Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Słodycze i przekąski

Rok 2016 będzie trudny dla producentów słodyczy

Zdaniem Arkadiusza Drążka, dyrektora handlowego ZPC Brześć, rok 2016 przyniesie rosnącą konkurencję na rodzimym rynku słodyczy, a tym samym konieczność poszukiwania nowych kierunków zbytu. - Producenci zmierzą się również z drożejącymi cenami surowców, presją marżową ze strony sieci handlowych oraz napływem tanich słodyczy z Ukrainy - zauważa Drążek.

Rok 2016 będzie trudny dla producentów słodyczy
fot. ZPC Brześć

Ekspert podkreśla, że mimo tego, że aż 91 proc. Polaków przyznaje się do kupowania słodyczy, z czego ponad 30 proc. nabywa je kilka razy w tygodniu, to nasz kraj nadal pozostaje w tyle jeżeli chodzi o spożycie wyrobów cukierniczych.

- Choć w ogólnym ujęciu polski rynek słodyczy rośnie od kilku lat w umiarkowanym tempie, niektóre segmenty, takie jak rynek ciastek borykają się w ostatnim czasie z niewielką stagnacją. Zdecydowanym liderem pod względem wzrostu jest za to czekolada i wyroby czekoladowe. Wartość całego rynku szacuje się na około 13 mld zł - zauważa Drążek. 

Jak dodaje jedną z cech charakterystycznych dla rodzimego rynku jest jego duże rozdrobnienia, które wymaga od firm znaczących nakładów pracy, by nie tylko utrzymać się, ale także budować przewagi konkurencyjne. 

- Dodatkowo, poprzednie miesiące pokazały, że poza konkurencją wewnętrzną polskie firmy muszą stawić w tym roku czoła sąsiednim producentom. Mowa tu głównie o ekspansji słodyczy z Ukrainy, która dzięki dostępowi do tańszych surowców może pozwolić sobie na dumping – ceny ukraińskich słodyczy są więc o 35-40 proc. niższe od polskich produktów - podkreśla dyrektor ZPC Brześć. 

Kolejnym problemem, który czeka na polskich producentów słodyczy w najbliższych miesiącach jest surowiec, co potwierdza utrzymująca się tendencja wzrostowa cen cukru oraz kakao. 

- Rosnącym kosztom produkcji towarzyszą duże nakłady na marketing i reklamę, niezbędne by dotrzeć do coraz bardziej wymagających i świadomych konsumentów. Z drugiej strony, dochodzi do tego rosnąca presja cenowa ze strony sieci handlowych, która wymusza na producentach redukcję marż. Biorąc pod uwagę widmo podatku od wielkopowierzchniowych sieci handlowych, presja ta będzie w roku 2016 jeszcze większa - wyjaśnia Drążek. 

Z tych właśnie powodów bieżący rok będzie pełnym wyzwań, ale także szans rozwoju. 

- Wysoka konkurencja wewnętrza wymusza bowiem na firmach intensywne poszukiwania nowych rynków zbytu. Już teraz możemy zauważyć, że polskie słodycze podbijają serca coraz większej liczby zagranicznych konsumentów, trafiając nie tylko na europejskie rynki, ale i do krajów Bliskiego i Daleko Wschodu, Afryki czy Ameryki Północnej. Szacuje się, że około 1/3 produkowanych słodyczy jest przeznaczana właśnie na eksport. Konkurencja, jak również duże oczekiwania ze strony konsumentów przekładają się też na inny, bardzo istotny aspekt - rosnącą jakość polskich wyrobów cukierniczych - podsumowuje Arkadiusz Drążek, dyrektor handlowy ZPC Brześć. 

ZPC Brześć to rodzinna firma, istniejąca od 1984 r. Jej główne wyroby to słomka ptysiowa i groszek ptysiowy. Firma produkuje ciasta ptysiowe, drożdżowe, kruche, babki, a także pierniki. Obecnie przedsiębiorstwo eksportuje swoje wyroby do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Rosji, Estonii a także na Litwę i Łotwę.

Producent z Brześcia Kujawskiego eksportuje produkty także w ramach marki własnej dla dużych sieci supermarketów. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Arkadiusz Drążek RSS ALERT    /    ZPC Brześć RSS ALERT    /    słodycze RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Michał T 2016-01-14 09:42:30
    Niewykorzystywanym kanałem zbierania zamówień i dotarcia do klientów czy to hurtowych czy detalicznych jest nadal internet, tu jest chyba sporo do nadrobienia przez naszych krajowych ciągle narzekających producentów i dystrybutorów, oby nas firmy ukraińskie w tym nie ubiegły

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.254.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!