Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Słodycze i przekąski

Nielsen: Konsumenci szukają normalności w czasie obostrzeń, wracają do alkoholi i art. przyjemnościowych (wideo)

W pierwszych dwóch tygodniach marca Polacy ruszyli do sklepów robiąc hurtowo zakupy na zapas, następnie zaczęli je konsumować, a obecnie widać już pewne objawy powrotu do normalności np. wzrosty sprzedaży alkoholi. Lepiej zaczynają też obecnie radzić sobie słodycze. O wpływie koronawirusa COVID-19 na cały rynek FMCG rozmawiamy z Marcinem Cyganiakiem z firmy badawczej Nielsen.

Nielsen: Konsumenci szukają normalności w czasie obostrzeń, wracają do alkoholi i art. przyjemnościowych (wideo)
O wpływie koronawirusa COVID-19 na rynek FMCG rozmawiamy z Marcinem Cyganiakiem, Commercial Director w firmie Nielsen fot. PTWP

- Na przestrzeni ostatniego miesiąca otoczenie rynkowe zmieniło się diametralnie i widać to było doskonale w pierwszych dwóch tygodniach marca – bardzo gwałtowne wzrosty sprzedaży kategorii FMCG, to były zakupy na zapas, zapobiegawcze. Koszyk artykułów spożywczych notował dwucyfrowe wzrosty, nawet 57 proc. osiągając poziomy jak przed świętami Bożego Narodzenia, czyli najwyższe w roku. Większość kategorii notowała potężne wzrosty, zupełnie niespotykane o tej porze roku, były to ewidentnie zakupy za zapas – mówi serwisowi portalspzowyczy.pl Marcin Cyganiak, Commercial Director Nielsen.

- Od kolejnego tygodnia – od 16 marca - weszliśmy w następną fazę. Restrykcje dla konsumentów są coraz głębsze, coraz silniejsza jest izolacja i coraz rzadsze są wyprawy do sklepów, a Polacy zaczynają konsumować zapasy, które robili z tygodniach poprzednich. W tygodniu 12. tym obserwujemy już spadek koszyka produktów o ok. 7,5 proc. – dodaje.

- Jesteśmy obecnie na etapie tzw. restrict living, czyli życia z restrykcjami i obostrzeniami. Częstotliwość zakupów mocno spadła – deklaruje to 50 proc. badanych konsumentów, a z kolei 60 proc. deklaruje wzrost wielkości swojego koszyka zakupowego. Zmienił się model zakupów – zakupy stają się rzadsze, ale jednocześnie większe – mówi też Marcin Cyganiak.

I dodaje, że w tej początkowej fazie tzw. przygotowawczej, czyli robienia zakupów na zapas, wzrosty sprzedaży zanotowały niemal wszystkie kategorie FMCG, a w szczególności związane z higieną i żywność niepsująca się jak np. mąka, cukier, makarony, ryż, ale też żywność świeża. W tygodniu od 16 marca widać zmianę w strukturze zakupów – nadal rosną kategorie świeże, higieniczne czy niepsujące się, ale sprzedaż pozostałych kategorii zaczyna spadać np. artykuły przemysłowe, czy chemiczno-kosmetyczne.

Zaznacza jednak, że widać już pewien objaw powrotu do normalności, czyli np. wzrostów kategorii alkoholi. – Zarówno alkohole mocne jak i piwo radzą sobie dobrze, a wraz z coraz cieplejszą pogodą piwo będzie radziło sobie coraz lepiej – mówi Marcin Cyganiak.

I wskazuje też, że np. słodycze i kategorie przyjemnościowe w fazie zakupów na zapas radziły sobie gorzej od kategorii tzw. pierwszej potrzeby, ale w fazie życia z obostrzeniami słodycze zaczynają sobie radzić lepiej. Gorzej radzą sobie jednak np. kategorie impulsowe, ale tu może pomóc przeniesienie wzorców sprzedaży z rynków zachodnich. Polacy wrócą też na pewno do lodów, gdy przyjdzie sezon, jednak lodom impulsowym może być ciężko, a lody w wersjach familijnych mogą poradzić sobie bardzo dobrze. Przykładem może być rynek włoski, gdzie konsumenci starają się znaleźć sobie jakiś łącznik z normalnością i codziennym życiem w dramatycznej obecnie sytuacji w tamtym kraju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    słodycze RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    warzywa RSS ALERT    /    owoce RSS ALERT    /    produkty świeże RSS ALERT    /    mąka RSS ALERT    /    ryż RSS ALERT    /    makarony RSS ALERT    /    FMCG RSS ALERT    /    Nielsen RSS ALERT    /    Marcin Cyganiak RSS ALERT    /    lody RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    branża słodyczy RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    rynek lodów RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.21.83
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!