9 marca 2021 • 10:00-12:00
PARTNERZY DEBATYRośnie zainteresowanie firm z Azji i USA do inwestowania w Polce, która przyciąga jakością infrastruktury i dostępem do wykształconej mobilnej i efektywnej kadry - ocenia firma doradcza CBRE. Zauważa, że Polska stała się też głównym kierunkiem relokacji firm z Białorusi.
Straty z tytułu ograniczeń w funkcjonowaniu galerii handlowych wynoszą już ok. 30 mld zł - wynika z opublikowanego w środę komentarza szefowej Polskiej Rady Centrów Handlowych Magdaleny Frątczak.
Po spadkach sprzedaży w pandemii, centra handlowe usprawniają inne kanały dotarcia do klientów oraz poszukują możliwości rozwoju poprzez e-commerce, ulice handlowe i centra typu "convinence" - wskazuje CBRE w podsumowaniu roku 2020.
Eksperci firmy wskazują, że zmiana preferencji konsumentów w kierunku e-zakupów jedzenia będzie wymagać większej powierzchni magazynów chłodniczych. Już teraz widać ich dynamiczny rozwój, choć na razie inwestorzy napotykają na trudności.
Od lutego br. rynek nieruchomości komercyjnych przeżywa trzęsienie ziemi w obszarze zarządzania obiektami. Pandemia spowodowała, że z dnia na dzień w centrach handlowych musiały zostać wprowadzone w życie różnego rodzaju rozwiązania zgodne z rozporządzeniami. Największym wyzwaniem dla zarządców nieruchomości było wypracowanie od zera odpowiednich procedur, co wymagało intensywnej współpracy właścicieli nieruchomości, zarządców, najemców i prawników - uważa Piotr Karpiński, szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE.
– Pracownicy częściej niż kiedykolwiek doświadczają stresów związanych z pandemią, pracą zdalną, opieką nad dziećmi i potrzebują wsparcia psychologicznego – mówi Joanna Kotzian, współzałożycielka Well.hr. Dlatego też programy wellbeingowe w firmach w dobie koronawirusa koncentrują się na innych kwestiach niż do tej pory, ale są tak samo ważne dla pracowników, a nawet ważniejsze niż kiedykolwiek.
Po pandemii wielu konsumentów pozostanie ze swoimi „nowymi” nawykami zakupowymi, bliżej miejsc zamieszkania - uważa ekspertka ds. ulic handlowych w CBRE Renata Kamińska. Dodała, że w epidemii zyskały przestrzenie handlowe ulokowane w dzielnicach sypialnych, mniej ulice handlowe w centrach miast.
Ze względu na pandemię, już 76 proc. osób korzystających z internetu co najmniej raz w miesiącu wybiera się na zakupy online - wynika z badania zleconego przez CBRE. Dodano, że odpowiada na to rynek, ponieważ rynek magazynowy nad Wisłą rośnie.
Liczba klientów centrów handlowych we wrześniu sięgnęła ok. 80 proc. zeszłorocznej, oznacza to, że co piąty klient nie wrócił na stacjonarne zakupy, co jest bezpośrednią konsekwencją epidemii koronawirusa - czytamy w opublikowanym we wtorek raporcie CBRE.
Oferta zakupowa do 2030 roku dostosuje się do zmieniającej się struktury demograficznej mieszkańców Polski. Rynek zdominują miejsca oferujące szybkie, codzienne zakupy blisko miejsca zamieszkania. Natomiast rozwój e-commerce i nowych technologii pozwoli wykorzystać dane o preferencjach konsumenta także na zakupach stacjonarnych – wynika z prognoz CBRE. Wzrośnie też udział powierzchni handlowej w miastach średniej wielkości.
51 proc. osób chciałoby, aby sklepy były otwarte w każdy dzień, przeciwnego zdania jest co trzeci respondent – wynika z badania zleconego przez CBRE. Mężczyźni bardziej niż kobiety dostrzegają mankamenty zakazu handlu w niedzielę – odpowiednio: 53 proc. vs. 48 proc.
W pierwszej połowie 2020 r. w naszym kraju przybyło ok. 130 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, czyli tyle, ile w obliczu rozpoczynającej się epidemii Covid-19 prognozowano na cały rok – wynika z najnowszego raportu CBRE „Market View 1H 2020”.
Już 55 proc. Polaków w czasie niedawnego zamknięcia centrów handlowych zrobiło chociaż raz zakupy przez internet. Najczęściej kupowane produkty online to ubrania, kosmetyki oraz artykuły przemysłowe. Zakupy spożywcze znalazły się dopiero na 6. pozycji. Okazuje się, że nie tylko jedzenie wolimy kupować stacjonarnie. Aż 45% osób przyznaje, że jedyną motywacją do odwiedzenia wirtualnego sklepu były ograniczenia związane z epidemią i nie zamierza przerzucić się na zakupy online. Przeciwnego zdania jest co trzeci Polak, który zakłada zwiększenie częstotliwości kupowania przez internet – wynika z badania zleconego przez CBRE.
Finansowanie bankowe jest najbardziej popularną i dostępną formą finansowania nieruchomości komercyjnych w Polsce. Ze względu na pandemię oraz spowolnienie gospodarcze, banki przykręciły kurek z kredytami - poinformowała w środę spółka CBRE.
Millano Group, jeden z czołowych producentów wyrobów czekoladowych w Polsce, podjął decyzję o poszerzeniu swojej działalności w ramach centrum logistycznego Tristar Poznań z portfela Tristan Capital Partners i White Star Real Estate. Firma, którą reprezentowała międzynarodowa agencja doradcza CBRE, przedłużyła istniejącą umowę najmu i zdecydowała się na wynajęcie dodatkowej powierzchni, zajmując łącznie prawie 16 tys. mkw.
Praca zdalna dla Polaków i Słowaków nie była zaskoczeniem. Odpowiednio tylko 16% i 15% pracowników nie miało do czynienia z tą formą wykonywania obowiązków przed epidemią. Dużo większym wyzwaniem praca zdalna była dla Węgrów, bo aż 66% osób nie robiło tego wcześniej. Bez względu jednak na stopień przygotowania, pracownicy z Polski, Węgier, Słowacji, Czech oraz Rumunii są zgodni, że do pracy zdalnej wystarcza laptop i internet. Jednogłośnie też wskazują, że pracując z domu najbardziej tęsknią za wyraźnym oddzieleniem życia prywatnego i zawodowego oraz za rozmowami ze współpracownikami – wynika z badania CBRE „Working from home survey 2020”.
Rynek handlowy mocno odczuwa skutki panującej epidemii koronawirusa. Optymistyczne prognozy z początku roku, związane z aktywnością deweloperską szybko zostały zweryfikowane. Co prawda, końcówka pierwszego kwartału 2020 to ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej w budowie, jednak do końca roku do użytku uda się oddać tylko ok. 140 tys. mkw. tej przestrzeni. To oznacza, że cały 2020 zamkniemy z aż 50% spadkiem względem 2019 roku – wynika z najnowszego raportu CBRE „Market View: rynek handlowy w Polsce w I kwartale 2020”.
Praca zdalna to szansa na więcej czasu wolnego dla pracownika. Jak to możliwe? Działając z domu jesteśmy w stanie zaoszczędzić aż 1,4 dnia roboczego, bo wykorzystujemy czas bardziej efektywnie niż w biurze – wynika z badania Airtasker. Eksperci CBRE wskazują na sześć zasad, które pomogą jak najlepiej zorganizować pracę w domu.
Zdecydowana większość polskich pracowników liczy na możliwość pracy zdalnej przez co najmniej jeden dzień w tygodniu (86%). Rekordziści chcieliby pracować poza biurem nawet 4 dni – wynika z badania Grafton Recruitment i CBRE.
Już co drugi Polak co najmniej raz w roku korzysta z oferty hotelowej na terenie naszego kraju – wynika z badania zleconego przez CBRE. Na nocleg w hotelu zdecydowanie częściej decydujemy się prywatnie niż służbowo, stąd średnia długość pobytu to zwykle 2-3 noce, czyli weekendowy odpoczynek
2/3 Polaków przyznaje, że zakaz handlu w niedzielę nie wpłynął na częstotliwość ich odwiedzin centrów handlowych, jedynie przesunął dzień zakupów – wynika z badania zleconego przez CBRE. Wskazano, że przy nieczynnej strefie handlowej, wybierają kino, strefę zabaw dla dzieci czy restauracje.
PG Dutch Holding I B.V. (Grupa Panattoni) oraz CBRE Europe Value Partners 2 Holding S.C.A. złożyły 17 stycznia wniosek do UOKiK o zgodę na utworzenie przez PG Dutch oraz EVP2 Holding wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji wspólnego projektu, polegającego na budowie parku magazynowo-logistycznego.
Polska pozostaje niekwestionowanym liderem pod względem istniejącej powierzchni magazynowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Nasze zasoby całkowitej powierzchni przemysłowo-logistycznej przekroczyły w pierwszym kwartale bieżącego roku 16 mln mkw. – podają eksperci CBRE w najnowszym raporcie „Poland Market Outlook 2019”. Oznacza to aż 17 proc. wzrost w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!