• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Rynek słodyczy i przekąsek może rosnąć o około 5 proc. rocznie

Analitycy Banku Pekao przewidują w najbliższych latach dalszy wzrost wartości detalicznego rynku słodyczy i przekąsek w Polsce. - Dynamika obrotów w głównych segmentach polskiego rynku słodyczy i przekąsek powinna w najbliższych latach oscylować wokół 5 proc. rocznie – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paweł Kowalski, ekspert sektora rolno-spożywczego w Departamencie Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao SA.
  • Autor: Barbara Woźniak
  • Data: 08-06-2021, 15:01
Rynek słodyczy i przekąsek może rosnąć o około 5 proc. rocznie
Paweł Kowalski: dynamika obrotów w głównych segmentach polskiego rynku słodyczy i przekąsek powinna w najbliższych latach oscylować wokół 5 proc. rocznie fot. PTWP
  • Dynamika obrotów w głównych segmentach polskiego rynku słodyczy i przekąsek powinna w najbliższych latach oscylować wokół 5 proc. rocznie.
  • Nieco wyższej od tego poziomu dynamiki oczekuje się w segmencie przekąsek, a zbliżonej lub nieznacznie niższej w różnych segmentach wyrobów czekoladowych i ciastkarskich.
  • O ile wzrost konsumpcji ilościowej mogą do pewnego stopnia hamować trendy prozdrowotne, o tyle wyższe dochody ludności powinny przekładać się pozytywnie na wartość obrotów poprzez przesuwanie się popytu w kierunku wyższych półek cenowych, wzrost udziału produktów premium w konsumpcji, czy nawet zwykłe procesy inflacyjne.
  • Duże znaczenie dla perspektyw rozwojowych branży słodyczy i przekąsek ma nie tylko rynek krajowy, lecz również eksport produktów.

Wzrost rynku słodyczy i przekąsek o około 5 proc. rocznie

- Decydujące znaczenie ma tutaj kwestia wzrostowego trendu przeciętnych dochodów polskich gospodarstw domowych. Przekłada się to na potencjał wzrostu ich wydatków na kategorie produktów spożywczych o nieco mniej „niezbędnym”, a bardziej „luksusowym” lub „zachciankowym” charakterze – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paweł Kowalski.

- O ile wzrost konsumpcji ilościowej mogą do pewnego stopnia hamować trendy pro-zdrowotne, o tyle wyższe dochody ludności powinny przekładać się pozytywnie na wartość obrotów poprzez przesuwanie się popytu w kierunku wyższych półek cenowych, wzrost udziału produktów premium w konsumpcji, czy nawet zwykłe procesy inflacyjne - dodaje.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

- Bazujące na tych czynnikach prognozy przewidują, że dynamika obrotów w głównych segmentach polskiego rynku słodyczy i przekąsek powinna w najbliższych latach oscylować wokół 5% rocznie - nieco wyższej od tego poziomu dynamiki oczekuje się w segmencie przekąsek, a zbliżonej lub nieznacznie niższej w różnych segmentach wyrobów czekoladowych i ciastkarskich – mówi też ekspert Banku Pekao.

Dla słodyczy ważny nie tylko rynek krajowy, ale i eksport

 I wskazuje, że w kontekście perspektyw rozwojowych branży warto pamiętać, że duże znaczenie ma dla niej nie tylko rynek krajowy, lecz również eksport produktów.

- Udział bezpośredniej sprzedaży zagranicznej w zagregowanych przychodach polskich firm zajmujących się produkcją słodyczy i ciastek wynosi około 35-40%. Warto podkreślić, że eksport tych wyrobów z naszego kraju w ostatnich latach rozwija się bardzo dobrze – w minionej dekadzie jego wartość rosła średnio o 11% rocznie i nawet w kryzysowym 2020 r. zwyżkowała o 5% - mówi Paweł Kowalski.

- Co ważne, jest to jedna z nielicznych kategorii żywności, w przypadku których istotną rolę – poza rynkiem unijnym – odgrywa także dynamicznie rosnąca sprzedaż poza granice Wspólnoty (w latach 2010-2020 średnioroczny wzrost o 10%, udział w łącznych przychodach eksportowych około 35%) - dodaje.

- Czynniki popytowe są zatem korzystne dla branży zarówno w wymiarze krajowym, jak i eksportowym. Wyzwaniem dla producentów może być natomiast przeciwdziałanie erozji marż i rentowności w warunkach rosnącej presji kosztowej (koszty pracy, energii) oraz silnej zmienności cen surowców do produkcji (zwłaszcza silnie zmienne globalne ceny kakao) – podkreśla też analityk Banku Pekao.

Czytaj także: Polsko-tureckie słodkie alianse

 

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!