Chiny miały być jabłkowym rajem, który pozwoli poszkodowanym przez rosyjskie embargo sadownikom sprzedać nadwyżki owoców. Rynek ten miał być również motorem do inwestycji w branży i jej przeobrażenia. Otwierano go z hukiem, ogłaszano pierwsze wysyłki i spodziewano się transportu rzędu 30-40 tys. ton rocznie. Jednak nie udało się Appolonii, nie udaje też innym. Brakuje konsolidacji na wielu poziomach. Problemem są formalności - informuje Puls Biznesu.
Zdaniem Rong Nie, dyrektora w firmie Chongqing Jinguoyuan Trading, która importuje jabłka z Polski, osiągają one pozytywne rezultaty, ale nie można jeszcze mówić o sukcesie. - Przed polskimi jabłkami stoją wyzwania wynikające ze specyfiki chińskiego rynku, odmiennego od rynku europejskiego także pod względem upodobań względem smaku i wyglądu jabłek - powiedział.
Produkcja jabłek w Polsce w tym roku, pomimo kilku negatywnych zdarzeń pogodowych, jak np. liczne gradobicia, była na wystarczającym poziomie by zaspokoić popyt na polskie jabłka. Jednak ceny najpopularniejszych odmian nie są zadowalające - mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia.
Dyrektor Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego w Warszawie uznał Appolonię Sp. z o.o za Zrzeszenie Organizacji Producentów (ZOP). Jest to nowy etap w organizowaniu się producentów owoców i warzyw, kiedy to uznane organizacje tworzą struktury wyższego rzędu (zrzeszenia organizacji producentów), w celu dalszej koncentracji podaży dającej szanse na lepsze funkcjonowanie na rynku i większe korzyści dla członków - informuje KZGPOiW.
– W 2017 r. powinniśmy wyeksportować do Chin około 4 tys. ton jabłek, czyli tyle, ile od lat rocznie eksportuje tam cała Francja. Docelowo może być to nawet 80 tys. ton – mówi Rzeczpospolitej Michał Lachowicz, prezes Appolonii, zrzeszenia organizacji producentów owoców. To pierwsza firma, która podpisała kontrakt na eksport jabłek z Polski do Chin – czytamy w Rzeczpospolitej.
- Perspektywy sprzedaży jabłek w kolejnym sezonie jak zwykle są bardzo dobre, jednak zobaczymy jaki będzie efekt ostateczny. Sam jestem sadownikiem i chciałbym, żeby ceny były wysokie, ale finalnie pokaże nam to sezon – mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia, szef grupy La-Sad.
- Chiński rynek jest perspektywiczny. Jednak przed nami i przed naszymi chińskimi partnerami jeszcze wiele wyzwań – mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes konsorjum Appolonia, szef grupy La-Sad.
- Obecnie rozgrywa się przyszłość polskiego sadownictwa. Niezależnie od tego, jak będziemy działać, to na lata zostanie to, co robimy dzisiaj. Żyjemy w czasie rewolucji, kolejnej ale mam wrażenie, że ostatniej. Ostatniej - jednak najważniejszej, dlatego jeżeli teraz nie usiądziemy, nie zaczniemy rozmawiać i myśleć nad tym jak ułożyć rynek zarówno polski, europejski, jak i wschodni, to niestety przegramy – mówił Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia podczas konferencji „Sady i Ogrody na Narodowym”.
Choć Polska chwali się rosnącymi rokrocznie statystykami produkcji w wielu kategoriach owoców i warzyw, zdaniem części ekspertów, wzrost nie ma biznesowego uzasadnienia, dopóki nie będzie pewnych stałych odbiorców - czytamy w Pulsie Biznesu.
- W czwartek 10 listopada przygotowaliśmy pierwszą partię jabłek do Chin. Obecnie jest ona w trakcie wysyłki. To pierwsza w historii wysyłka polskiego jabłka na ten rynek. Chiny to bardzo perspektywiczny rynek, który ma jednak niezwykle wysokie wymagania - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia.
Zdaniem Michała Lachowicza, prezes konsorcjum grup producentów owoców Appolonia, na razie jest za wcześnie, aby oceniać sytuacje na rynku jabłek deserowych. - Niskie ceny obecnie są pochodną tego, że nikt tak na prawdę nie wie co nas czeka w tym sezonie - dodaje.
Podczas sesji „Proces budowania marki – od no name do produktu markowego”, która odbyła się w ramach IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu, zaproszeni goście starali się odpowiedzieć na pytanie, jak wykorzystać doświadczenie firm w kształtowaniu dobrego wizerunku branży spożywczej i polskiej żywności jakościowej.
– Przez ostatnie dwa lata, po wprowadzeniu embarga na europejską żywność, została wykonana ogromna praca, związana tak naprawdę z szukaniem zupełnie nowych rynków zbytu. Rosja była kluczowym partnerem handlowym i bez tego rynku na dzień dzisiejszy jest zdecydowanie ciężej w branży – mówił Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia i szef Grupy La-sad, podczas debaty "Proces budowania marki - od 'no name' do produktu markowego", w ramach IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2016.
- Nawet jeśli nasze odmiany jabłek są nieznane w Chinach to przy odpowiednim przekazie marketingowym i odpowiednim podejściu partnera możemy przekonać Chińczyków do polskich owoców – mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl, Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia i szef grupy La-Sad.
– Można wejść na rynek bez integracji tylko trzeba ograniczyć ten rynek. Pojedyncza grupa nie opanuje całościowo Chin, a jedynie może dostarczać produkt do jednego dystrybutora czy miasta. Kluczową kwestią pozostaje jakość – mówił Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia i szef Grupy La-Sad, podczas debaty na konferencji pt. "Eksport jabłek do Chińskiej Republiki Ludowej".
21 czerwca br. nastąpiło podpisanie listów intencyjnych pomiędzy China Poland Traiding Platform a konsorcjum Appolonia oraz China Poland Traiding Platform a Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW). Listy intencyjne dotyczą zakupów jabłek oraz ich promocji w Chinach.
- Utrudnienia nabywania czy posiłkowania się pracą pracowników ze Wschodu spowoduje zawyżenie kosztów pracowniczych i wzrost cen produktów. A jeżeli nie, to nastąpi fala bankructw, która dotknie poszczególnych sadowników i będzie znacznie szersza niż to co może wywołać rosyjskie embargo – mówił podczas EEC 2016 w Katowicach serwisowi www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia.
- Umowa TTIP budzi wiele emocji wśród producentów żywności, ale nikt nie zna szczegółów tego porozumienia – powiedział Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności podczas debaty „Globalna konkurencja na rynku żywności”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
- Stany Zjednoczone zawsze są w pierwszej trójce producentów owoców w skali światowej. Nawet jeśli znajdzie się nisza na polskie jabłka to nie będą to duże ilości. Rynek kanadyjski został otwarty, a mimo to eksport nie funkcjonuje. Wymagania jakie nałożono na europejski produkt powodują wielkie trudności w nawiązaniu współpracy stałej na większą skalę – mówił Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia podczas debaty „Globalna konkurencja na rynku żywności” na Europejskim Kongresie Gospodarczym.
- Nawet jeśli Rosja zniesie embargo, musimy mieć świadomość, że to nie będzie ta sama Rosja. Nie sprzedamy już tam jabłek takich, jakie sprzedawaliśmy wcześniej – mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes konsorcjum grup producenckich Appolonia.
Polski i chiński rząd pracują nad porozumieniem handlowym między tymi krajami. Konsorcjum sadownicze Appolonia zaczęło poszukiwać kontaktów handlowych w Chinach już 3 lata temu. Przedstawiciele tej grupy mają nadzieję na otwarcie chińskiego rynku dla polskich jabłek we wrześniu jeszcze tego roku - informuje freshplaza.com.
Producenci owoców narzekają na zmniejszony popyt na jabłka deserowe w kraju i malejący eksport. Sprzedaż spadła o połowę, a chłodnie są zapełnione w 90 proc. Problemy spowodowane są m.in. mechanizmem wycofywania owoców używanym w UE - informuje Puls Biznesu.
- Wspólnie możemy zdobywać nowe rynki i zwiększać grono odbiorców polskich jabłek, co pozwoli zarówno na wzrost cen sprzedaży, a tym samym zwiększenie naszych dochodów. Przed nami kolejne lata wyzwań – mówił Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia oraz szef grupy La-Sad, podczas 8. Konferencji Odmianowej w Nowej Wsi koło Warki.
- Embargo spowodowało coś co było nam bardzo potrzebne, a mianowicie reklamę w całym świecie. Władimir Putin nawet sam dobrze nie wie, jak wiele zrobił dla polskiego sadownictwa. Z jakiś przyczyn to nie papryka, pieczarka czy pomidor stały się symbolem embarga, tylko jabłko – i to nie holenderskie czy włoskie, ale właśnie polskie. Polskie jabłka stały się międzynarodowym symbolem rosyjskiego embarga - mówi w wywiadzie dla www.sadyogrody.pl, Michał Lachowicz, prezes konsorcjum grup producenckiej Appolonia oraz szef grupy La-Sad.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!