• Rynek słodyczy i przekąsem może być jednym z bardziej dynamicznych sektorów branży spożywczej w naszym kraju.
  • W najbliższych latach dynamika obrotów w głównych segmentach polskiego rynku słodyczy i przekąsek powinna oscylować wokół 5 proc. rocznie.
  • Stopień rozdrobnienia rynku słodyczy jest wciąż stosunkowo znaczny. Według danych Eurostatu, w branży cukierniczo-ciastkarskiej działa w Polsce ponad 800 podmiotów – więcej niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii.
  • Polska jest nadal dogodnym miejscem do lokalizacji produkcji ze względu na niskie na tle Unii Europejskiej koszty pracy w branży cukierniczo-ciastkarskiej.

Najciekawszą transakcją na rynku spożywczym w ostatnim czasie był zakup akcji ZPC Otmuchów i PWC Odra przez tureckiego giganta z branży słodyczy Kervan Gida. Łatwiej jest też wejść do Polski niż na bardziej ukształtowane i stabilne rynki Europy Zachodniej.

Rynek słodyczy jednym z dynamiczniejszych sektorów branży spożywczej w naszym kraju

Analitycy Banku Pekao przewidują w najbliższych latach dalszy wzrost wartości detalicznego rynku słodyczy i przekąsek w Polsce, a dynamika obrotów w głównych segmentach polskiego rynku słodyczy i przekąsek powinna oscylować wokół 5 proc. rocznie.

- Prognozy dotyczące tempa wzrostu wydatków polskich konsumentów na tego rodzaju produkty sugerują, że może to być w najbliższych latach jeden z bardziej dynamicznych sektorów branży spożywczej w naszym kraju, a to musi przyciągać uwagę zagranicznych inwestorów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paweł Kowalski.

Czytaj też: „Rynek słodyczy i przekąsek może rosnąć o około 5 proc. rocznie”

Konsolidacje na rozdrobnionym rynku słodyczy

- Po drugie, stopień rozdrobnienia tego rynku jest wciąż stosunkowo znaczny. Według danych Eurostatu, w branży cukierniczo-ciastkarskiej działa w Polsce ponad 800 podmiotów – więcej niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Oczywiście większość z nich to małe kilkuosobowe firmy, jednak przestrzeń dla konsolidacji branży wciąż istnieje – mówi też Paweł Kowalski.

- W niektórych segmentach - można tu wskazać przekąski czy słodycze nie zawierające kakao - udział TOP5 producentów w wartości sprzedaży detalicznej wynosi obecnie około 40 proc. Na tle innych dużych sektorów polskiej branży spożywczej (np. branża mięsna czy mleczarska) jest to stosunkowo mało - dodaje.

- Dla dużego zagranicznego gracza może to być zatem z jednej strony szansa na wykrojenie kawałka tortu dla siebie poprzez wejście na nasz rynek z nową marką i jej intensywną promocję, a z drugiej – okazja do przejęcia któregoś z lokalnych graczy i wzmocnienie jego pozycji poprzez zapewnienie środków na ekspansję – wskazuje analityk Banku Pekao.

I podkreśla, że Polska jest też cały czas dogodnym miejscem do lokalizacji produkcji ze względu na niskie na tle Unii Europejskiej koszty pracy w branży cukierniczo-ciastkarskiej.

- Pod tym względem bardziej atrakcyjne są tylko Bułgaria, Rumunia i Węgry, jednak wszystkie te trzy kraje nie mogą pochwalić się równie dobrze rozwiniętym przemysłem cukierniczo-ciastkarskim, co przekłada się na mniejszą liczbę potencjalnych celów zakupowych – ocenia Paweł Kowalski.

- Dla graczy spoza UE dodatkową zachętą jest możliwość ominięcia obłożonych cłami zewnętrznych granic Wspólnoty. Nie należy co prawda nastawiać się na masowe zakupy, jednak punktowe transakcje wykorzystujące nadarzające się okazje (np. chęć wyjścia dotychczasowego inwestora lub problemy z sukcesją w firmach rodzinnych) są jak najbardziej prawdopodobne – wskazuje też analityk Banku Pekao. 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl