W UE oświadczenia zdrowotne mają pomagać konsumentom zrozumieć jaki wpływ na zdrowie ma kupowana przez nich żywność, a producentom w jasnym oznaczaniu opakowań. Badania naukowców z projektu „Health Claims Unpacked” pokazują, że nie zawsze tak jest. Technologia i nauka mogą pomóc.
- Jedno jest pewne – jeść będziemy zawsze - dlatego sektor spożywczy jest „covidoodporny” a cała branża spożywcza bezpieczna i perspektywiczna – takie wnioski płyną z debaty „Innowacje w czasach koronawirusa. Co z nadziejami start-upów?”, która odbyła się 3 listopada w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Pandemia nie tylko spowodowała pojawienie się nowych trendów, ale też przyspieszyła te już istniejące. W okresie dynamicznie zmieniającego się otoczenia przed firmami z branży spożywczej i handlowej stoi wiele nowych wyzwań, w tym niepewność co do kolejnych obostrzeń, konieczność transformacji cyfrowej i umiejętność szybkiej odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania konsumentów – mówili uczestnicy debaty inauguracyjnej Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
- Branża rolno-spożywcza dzięki swojej odporności na kryzysy może wrócić dość szybko do stanu sprzed pandemii, ale istnieje niebezpieczeństwo, że będzie odporna także na przyszłość. Obecna sytuacja jest szansą dla sektora, który powinien wykorzystać ten czas na innowacje i zmiany - oceniła Aleksandra Niżyńska, Project Manager in CEE, EIT Food.
EIT Food wspiera pomysłodawców od początku, od powstania idei. - A podczas lockdownu uruchomiliśmy specjalny fundusz skierowany dla startupów, których działania były ograniczone lub wstrzymane przez COVID-19 - mówiła Adriana Bałazy, Business Development Manager, EIT Food, podczas panelu "Innowacje w czasach koronawirusa. Co z nadziejami start-upów?" w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
- Mamy sprzyjającą sytuację w Polsce do inwestowania w spółki start-upowe. Jeśli jednak chodzi o branżę spożywczą start-upów jest obecnie bardzo mało. Jednak sytuacja się zmienia i zdaniem ekspertów będzie dynamicznie zmieniać. Paneliści zgodnie przyznali, że sektor spożywczy jest „covidoodporny” a cała branża bezpieczna i perspektywiczna bo jedno jest pewne – jeść będziemy zawsze – takie wnioski płyną z debaty „Innowacje w czasach koronawirusa. Co z nadziejami start-upów?”, która odbyła się 3 listopada w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
- Wpływ na sprzedaż detaliczną w Polsce był nieco słabszy niż na produkcję przemysłową kraju. Wszystkie z pięciu kategorii w kwietniu skurczyły się o około 10%, w niektórych przypadkach osiągając poziom niższy od średniej dla EŚW. Co ciekawe, ogólny handel detaliczny i sprzedaż produktów nieżywnościowych odrabiały straty w tempie szybszym od przeciętnego, osiągając w lipcu wartości wyższe niż w ubiegłym roku. Sprzedaż obejmująca artykuły spożywcze i napoje nadrabiała straty w wolniejszym tempie i w okresie od maja do lipca osiągała wyniki gorsze od przeciętnych - wynika z raportu „Food Foresight: Impact of COVID-19 on the agri-food sector in Central and Eastern Europe”(z ang. Prognoza dla rynku żywnościowego: Wpływ COVID-19 na sektor rolno-spożywczy w Europie Środkowo-Wschodniej) przygotowanego przez EIT Food we współpracy z firmą doradczą Deloitte.
Pandemia nie tylko spowodowała pojawienie się nowych trendów, ale też przyspieszyła te już istniejące. W okresie dynamicznie zmieniającego się otoczenia przed firmami z branży spożywczej i handlowej stoi wiele nowych wyzwań, w tym niepewność co do kolejnych obostrzeń, konieczność transformacji cyfrowej i umiejętność szybkiej odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania konsumentów – mówili uczestnicy debaty inauguracyjnej Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Musimy się pogodzić z tym, że pandemia nas szybko nie opuści. Ten moment firmy z branży - od rolników do branży retail czy HoReCa - mogą wykorzystać na innowacje i zmienianie siebie dla konsumentów - mówiła podczas Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu Aleksandra Niżyńska, Project Manager in CEE, EIT Food.
Już 3 listopada zaczyna się Internetowe Forum Rynku Spożywczego i Handlu. W godzinach 15.30-16.45 odbędzie się sesja "Innowacje w czasach koronawirusa. Co z nadziejami start-upów?".
COVID-19 pokazał, że branża rolno-spożywcza jest jedną z najbardziej odpornych na tę trudną sytuację. Szok wywołany pandemią wymagał jednak wprowadzenia działań zaradczych, a także przyspieszył rozwój trendów już wcześniej zaobserwowanych w tym sektorze – jak cyfryzacja, bardziej świadome wybory konsumentów i preferencje dotyczące lokalnych produktów. Takie wnioski płyną z raportu „Food Foresight: Impact of COVID-19 on the agri-food sector in Central and Eastern Europe” przygotowanego przez EIT Food we współpracy z firmą doradczą Deloitte. Nakreślono w nim możliwe scenariusze przyszłej sytuacji w przemyśle rolno-spożywczym.
Na początku sierpnia Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT Food) uruchomił specjalny fundusz o wysokości 5,4 mln euro, który ma na celu wesprzeć 13 innowacyjnych przedsięwzięć rolno-spożywczych, dotyczących kluczowych obszarów zgodnie ze strategią EIT Food. Wśród wybrańców znalazła się również Polska firma NapiFeryn BioTech, która produkuje białko z rzepaku.
Rozpoczął się projekt EIT Food „Smart Tags”, realizowany przez zespół projektowy, w skład którego wchodzą producenci żywności, uniwersytety oraz jednostki naukowo-badawcze. Maspex włączył się w działania w ramach członkostwa we wspólnocie EIT Food. EIT Food poszukuje innowacyjnych znaczników opakowań, które pomogą zwiększyć zaufanie konsumentów do żywności.
- Jeszcze kilka lat temu konsumenci w Polsce nie byli wyczuleni na takie kwestie, jak marnowanie żywności, ekologia czy czysta etykieta. Świadomość konsumencka rośnie, ale jedna rzecz to świadomość, a druga - zachowania. Czasami działania rynku i konsumentów nie idą w parze - powiedziała Dominika Maison, ekspert EIT Food w obszarze zachowań konsumenckich, profesor psychologii, dziekan Wydziału Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, właścicielka firmy badań konsumenckich Maison&Partners, podczas debaty "Konsument 4.0 w soczewce trendów zmieniającego się świata", która odbyła się w ramach XII edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Maspex w ramach EIT Food współtworzy projekt #AnnualFoodAgenda, który skupia się na edukacji konsumentów oraz inspirowaniu najmłodszych do poznawania nowych obszarów związanych z żywnością. Współpracując z partnerami z całej Europy firma przez cały rok angażuje się w projekty edukacyjne i komunikacyjne – nowe zrealizowane inicjatywy to kolejne ciekawe eventy i warsztaty.
- Konsumenci powyżej 65 roku życia to segment rynku niedostatecznie rozpoznany przez branżę spożywczą, a przy tym znacznie większy niż chętnie obsługiwane grupy konsumentów, jak na przykład sportowcy, karmiące matki czy osoby z dysfunkcjami pokarmowymi, dla których powstaje wiele innowacyjnych produktów - mówi prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz, kierownik projektu Consumer Engagement Labs realizowanego na Wydziale Zarządzania UW i finansowanego przez EIT Food.
Trwa właśnie rekrutacja do bezpłatnego programu wsparcia innowacyjnej przedsiębiorczości w branży rolno-spożywczej - EIT Food Seedbed, który wspiera osoby mające pomysły na założenie firm typu start-up/spin-off w obszarach związanych z sektorem rolno-spożywczym albo już prowadzą takie firmy.
Ta europejska inicjatywa skupia się na angażowaniu konsumentów oraz inspirowaniu najmłodszych do poznawania związanych z żywnością tematów. Współpracując z partnerami z całej Europy firma przez cały rok prowadzi projekty edukacyjne i komunikacyjne – pierwsza inicjatywa to warsztaty dla dzieci organizowane z Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.
- Start-upy to przede wszystkim dostawcy innowacyjnych produktów lub usług, które często mogą przyczyniać się do usprawnienia procesów produkcyjnych, zwiększenia sprzedaży oraz zmniejszenia kosztów działalności innych przedsiębiorstw. Start-upy są wiec bardzo atrakcyjnym partnerem dla każdej firmy, która chce być bardziej nowoczesną i wydajniejszą - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marcin Kardas, menedżer projektu EIT Food.
- W 2018 roku planujemy zwiększyć skup, a co za tym idzie przerób polskich owoców i warzyw. Nasz plan inwestycyjny w Agros Nova obejmuje także rozbudowę zaplecza służącego przetwórstwu tych surowców, tak, abyśmy mogli zwiększyć nasze możliwości przerobowe, co będzie korzystne zarówno dla nas, jak i dla plantatorów, z którymi współpracujemy - powiedział w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jarosław Samsel, wiceprezes zarządu Agros Nova Sp. z o.o.
- W 2019 roku nasi partnerzy: Maspex, Uniwersytet Warszawski oraz Instytut Rozrodu Zwierząt i Badania Żywności PAN planują uruchomienie specjalnych programów inkubacyjnych, Foodhatonu oraz warsztatów dla start-upów. Działania te powinny przyczynić się nie tylko do wsparcia innowacyjności, ale także kreowania wizerunku sektora rolno-spożywczego jako branży z dużym potencjałem innowacyjności i kreatywności - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marcin Kardas, menedżer projektu EIT Food.
Polski konsument jest wymagający, oczekuje szybkich, łatwych i przyjemnych zakupów, sięga po produkty prozdrowotne, lokalne i regionalne, korzysta z e-sklepów i aplikacji mobilnych, lubi współtworzyć markę i uczestniczyć w wymianie opinii o produktach i usługach. Producenci żywności oraz detaliści są w stanie sprostać tym wymaganiom – to kluczowe wnioski z debaty "Nowe trendy i nowi konsumenci na rynku spożywczym", która odbyła się podczas 10. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Reprezentuję EIT Food CLC North-East, czyli Europejski Instytut Innowacji i Technologii, który ma swoją siedzibę w Belgii. Naszą misją jest tworzenie struktur, które będą pomagały w tworzeniu tzw. trójkąta współpracy między biznesem, nauką i badaniami – mówiła Danuta Ciechańska, członek zarządu EIT Food CLC North-East w trakcie debaty "Nowe trendy i nowi konsumenci na rynku spożywczym", która odbyła się podczas 10. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
FoodCare otrzymał zakaz wytwarzania i sprzedaży napojów NGINE
Jak ominąć podatek cukrowy? Kanadyjska firma wychodzi naprzeciw polskim producentom
Krajowa Spółka Cukrowa chce przejąć 8 spółek rolno- spożywczych Skarbu Państwa
Mlekovita podała wyniki za 2020 rok. Przychód firmy wyniósł ponad 5,5 mld zł
Kościński: podatek handlowy nie powinien spowodować wzrostu cen
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!