Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Słodycze i przekąski

Świadomy konsument może wybrać produkty zawierające nawet 72 procent mniej soli

- Brytyjczycy udowodnili, że przeciętny koszyk zakupowy zawiera ilość soli odpowiadającą 128 opakowaniom chipsów. Poprzez akcje edukacyjne można ograniczyć tę ilość o ponad 70 proc. - przekonywał Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia podczas konferencji "Uważaj na ukrytą sól".

Świadomy konsument może wybrać produkty zawierające nawet 72 procent mniej soli
W przeciętnym koszyku zakupowym może znajdować się nawet 72 procent mniej soli. fot. shutterstock

Dyrektor IŻŻ przywoływał również wyniki badań, które udowodniły, że kampanie prowadzone przez kilka miesięcy w brytyjskich szkołach doprowadziły do zmniejszenia spożycia soli o 25 proc. u dzieci i rodziców. - W niektórych krajach już od kilku do kilkunastu procent młodzieży przed 18 rokiem życia ma nadciśnienie tętnicze. Gdy trwa ono przez 10-15 lat to już w bardzo młodym wieku doprowadza do groźnych zmian naczyniowych - dodał Jarosz.

W ciągu ostatnich lat przybyło danych na temat szkodliwości soli. - Połowa udarów, zawałów serca, rak żołądka, kamica nerkowa, osteoporoza są związane ściśle z nadmiernym spożyciem soli. Obecnie wiemy już, że sól odpowiada także m.in. za postępującą demencję, Alzheimera i szereg innych postaci otępienia. Wiemy już z całą pewnością, że ma także znaczenie dla metabolizmu i rozwoju tkanki tłuszczowej, a w efekcie stanowi ryzyko otyłości brzusznej. Nadmierne spożycie soli doprowadza do przewlekłego stanu zapalnego w organizmie. Wzrost spożycia soli o 1 gram powoduje wzrost ryzyka nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży o 28 proc. i u dorosłych o 26 proc. U osób spożywających więcej soli pobudzany jest środek apetytu, przez co są oni predysponowani do spożycia większej ilości napojów słodzonych - dodał Jarosz.

Dr Mirosław Jarosz przypomniał, że głoszone przez niektórych specjalistów postępy walce z otyłością okazały się przedwczesne. - Owszem, w pewnym stopniu poprawia się sytuacja jeśli chodzi o BMI, natomiast wciąż przybywa populacji z najgroźniejszą otyłością brzuszną. Dlatego nie możemy mówić o walce z epidemią otyłości bez świadomości, że musimy walczyć także ze spożyciem soli - mówił dyrektor IŻŻ.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mirosław Jarosz RSS ALERT    /    IŻŻ RSS ALERT    /    Instytut Żywności i Żywienia RSS ALERT    /    sól RSS ALERT    /    sól w produktach spożywczych RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • artmetic ekonsulting 2016-03-09 00:43:58
    Polecamy świadomym konsumentom E-dodatki do żywności. Artmetic.pl

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!