Jak podaje Mintel, polski rynek żywności i napojów staje się coraz bardziej konkurencyjny, co w pozytywny sposób przekłada się na rosnący poziom innowacyjności. Zdaniem agencji badawczej w 2017 roku na rynku pojawiło się wiele inspirujących innowacji, które zostały wykreowane przez masowe i niszowe marki, a także przez marki własne.
Lista obszarów, wokół których dokonywano innowacji i budowano wyróżniające się typy pozycjonowania obejmuje m.in: "moc roślin", "czystsze etykiety", "dozwolone przyjemności", "przekąskowość", "nowe wrażenia zmysłowe" oraz "większą przejrzystość".
1. DayUp Pearls
DayUp Pearls to nowa linia deserów dla dorosłych konsumentów – przede wszystkim kobiet, oferowana w wygodnych opakowaniach, idealnych do spożycia ‘w biegu’. Oprócz owoców, lista składników obejmuje także śmietankę kokosową, wiórki kokosowe i kulki tapioki. Poprzez zastosowanie ‘czystej etykiety’, a także zaakcentowanie składników na froncie opakowania, jest to przekąska adresowana przede wszystkim do świadomych konsumentów. Dodatkowo, dzięki włączeniu perełek tapioki, które wyróżniają się żelową konsystencją, jest to deser, który wpisuje się w potrzeby konsumentów poszukujących nowych doświadczeń – co spójne jest z jednym z trendów Mintel na 2018 rok: Nowe Wrażenia Zmysłowe.
2. Wawel Czekolada Gorzka Extra
Jak ocenia Honorata Jarocka, od września 2017 roku słodycze Wawel przechodzą proces związany z ulepszaniem receptur, który obejmuje między innymi odchodzenie od sztucznych substancji barwiących, aromatów i konserwantów, a także oleju palmowego. Równocześnie odświeżeniu uległy opakowania, na których obecnie widnieje slogan ‘Czujesz się dobrze, czynisz dobrze’. Uruchomiono także dedykowaną stronę: Dobre Składniki, która ma na celu nie tylko promowanie wdrożonych zmian, ale również edukację konsumentów w zakresie składników w produktach żywnościowych. Tego typu inicjatywy stanowią dobrą ilustrację dla jednego z trendów Mintel na 2018 rok: Pełna Jawność, który mówi o rosnącej potrzebie zwiększania poziomu przejrzystości i komunikacji z konsumentem.
3. Super Krówka
Super Krówka; fot.: Mintel
Krówki pod marką Super Krówka (Me Gusto) oferowane są w wielu unikalnych smakach, takich jak banan, kokos, żurawina czy truskawka, i stanowią poszukiwany obecnie miks przyjemności i prozdrowotnych atrybutów. Są to produkty bezglutenowe i bezmleczne, a także organiczne i przyjazne weganom. Słodzone są cukrem kokosowym, a na ich opakowaniach oraz na dedykowanej stronie internetowej wykorzystane zostały powiedzenia ‘Wiem, co jem’ oraz ‘Jesteś tym, co jesz’, dzięki czemu podkreślone zostało zaangażowanie producenta w oferowanie w pełni ‘dozwolonych przyjemności’.
4. Delecta z Serca Natury Budyń Jaglany
W sierpniu 2017 roku Delecta (Bakalland) poszerzyła swoją linię deserów o budynie jaglane, które dostępne są w trzech smakach: wanilia, czekolada i malina. Każdy wariant bazuje na prażonej mące jaglanej. Nowe desery oferują połączenie aksamitnej konsystencji z uczuciem sytości, a tym samym stanowią ciekawą propozycję dla prozdrowotnie ukierunkowanych konsumentów oraz tych, którzy poszukują nowych smaków i połączeń. Dodatkowo, powinny zdobyć uznanie osób, które poszukują produktów z prostymi i zrozumiałymi listami składników. Według badań firmy Mintel, 35% respondentów w Polsce twierdzi, że nadmiar informacji na opakowaniach produktów żywnościowych sprawia, iż trudniej jest im zaufać danej marce.
5. Inna Bajka Śniadanie Owsianka
Inna Bajka Śniadanie Owsianka; fot.: Mintel
Zdaniem Mintela, wprowadzone pod koniec roku 2017 przez Aybioo owsianki w jednoporcjowych opakowaniach Inna Bajka są dobrym źródłem beta-glukanów i składników typu ‘superfoods’. W ofercie odnaleźć można sześć wariantów smakowych: mango i jagody goji, espresso i morwa biała, kakao i orzechy, śliwka i rokitnik, matcha i chia oraz kokos i ananas. Produkty nie zawierają dodanego cukru lub zawierają cukier kokosowy (w zależności od wariantu) i są odpowiednie dla osób na diecie wegańskiej. Na opakowaniach wykorzystane zostały przykuwające oko ‘bajkowe’ ilustracje i podobne w stylistyce opisy, co może sugerować, że gama pod marką ‘Inna Bajka’ może zdobyć szczególną popularność w gronie młodych odbiorców.
6. Be Raw! Oriental Boost
Be Raw! Oriental Boost; fot.: Mintel
Na fali rosnącej popularności marek wykreowanych przez celebrytów, Ewa Chodakowska we współpracy z Purella Food, wypuściła na rynek przekąski w formie batonów i kulek pod marką Be Raw!. Są to produkty z naturalnym składem, wolne od glutenu i wzbogacone składnikami ‘superfoods’. Na przykład wariant Oriental Boost zawiera coraz bardziej modną kurkumę oraz daktyle, migdały, płatki gryczane, mango, pieprz, kardamon i cynamon.
7. Vitamizu Vegan Cola
Vegan Cola (Vitamizu) odpowiada na rosnące zainteresowanie dietami roślinnymi poprzez zastosowanie bezpośredniego odniesienia do wegańskiego profilu w nazwie, a także wykorzystanie koloru zielonego. Produkt nie zawiera konserwantów i glutenu. Słodzony jest mieszanką cukru trzcinowego i stewii, a tym samym wpisuje się w rosnące zainteresowanie napojami gazowanymi o ulepszonych recepturach. Według badań firmy Mintel, niemal cztery piąte Polaków mówi o obawach związanych z wykorzystaniem w takich produktach składników postrzeganych jako sztuczne, zaś prawie trzy piąte uznaje napoje gazowane z naturalnymi składnikami jako korzystniejsze dla zdrowia.
8. Piątnica Vita-Minki Jogurt Marchewkowo-Owocowy
Jak mówi Honorata Jarocka, adresowane do dzieci jogurty Vita-Minki (Piątnica) wykorzystują projekty opakowań, które inspirowane są zwierzętami, a także oferują ciekawe, owocowo-warzywne kompozycje smakowe. W ofercie są trzy warianty na bazie marchewki: z dodatkiem banana, jabłka i brzoskwini. Każdy z nich zawiera żywe kultury bakterii i jest źródłem białka oraz wapnia, a także witamin A, B2 i B12. Ich receptury są dodatkowo wolne od GMO.
9. Natura Food Shake Proteinowy
Natura Food Shake Proteinowy; fot. Mintel
Shake Proteinowy Natura Food, dostępny w sieci Biedronka, wykorzystuje białko jaja kurzego oraz nie zawiera dodanego cukru, konserwantów oraz sztucznych aromatów. Jest odpowiedzią na rosnący w siłę trend wysokobiałkowy, przy czym produkty bogate w białko stają się coraz bardziej popularne nie tylko wśród konsumentów aktywnych fizycznie, lecz także tych poszukujących benefitów związanych z kontrolą wagi, uczuciem sytości oraz zastrzykiem energii. Co warte podkreślenia, Polacy w dużym stopniu rozumieją znaczenie białka i jego funkcji w diecie. Według danych Mintel ponad dwie piąte respondentów deklarowało, że w czwartym kwartale 2017 roku jedli więcej białka w porównaniu z rokiem ubiegłym.
10. Fitella Koktajl Owocowo-Warzywny

Fitella Koktajl Owocowo-Warzywny; fot. Mintel
Poza wariantami wymagającymi chłodzenia i mrożenia, kategoria mieszanek do przygotowywania koktajli w Polsce powiększyła się o jednoporcjowe alternatywy w proszku. Ich pozycjonowanie bazuje na prostocie i wygodzie, a także szybkości użycia oraz poręczności, a co za tym idzie – możliwości wykorzystania podczas różnych okazji w ciągu dnia. Dodatkowym atutem, który podbija atrybut wygody jest brak konieczności wymieszania zawartości w blenderze. Jednym z przykładów jest adresowana do kobiet marka Fitella, która wypuściła wariant Fitella Koktajl, będący mieszanką suszonych owoców i warzyw z dodatkiem nasion.
11. Zielone Pojęcie Zupa 100% Roślinna
Zielone Pojęcie Zupa 100% Roślinna; fot. Mintel
W lipcu 2017 SyS wprowadził na rynek unikalną linię zup pod nazwą Zielone Pojęcie, które bazują na składnikach roślinnych, co podkreśla informacja na froncie opakowania ‘100% Roślinna’. Aby wzmocnić ‘zielony’ charakter produktów, projekt opakowań również inspirowany jest roślinnymi składnikami, zaś użyte ilustracje przekazują pośrednio komunikaty typu ‘wellness’, sugerując, że składniki roślinne są korzystne dla zdrowia.
12. Frosta Marchewkowe Love z Dynią

Frosta Marchewkowe Love z Dynią; fot. Mintel
W listopadzie 2017 roku Frosta powiększyła gamę mrożonych warzyw i dań o mini serduszka, które oprócz warzyw zawierają także dodatek mąki, oleju słonecznikowego, przypraw i ziół. Dostępne są dwa warianty: marchewka z dynią oraz groszek z bazylią. Zdaniem Honoraty Jarockiej, wartą uwagi taktyką jest wykorzystanie kształtu produktu jako elementu budującego emocje, a także podkreślającego korzyści prozdrowotne, jakie oferują składniki roślinne.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

komentarze (2)
Czy mogą być \"krówki\" bez mleka?
OdpowiedzSkoro synonimem \"zdrowej\" coli jest puszka w kolorze zielonym i napis Vegan w nazwie to dlaczego nie ma być krówki bez mleka? A swoją drogą ciekaw jestem czy pomysłodawcy takiej krówki na bazie kokosa (mleczko i cukier) zastanawiali się ile lasu deszczowego wycięto pod plantację tej palmy i ilu nieletnich pracuje przy zbieraniu kokosów.
Odpowiedz