Zachęcamy też do przeczytania analizy nt. inwestycji producentów słodyczy pt. „Słodkie inwestycje” opublikowanej w strefie premium.
Co sprawia, że producenci słodyczy decydują się na inwestycje właśnie teraz?
Po pierwsze związane jest to z nowymi trendami w ramach sektora, w tym z bardzo istotną kwestią prozdrowotną, czyli cukier plus tłuszcz na cenzurowanym. Aby utrzymać się w branży producenci będą dążyć do zmian dotyczących nowych smaków, nowych formatów, w tym także do produkcji limitowanych edycji.
Względy prozdrowotne mają tu niemałe znaczenie, gdyż konsumenci dokonują w sklepach coraz bardziej świadomych wyborów. Obecność naturalnych składników, zwłaszcza dla pokolenia Millenialsów jest kluczowa. Jest to także związane z potencjalnymi problemami zdrowotnymi takimi jak: nietolerancja pokarmowa, alergie, czy walka z otyłością.
Drugim istotnym faktem jest to, że Polacy w dalszym ciągu konsumują trzy razy mniej słodyczy - 3 kg rocznie, z czego połowa to wyroby czekoladowe - niż np. przeciętny Niemiec (9-10 kg rocznie), zatem jest jeszcze przestrzeń do zagospodarowania, z tym jednak założeniem, że nowe produkty będą w zgodzie z coraz wyższymi oczekiwaniami klientów. W ramach szacunków docelowa wartość polskiego rynku powinna osiągnąć 4,4 mld dolarów w 2018 r.
Czy to jest dobry czas na inwestycje? Jakie mogą być za i przeciw takim decyzjom?
Polski rynek słodyczy stoi przed wieloma wyzwaniami. Z jednej strony jest to nie tylko konkurencja wewnętrzna i zjawisko nieustannej „promocji”, ale także bardziej widoczny jest wpływ ukraińskich producentów, którzy dzięki niższym kosztom produkcji coraz mocniej wchodzą do polskich sklepów.
Polski rynek słodyczy ma jednak duży potencjał rozwojowy, a znaczenie ma także poprawiająca się sytuacja ekonomiczna polskich rodzin.
Dzięki nowej infrastrukturze firmy będą miały możliwość odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów w kontekście stale rosnącej świadomości w zakresie zasad odżywiania.
Bardzo popularną nową kategorią i trendem jest superfoods tj. naturalna, nieprzetworzona żywność bogata w składniki mające pozytywny wpływ na organizm. I tak bardzo pożądane przez konsumentów zdrowe dodatki, jak nasiona chia, siemię lniane, orzechy czy sezam, a także naturalne zamienniki cukru często są dodawane do nowych produktów.
Drugim istotnym trendem jest tzw. „free from”, który polega na przeanalizowaniu składu produktu przez konsumenta pod kątem tego jakiego składnika w nim nie ma, np. brak cukru lub glutenu.
Obecnie producenci słodyczy powinni w ramach swoich zakładów produkcyjnych mieć możliwość testowania, wdrażania nowych smaków, receptur, ulepszania dotychczasowych wyrobów oraz tworzenia zupełnie nowych produktów.
Bez inwestycji w nowe linie/technologie firmy z branży mogą mieć problem w nadążeniu za rynkiem będącym pod wpływem rozwijających się trendów konsumenckich, które będą decydowały o wynikach sprzedaży w najbliższych kilku latach.
I tu umiejętność elastycznej zmiany w ramach nowoczesnej linii produkcyjnej jest kluczowa i da silną przewagę konkurencyjną, która pozwoli osiągać stabilny wzrost i realizacje podstawowych strategii sprzedażowych w dłuższej perspektywie.
Jak to może wpłynąć na branżę słodyczy w Polsce i jakie mogą być tego efekty dla konsumentów?
Dzięki zrealizowanym inwestycjom firmy z branży będą mogły rozszerzać oraz udoskonalać swoje portfolio smaków, poprzez testowanie nowych produktów i receptur. To nie tylko wpłynie na rodzimy rynek, ale także będzie dawało przewagę konkurencyjną na rynkach światowych.
Jak wspomniałam wcześniej rynek słodyczy znajduje się pod dużą presją konsumentów, a z doświadczeń ostatnich lat wynika, że sukces odnosili producenci, którzy szybko reagowali na zmieniające się potrzeby i preferencje klientów.
Efekty zmian na rynku słodyczy i trendy takie jak m.in. „superfoods”, „free from” to dla konsumenta zdecydowana korzyść, bo nie tylko dostaje to na czym zależało mu najbardziej, czyli ulubiony przysmak, ale także w jakieś części otrzymuje produkt, który ma dobroczynny wpływ na organizm.
Istotnym trendem na rynku jest też fakt, iż konsumenci są w stanie zapłacić więcej za produktu tradycyjne, tworzone w małej skali, a kojarzone z wysoką jakością procesu produkcji.
Dlatego też tworzenie limitowanych serii produktów, które będą się cechować wyszukanymi smakami będzie dużą przewagą rynkową i z pewnością przyciągnie grono lojalnych konsumentów.
Bardzo dziękuję za rozmowę.
Sporo dużych firm z branży słodyczy w Polsce zdecydowało się w ostatnim czasie na znaczne inwestycje w rozbudowę zakładów i rozwój m.in. Wawel, FC Pszczółka, Lotte Wedel czy Mondelez.
Lotte Wedel planuje do 2019 roku wydać na inwestycje prawie 200 mln zł w rozbudowę zakładu w Warszawie i zapowiada kolejne inwestycje. Podobnie Wawel, który zainwestował ponad 100 mln zł w nowy zakład w Dobczycach i może wydać kolejne kilkadziesiąt milionów złotych. Fabryka Cukierków Pszczółka wydała zaś ponad 150 milionów złotych na nowy zakład, dzięki czemu poszerzyła asortyment, natomiast Mondelez International zainwestował blisko 17 milionów dolarów w uruchomienie w Bielanach Wrocławskich Centrum Badań, Rozwoju i Jakości.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

komentarze (6)
Jeśli Niemiec je 10 kg słodyczy to nie znaczy, że Polak też będzie. Idąc tym tropem powinniśmy jeść tyle wołowiny co Amerykanin, ryżu co chińczyk, piwa co checz śledzi co szwed, ślimaków co Francuz i popijać wódy co ruski. To absurdalna teoria życzeniowej konsumpcji. Jeśli idą czasy prozdrowotne to raczej nie po to żeby żreć słodycze ale raczej je ograniczyć. pani sobie zaprzecza i zaklina rzeczywistość. 0 pojęcia o rynku.
Odpowiedzbułka + majonez + (kaszanka/pasztetowa) + ogórek kiszony - to są prawdziwe słodycze a nie jakieś czekoladki :P
Odpowiedzsłodycze bedą zawsze w koszyku przeciętnego Polaka,a w stosunku do Europy jest spora różnica. Wartość odżywcza tak jak napisane bedzie istotna. Dodatkowo marketing produktu.
OdpowiedzMondelez u nas we Wrocławiu postawił centrum w którym testują nowe technologie i receptury produkcji czekolady, ciastek. Trochę ludzi tez zatrudnili. Wybór Wrocławia był nieprzypadkowy, ponoć Polska jest dla nich jednym z wazniejszych rynków.
OdpowiedzSłodycze fit następny etap rozwoju branży. Słodycze extra light fit :)
Odpowiedz