Agencja badawcza Nielsen przygotowała zestawienie alkoholi najczęściej spożywanych przez Polaków. W Nielsenie monitorowanych jest 14 kategorii napojów alkoholowych. Spośród nich wybranych zostało 10, na które Polacy wydali w 2018 najwięcej pieniędzy w handlu detalicznym. W Polsce niekwestionowanym liderem jest piwo, na które w ubiegłym roku wydaliśmy 16,7 mld złotych. Kolejne miejsca na podium zajmują wódka i whisky.
- Polskie firmy spożywcze mają problem z kreowaniem marek. Z budowaniem polskich brandów jest trochę tak, że wszyscy o tym mówią, ale mało kto to robi - mówi w wywiadzie dla portalspozywczy.pl, Krzysztof Pawiński, prezes zarządu Grupy Maspex Wadowice.
Rynek alkoholi to globalnie rynek zmniejszającego się wolumenu, a zwiększającej się wartości i tak samo dzieje się w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat. Najbardziej perspektywiczne segmenty rynku alkoholi w Polsce to m.in. whisky oraz wino. Źródłem wzrostu jest też sprzedaż alkoholi do gastronomii – ocenia prezes Grupy Ambra, Robert Ogór.
Brandy i koniaki to w Polsce kategoria stabilna, która w przeciwieństwie np. do whisk(e)y nie rozwija się. I tak już chyba pozostanie. Szczególnie koniak jest trunkiem wymagającym. Z racji ceny, ale i świadomej polityki producentów, jest uplasowany na pozycji produktu luksusowego, zdecydowanie nie do codziennej konsumpcji - wyjaśnia Piotr Imach, dyrektor naczelny Domain Menada w komentarzu do raportu „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".
- Na polskim rynku zaobserwować można bardzo ciekawy trend. Po wielu latach szybkiego rozwoju marek własnych w kategorii słodyczy, konsument zaczyna zwracać coraz większą uwagę na produkty markowe. Nasycenie rynku produktami private label jest już na tak wysokim poziomie, że konsument na nowo zwraca się ku produktom brandowym - powiedział serwisowi portalspozywczy.pl podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Enrico Bottero, dyrektor generalny Ferrero Polska Commercial.
Valerie Chapoulaud-Floquet, która wcześniej zajmowała stanowiska kierownicze w takich firmach, jak L'Oreal i Louis Vuitton, została wybrana nowym dyrektorem generalnym alkoholowej spółki Remy Cointreau. Swoje nowe stanowisko obejmie w połowie września bieżącego roku.
Jak informuje portal Inquirer, koncern Diageo rozmawia na temat sprzedaży producenta whisky Whyte & Mackay firmie Emperador Inc., która należy do grupy Alliance Global z Filipin. Spekuluje się, że rozmowy są już na zaawansowanym poziomie, a transakcja może opiewać na około 675 mln dolarów (400 mln funtów brytyjskich).
- Największy udział w kategorii alkoholi kolorowych mają likiery łącznie z wódkami smakowymi, których popularność w Polsce systematycznie rośnie - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Wyniki prestiżowego rankingu branży alkoholowej Millionaires' Club 2012, przygotowanego przez firmę badawczą Euromonitor International, przynoszą zaskakujące informacje. Polska marka wódki Krupnik, produkowana przez spółkę Belvedere zanotowała skok sprzedaży w ciągu roku o 137 procent i stała się światowym liderem wzrostu - informuje serwis Onet.pl.
Dystrybutor alkoholi Ambra stała się współwłaścicielem bułgarskiej marki brandy Słoneczny Brzeg. Po tym, jak w 2010 roku nabyła prawa do marki pliska, grupa jest obecnie wyłącznym importerem i dystrybutorem tych dwóch bułgarskich marek na rynkach: Polski, Czech, Słowacji i Rumunii.
W 2011 roku Ukraińcy wydali prawie 30 mld hrywien (3,75 mld dol.) na wódkę, wypijając 1,1-1,2 mld półlitrowych butelek - podał ukraiński portal finansowy Maanimo. Wódka jest absolutnym liderem rynku mocnych alkoholi na Ukrainie. Z setki zakupionych butelek 93 to wódka, 6 - brandy, reszta - to m.in. whisky, gin czy też rum.
Spowolnienie gospodarcze zmusza firmy do restrukturyzacji swoich ofert. Firmy słabsze redukują portfolio i dla obniżenia kosztów eliminują nieefektywne oferty. Natomiast firmy silne szukają okazji, aby rozszerzyć swoją działalność na nowe oferty, rynki lub grupy klientów. Mamy więc obecnie okres intensywnych zmian na rynku - zauważa Jarosław Flipek, prezes Codes Strategie.
Grupa Ambra chce inwestować w marki alkoholi mocnych z segmentu premium. - Będziemy rozwijać nasze marki brandy i whisky, chcemy być obecni w mniejszych kategoriach segmentu alkoholi mocnych - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl prezes Ambry Robert Ogór.
Rynek wódki w Polsce, choć bardzo konkurencyjny, ma jeszcze potencjał wzrostu i jest otwarty na nowe marki - uważa William V. Carey, prezes CEDC. - W tym roku spodziewamy się dalszych wzrostów w alkoholach typu whisky i brandy - mówi serwisowi portalspozywczy.pl.
Od grudnia 2007 do listopada 2008 Polacy kupili prawie 3 mld litrów różnego rodzaju alkoholi. W analizowanym okresie rynek alkoholi w Polsce był wart 25 mld zł. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, oznacza to wzrost o 9,2 proc. ilościowo i aż 16,9 proc. wartościowo.
Całkowita sprzedaż alkoholi mocnych od lutego 2007 r. do stycznia 2008 r. wyniosła 216,6 mln litrów. Na trunki takie jak wódka, whisky, brandy, gin czy koniak Polacy wydali 8,8 mld zł. Porównując do analogicznego okresu sprzed roku, kategorie te odnotowały wzrost o 15,5 proc. w ujęciu ilościowym oraz o 17,8 proc. w ujęciu wartościowym - wynika z badań firmy Nielsen.
Ekspert: Branże mleczarska i mięsna muszą skuteczniej odpierać ataki Sylwii Spurek
Puda: Próby eliminacji mięsa i mleka z diety to niebezpieczna lewicowa ideologia
Zamienniki mięsa, czyli komu odjechał pociąg?
Ekstradycja Henryka K. coraz bliżej?
KRD-IG: Zakaz reklamy mięsa i mleka to działanie na szkodę interesu Polski i UE
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!