oddzielony od wykazu składników i przy użyciu pogrubionej czcionki o przynajmniej takiej samej wielkości jak czcionka użyta w wykazie składników.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!