• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Europejscy pszczelarze debatowali o przyszłości

15 czerwca odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Miód” Copa-Cogeca, w której Polskę reprezentował ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych dr hab. Zbigniew Kołtowski z Polskiego Związku Pszczelarskiego.
  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 17-06-2021, 17:19
Europejscy pszczelarze debatowali o przyszłości
Europejscy pszczelarze debatowali o przyszłości /fot. Shutterstock

Jednym z głównych tematów rozmów były propozycje wprowadzenia zmian w unijnej dyrektywie dotyczącej miodu. Wśród nich mocno akcentowany był postulat wprowadzenia obowiązkowego oznaczania pochodzenia miodu. Na etykiecie powinien być wskazany kraj lub kraje pochodzenia, w których miód został zebrany. Obecnie jest tak, że jeżeli miód pochodzi z więcej niż jednego państwa członkowskiego lub kraju trzeciego, oznaczenie krajów pochodzenia może zostać zastąpione jednym z następujących wskazań:

• "mieszanka miodów UE",

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

• "mieszanka miodów spoza UE",

• „mieszanka miodów z UE i spoza UE”.

 Taki zapis jest wysoce nieprecyzyjny i praktycznie niewiele mówi konsumentowi o pochodzeniu danego miodu. Proponuje się, że jeżeli miód został zebrany tylko w jednym kraju, kraj ten należy wskazać na etykiecie z przodu opakowania obok nazwy produktu. Z kolei jeśli miód składa się z mieszanki miodów zebranych w kilku krajach, wykaz krajów pochodzenia należy podać na etykiecie z przodu opakowania w porządku malejącym według ilości, z wartościami procentowymi.

Walka o jakość miodu

Na światowym rynku miodu jest kilka dużych krajów eksportujących, które posiadają metody zbierania miodu nie odpowiadające kryteriom ustanowionym w unijnej dyrektywie oraz w CODEX Alimentarius. Niestety miody te są sprzedawane w dużych ilościach na rynek europejski jako zwykły miód, powodując tym samym niedopuszczalną konkurencję ze względu na zróżnicowanie kosztów produkcji. Dlatego w dyrektywie planuje się także wprowadzić zmiany dotyczące jakości miodu poprzez:

- nie uznawanie miodów filtrowanych

- nie uznawanie obróbki termicznej miodu przez konfekcjonujące firmy.

- Praktyki dotyczące filtrowania nie są korzystne, bo zabierają pyłek z miodu. Podobnie jak obróbka termiczna miodu powyżej 50 stopni C nie powinna mieć miejsca – powiedział po spotkaniu Zbigniew Kołtowski z Polskiego Związku Pszczelarskiego.

 Zdaniem uczestników grupy roboczej „Miód” Copa-Cogeca nie powinno być również dopuszczone dosuszanie miodu. Miód powinien być bowiem doprowadzony do dojrzałości w ulu a nie np. odwirowany i później dosuszany. – Miód musi być produktem najwyższej jakości. A takie praktyki psują cały rynek miodu - dodał
Z. Kołtowski ekspert FBZPR.

Jaka przyszłość WPR

Przedstawiciele Copa-Cogeca przedstawili stan negocjacji nad przyszłością Wspólnej Polityki Rolnej ze szczególnym uwzględnienie „Europejskiego Zielonego Ładu”, który będzie wprowadzany strategiami „Od pola do stołu” oraz „Na rzecz bioróżnorodności biologicznej do 2030r.”. Zawarte w niej zapisy dotyczące większej biologizacji rolnictwa, wsparcia rolnictwa ekologicznego oraz działań zmierzających do ochrony owadów zapylających poprzez zwiększanie bioróżnorodności bazy pożytkowej pszczół znajdują poparcie pszczelarzy. - Środowisku pszczelarskiemu te propozycje się podobają. Ale ubolewamy, że miód ekologiczny nie uzyskuje znacznie wyższych cen niż konwencjonalny. Ta różnica teraz to tylko około 10%, a warunki prowadzenia takiej pasieki są dużo bardziej rygorystyczne. Optymistyczne jest jednak to, że zamierza się wprowadzić do WPR wskaźnik wpływu zapylenia, który najprawdopodobniej będzie już obowiązywał od 2023 roku – podsumował Z. Kołtowski z Polskiego Związku Pszczelarskiego.

Dyskusja dotyczyła również uaktualnienia przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt, co obecnie kraje członkowskie zgłaszają w formie wniosków dotyczących transportu pszczół. Aktualizacji wymaga jednak sprawa transportu matek pszczelich wysyłanych do pszczelarzy, bo brak jest jednolitych przepisów w tej kwestii.

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!