Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Marek Moczulski, prezes Unitop o „czeskich półkach”, podatku cukrowym i od reklam (wywiad)

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 22-02-2021, 10:14
Marek Moczulski, prezes zarządu Unitop, producenta sezamków i chałwy, komentuje dla serwisu portalspozywczy.pl kwestię tzw. „czeskich półek”, czyli regulowanie przez Czechów ustawą ilości czeskiej żywności na sklepowych półkach. Mówi też o podatku cukrowym i planowanym podatku od reklam dla mediów w Polsce.
Marek Moczulski, prezes Unitop o „czeskich półkach”, podatku cukrowym i od reklam (wywiad)
Marek Moczulski, prezes Unitop fot. Unitop

Jak Unitop postrzega decyzję Czech jako eksporter chałwy i sezamków? Jak duży jest czeski rynek dla Unitop i czy w jakiś sposób może TO dotknąć eksport firmy? Jak Unitop planuje sobie z tym poradzić?

UE przestaje powoli być miejscem swobodnego przepływu towarów oraz usług.  Jest to proces trwający od dłuższego czasu. Tzw. stare kraje Unii przy pełnej aprobacie KE wprowadzają regulacje likwidujące wolny rynek usług czego przykładem jaskrawym jest chociażby sprawa tzw. „pracowników delegowanych”, przewozu międzynarodowego.

Znajduje to naśladowców i niestety mam obawy, że może być jeszcze gorzej. Pokusa autarkizacji gospodarki może się tylko nasilić, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Ludzie wybrali ideę Wspólnoty Europejskiej, a stopniowo otrzymują w pakiecie europejskie superpaństwo ograniczające wolność gospodarczą.

Czy i w jaki sposób podatek cukrowy, który już wszedł w życie oraz podatek od przychodów z reklam dla mediów, który planuje rząd, może wpłynąć na branżę słodyczy, a także w jakiś sposób na sam Unitop?

Każdy nakładany podatek negatywnie odbije się przede wszystkim na kieszeni konsumentów. Świetnym przykładem jest podatek cukrowy, który spowodował podniesienie cen napojów słodzonych nawet o 40 procent. I każdy z nas odczuwa tę podwyżkę.

Podatek cukrowy na razie nie dotyczy branży słodyczy, ale jeśli zostałby wprowadzony to czeka nas znacząca podwyżka cen tych produktów.

Na przedsiębiorców nie powinny być nakładane nowe podatki, zwłaszcza w sytuacji kryzysu. Widać, że państwo próbuje łatać dziurę budżetową. Rozwiązaniem jest zniesienie wybranych obostrzeń i umożliwienie prowadzenia biznesów. Wówczas przychody do budżetu państwa na pewno wzrosłyby.

Kolejne obciążenia dla przedsiębiorców to widmo upadku wielu firm. Podczas wprowadzania nowych regulacji potrzebne są dokładne wyliczenia, podawanie skutków danej regulacji i przede wszystkim konsultacje społeczne. W przeciwnym razie może dojść do protestów wybranych grup, których nowe podatki będą dotyczyć.

Już dochodzi do demonstracji, co widać po proteście mediów, gdzie nie można było nie zauważyć akcji. Sytuacja, gdy większość telewizji, stacji radiowych czy portali nie działała przypomina tę, gdy rozpoczął się stan wojenny w Polsce.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!