Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Słodycze i przekąski

Słodsze oblicze drugiej koronaWielkanocy

To już druga Wielkanoc, w trakcie której świat walczy z pandemią koronawirusa. Dla branży słodyczy Święta Wielkanocne są jednym z najważniejszych okresów sprzedaży. Polacy są już bardziej oswojeni z epidemią niż rok temu, a stosunek do trwających obostrzeń też jest już inny. Jaka będzie koronaWielkanoc 2.0 dla branży i dla nas wszystkich, którzy mamy już dość koronawirusa?

Słodsze oblicze drugiej koronaWielkanocy
Jaka będzie koronaWielkanoc 2.0 dla branży słodyczy? fot. Shutterstock

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 01-04-2021, 15:46

Zachęcamy do przeczytania pełnego tekstu w Strefie Premium: „KoronaWielkanoc 2.0”

Według Inquiry Polacy obawiają się koronawirusa znacznie mniej niż rok temu. Obecnie około 55 proc. z nas deklaruje, że boi się zarażenia, a rok temu było to aż 71 proc. osób. To wyraźny spadek obaw przed COVID-19, co ma też wpływ na dokonywane wybory, również w kontekście Świąt Wielkanocnych.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

- Polskie społeczeństwo dostosowało się do życia w czasie pandemii, a w wielu wypadkach wielkanocne tradycje wygrywają z poczuciem zagrożenia. Dla wielu osób nie będą to jednak wesołe święta, a na pewno inne niż zwykle – podkreśla Agnieszka Górnicka, prezes agencji badań rynku Inquiry.

Również branża słodyczy zdołała się nieco przyzwyczaić do tzw. nowej normalności.

- Rynek sprawnie dostosował się do nowej rzeczywistości. Dziś ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią mają nieznaczny wpływ na wielkość sprzedaży, jednak nie bez wpływu pozostaje fakt, że święta będziemy spędzać w gronie domowników bez rodzinnych wizyt. Będzie to już druga Wielkanoc, którą będziemy obchodzili w warunkach pandemii. Dlatego też w tym roku przygotowaliśmy się optymalnie do tego ważnego okresu handlowego – mówi Adam Frajtak, wiceprezes Grupy Otmuchów.

 - Dla branży słodyczy będzie to z pewnością wymagający czas, choć w tym roku funkcjonujemy już w tzw. nowej normalności, do której zdołaliśmy trochę przywyknąć. Przekłada się ona na nasze decyzje, wymaga dużej elastyczności i otwartości, zmienia nawyki konsumentów - dodaje.

Pandemiczna rzeczywistość trwa od roku. Sytuacja kategorii słodyczy, które ucierpiały w pierwszych miesiącach pandemii, czyli formatów impulsowych takich jak m.in. batony, wafle, praliny czy rogaliki, z czasem się ustabilizowała, a konsumenci w dużej mierze wrócili do dawnych nawyków zakupowych. Pozwala to zakładać nieco bardziej optymistyczny scenariusz, jeżeli chodzi o wyniki sprzedaży oferty wielkanocnej w tegorocznym sezonie i kolejnych miesiącach.

Na tegoroczne Święta Wielkanocne Polacy wydadzą już więcej niż przed rokiem.

- Dane rynkowe pokazują, że polski konsument nie oszczędza na świętach. Średnio Polacy na zakupy wielkanocne wydadzą w tym roku między 300, a 400 złotych, co stanowi wzrost w stosunku do ubiegłego roku – wówczas była to kwota między 200 a 300 złotych. Skąd ta zmiana? Ma ona związek przede wszystkim ze wzrostem cen, ale również z nastrojami konsumentów. Ci chcą odreagować pandemiczną rzeczywistość i nie oszczędzać na świętach. Podczas pandemii zmienił się również koszyk zakupowy Polaków – konsumenci przeznaczają więcej pieniędzy na artykuły spożywcze kosztem towarów nieżywnościowych czy usług - mówi Marek Moczulski, prezes Unitop, firmy produkującej sezamki i chałwę.

Zeszłoroczne święta Wielkiej Nocy przypadły na czas, w którym konsumenci, producenci i sprzedawcy mierzyli się z nową rzeczywistością, zaistniałą w związku z pandemią COVID-19. Po początkowym ograniczeniu zakupów, konsumenci, skupiając się przede wszystkim na artykułach pierwszej potrzeby,  stopniowo wracali do ulubionych kategorii przyjemnościowych m.in. słodyczy.

- Kalendarz naszej fabryki rządzi się swoimi prawami – prace nad wielkanocną ofertą trwają już w okresie Bożego Narodzenia (...) Odpowiadamy także na aktualne trendy konsumenckie tj. np. częstsze gotowanie w domu – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.

Również prezes Spółdzielni Pracy Cukry Nyskie wskazuje, że tegoroczna Wielkanoc może oznaczać, że bardzo wiele osób zamieni słodycze ze sklepu na własne, domowe wypieki.

- Nadchodzące Święta Wielkanocne, tak jak ubiegłoroczne, odbędą się w reżimie sanitarnym, co spowoduje ograniczenia rodzinnych spotkań oraz zmniejszenie ilości zakupów. Również dla branży słodyczy będzie to trudny okres, ponieważ bardzo wiele osób zamieni słodycze ze sklepu na ciasta upieczone w domu. Spowoduje to niewątpliwie spadek sprzedaży słodyczy - mówi Andrzej Chomyszczak, prezes Spółdzielni Pracy Cukry Nyskie.

Wielkanoc w ubiegłym roku stanowiła symboliczny początek zwrotu Polaków ku domowym wypiekom, który trwa nadal. Według agencji Inquiry, dokładnie tak jak rok temu 65 proc. osób zamierza przygotować wszystkie posiłki w domu, a 35 proc. respondentów część jedzenia zamówi. 

Z badań agencji Inquiry wynika też, że chęć Polaków do powrotu do „normalności” widać również w odpowiedziach dotyczących sposobu przygotowania Wielkanocy. Wyraźnie więcej osób niż roku temu deklaruje, że przygotuje „takie same Święta jak zazwyczaj” (35% vs 18%), a całkowita rezygnacja z obchodzenia świąt wielkanocnych jest rzadsza (12% vs 19%). Interesujące, że takie osoby zdecydowanie rzadziej niż w 2020 roku opowiadają, iż powodem braku obchodzenia świąt jest obecna sytuacja, w której ciężko lub nawet nie powinno się świętować.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

OTMZakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów SA

więcej informacji:

słodycze RSS ALERT    /    branża słodyczy RSS ALERT    /    pandemia RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    czekolada RSS ALERT    /    ZPC Otmuchów RSS ALERT    /    Grupa Otmuchów RSS ALERT    /    Adam Frajtak RSS ALERT    /    Unitop RSS ALERT    /    Marek Moczulski RSS ALERT    /    Cukry Nyskie RSS ALERT    /    Andrzej Chomyszczak RSS ALERT    /    Lotte Wedel RSS ALERT    /    Aleksandra Kusz vel Sobczuk RSS ALERT    /    Inquiry RSS ALERT    /    Agnieszka Górnicka RSS ALERT    /    wyroby czekoladowe RSS ALERT    /    Wielkanoc RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!