• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Ciepłe lody – słodki posmak dzieciństwa

Ciepłe lody – pamiętacie je? Mało kto wie, że kultowy przysmak PRL-u to najprawdopodobniej polski wynalazek. Choć powstały przypadkiem, na rynku są obecne do dziś, a ich skład niewiele zmienił się od lat 50. Dlaczego ciepłe lody coraz trudniej znaleźć w sklepach?
  • Autor: Anna Wrona/portalspozywczy.pl
  • Data: 29-04-2021, 10:35
Ciepłe lody – słodki posmak dzieciństwa
Ciepłe lody - historia produktu. Gdzie je kupić? fot. MAKO
  • Ciepłe lody, czyli słodka pianka w wafelku, to kultowy przysmak czasów PRL. Są najprawdopodobniej polskim wynalazkiem.
  • Na skalę przemysłową ciepłe lody w latach komunistycznych produkowane były przez firmę „Nadwiślanka” z Torunia. Receptura przez lata nie uległa zmianom.
  • Producenci ciepłych lodów nadal dostarczają swoje wyroby do małych, rodzinnych sklepów spożywczych.

Ciepłe lody – choć wyglądają jak prawdziwe "zimne" lody, nie rozpuszczają się nawet w upalne dni i żadne dziecko nie przeziębi sobie od nich gardła. Niezwykły oksymoron, jakim są „ciepłe lody”, to dla kilku pokoleń Polaków smak dzieciństwa.

W czasach, kiedy portfolio dostępnych na rynku słodyczy nie było tak gigantyczne jak dziś, a firmy nie musiały toczyć ze sobą bratobójczych walk o chwilę uwagi konsumentów, ciepłe lody kradły serca kolejnych roczników dzisiejszych dorosłych. Firmy produkujące ciepłe lody nadal istnieją, przetrwały zmiany systemowe i… mają się dobrze. Produkt wciąż można kupić, choć wbrew pozorom nie jest to takie proste. Trzeba wiedzieć, gdzie szukać.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Ciepłe lody – polski wynalazek z przypadku

– Ciepłe lody to produkt charakterystyczny dla czasów PRL. Przeżyły swoje "złote czasy" w latach siedemdziesiątych, w połowie osiemdziesiątych i w cukierniach na terenie Polski na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku – mówi serwisowi portalspozwyczy.pl Andrzej Piętka z Akademii Wypieków.

Jak dodaje, czasu ich powstania należałoby szukać w latach 50. XX wieku.

– Bardzo trudno jest wskazać miejsce narodzin, najczęściej mówi się o dwóch cukierniach z Trójmiasta. Początków powstania ciepłych lodów szukałbym zbieżnie z powstaniem pierwszego producenta rożków waflowych w Polsce na skalę półprzemysłową. Na podstawie wielu rozmów mogę powiedzieć, że powstały przypadkowo, a swoją popularność zyskały dzięki potrzebie ograniczania strat surowca zostającego z produkcji (białek z jaj kurzych) i pozostawania kremów z produkcji innych wyrobów oraz wzrostu popularności ciepłych lodów wśród kupujących – przytacza Andrzej Piętka, który został zaangażowany w „śledztwo” serwisu portalspozywczy.pl.

Z prowadzonych przez naszego eksperta rozmów z cukiernikami wynika, że kojarzą oni ich powstanie m.in. z produkcją… ptysiów, czyli ciastek z kremem.

– Mając nadmiar kremu, dodano go do rożków. Była to generalnie tańsza alternatywa dla lodów zimnych, a więc mamy chętnie je kupowały swoim dzieciom, żeby nie zaziębiły gardła. Dla małego dziecka lody to lody, ale ich wysoka słodkość zjednywała również nowych konsumentów wśród młodzieży i dorosłych. Nie wymagały zamrażarki, co dawało większe szanse przechowywania. Ich koszt dla cukiernika to był głównie zakup rożków i cukru. W sumie dawało to dobry zarobek ze sprzedaży. W cukierniach zawsze dużo zużywało się jajek, z czego żółtka szły do produkcji ciast, a "odpadem" były właśnie białka. Dlatego ciepłe lody były w ofercie cukierni. Jednym z pierwszych dużych producentów, działających na skalę przemysłową był zakład w Toruniu. Można z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że to polski produkt od A do Z – tłumaczy ekspert.

Ciepłe lody MAKO – skład jak sprzed lat

O historię ciepłych lodów spytaliśmy także jednego z producentów – firmę MAKO z Rogowa, założoną przez Mariana i Krystynę Koperskich w 1978 roku.

– Ciepłe lody, u nas nazywane Murzynkami, to polski produkt. Kiedy powstał, tego niestety nie wiem, ale na pewno w latach 50. był już znany i sprzedawany w cukierniach. Na skalę przemysłową ciepłe lody w latach komunistycznych były produkowane przez firmę „Nadwiślanka” z Torunia. Natomiast ojciec produkował już Murzynki w swojej cukierni, która powstała w 1978 roku i zgodnie z jego recepturą produkujemy je do dzisiaj – mówi Paweł Koperski, prezes MAKO.

Z czego składa się pianka w ciepłych lodach? Jak wymienia Paweł Koperski, głównymi surowcami są cukier i białko jaja kurzego. Co ciekawe, ta receptura nie uległa przez lata zmianom, więc jedząc dziś ciepłe lody, mamy szansę rzeczywiście cofnąć się do czasów dzieciństwa.

– Receptura jest niezmienna, tylko w chwili obecnej ze względów bezpieczeństwa sanitarnego i epidemiologicznego produkujemy z białka jaja kurzego w proszku, wcześniej z naturalnego prosto z jajka – precyzuje prezes MAKO.

Ciepłe lody ofiarą zmian w handlu?

Paweł Koperski przyznaje, że największą popularnością ciepłe lody cieszyły się w latach 90. i na początku nowego wieku. W przypadku jego firmy szczyt produkcji przypadł na rok 2002. Z kolei 2020 okazał się najsłabszy, w dużej części wpływ miała epidemia COVID-19.

Dostępność i popularność ciepłych lodów m.in. w latach 90. prezes MAKO wiąże z bardzo duża liczbą małych, rodzinnych sklepów spożywczych w Polsce, które chętnie tymi słodyczami handlowały… w przeciwieństwie do marketów.

– Obecnie małe sklepy są wypierane przez supermarkety, które rosną jak grzyby po deszczu i zwiększają swój udział w rynku – dodaje.

Można by sądzić, że zainteresowanie ciepłymi lodami spadło wraz z pojawieniem się innych, krajowych i zagranicznych słodyczy. Paweł Koperski uważa jednak, że jest to tylko częściowo prawdą. Jego zdaniem, na mniejszą sprzedaż wpływ miały przede wszystkim właśnie zmiany struktury handlu.

Firma dostarcza swoje produkty przede wszystkim do tradycyjnych hurtowni na terenie całej Polski, które zaopatrują głównie małe i średniej wielkości rodzinne sklepy. Produkty te prawie nie występują w marketach.

Ciepłe lody – słodycz retro

Czy ciepłe lody mogą liczyć na większe zainteresowanie dzisiejszych konsumentów? Wydaje się, że tak. Według danych konsumenckich Mintel, aż 70% respondentów w Polsce identyfikuje się ze stwierdzeniem: "Lubię rzeczy, które przypominają mi o mojej przeszłości (np. o dzieciństwie)". Słodycze retro cieszą się coraz większą popularnością, nie tylko w Polsce. Mintel wskazuje np., że w kategorii słodyczy nieczekoladowych aż 74% polskich konsumentów stwierdza, że słodycze w stylu retro są dobrą propozycją prezentową.

– Generowanie nowych wrażeń i szczypty ekscytacji w branży spożywczej w oparciu o nostalgię jest inspirującym i zyskującym na znaczeniu zabiegiem marketingowym. Konsumenci chętnie otwierają się na produkty, które kojarzą im się z dobrymi, prostymi czasami. Jest to szczególnie istotne w epoce COVID-19, gdy otaczająca nas niepewność, stres i codzienny niepokój buduje coraz większe zainteresowanie rozwiązaniami, które mają polepszyć nasz nastrój i zapewnić pewną odskocznię, na przykład poprzez przeniesienie nas w czasy dzieciństwa – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst Mintel.

Przypominamy też wcześniejsze "śledztwo" serwisu portalpozywczy.pl: Co się stało z Kremem Snickers?

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!